در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

طرح توزیع یارانه بنزین عملیاتی نیست

دوگانگی حرف دولت و مجلس درباره نحوه پرداخت یارانه بنزین/ مصاحبه وزیر نفت بدون هماهنگی بود/ آرامش جامعه مهم‌تر از افزایش قیمت سوخت است/ اجازه نمی‌دهیم بدون آسیب‌شناسی قیمت سوخت تغییر کند

تهران (پانا) - درحالی که وزیر نفت دولت سیزدهم و معاون اول رئیس‌جمهوری از ارائه یارانه بنزین به افراد سخن می‌گویند، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را رد کرده و عنوان می‌کند که این ایده یکی از سه راهکار مطرح‌شده برای اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین است که در سال‌های گذشته مجلس مطرح شده و اتفاقا چندان هم عملیاتی نیست.

کد مطلب: ۱۲۴۳۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح توزیع یارانه بنزین عملیاتی نیست

گزارش‌های مرکز آمار ایران در سال 1395 نشان می‌دهد که تنها 43 درصد خانوارهای ایرانی خودروی بنزین‌سوز دارند و به این ترتیب یارانه بنزین اگرچه به‌طور غیر‌مستقیم بر زندگی 57 درصد خانوار فاقد خودرو اثر دارد اما به شکل مستقیم این خانوارها سودی از یارانه بنزین نمی‌برند.

طرح توزیع عادلانه بنزین از گذشته در مجلس بوده است

«سیدمحمد حسینی»، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری درباره هدف و مکانیزم اجرایی‌شدن این طرح از دو نوع یارانه پنهان و آشکار سخن گفته و عنوان می‌کند که یارانه‌ها عادلانه توزیع نمی‌شوند و آن‌ها که آب، برق، گاز و بنزین بیشتری مصرف می‌کنند در واقع یارانه بیشتری نصیب‌شان می‌شود و در مقابل، آن‌ها که کم‌مصرف‌ترند یا مثلاً خودرویی ندارند از یارانه کمتری بهره‌مند می‌شوند و برای حرکت به سمت عدالت برای نمونه در این طرح بنزین است که به‌ جای خودرو به افراد تعلق می‌گیرد.

«قاسم ساعدی» نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا هدف از طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین را توزیع عادلانه بنزین عنوان کرد و گفت: «چنین طرحی در سال‌های گذشته مورد نظر کمیسیون انرژی و مجلس بوده است و برای جلوگیری از هرگونه بی‌عدالتی و بی‌برنامگی که در جامعه تحمیل می‌شود، ارائه‌ شده است.»

مصاحبه وزیر نفت بدون هماهنگی بود

ساعدی با انتقاد از وزیر نفت درباره مصاحبه اخیرش راجع به این طرح گفت:‌ «متأسفانه اخیراً وزیر نفت در مصاحبه‌ای عنوان کرده که ملاک در این طرح خودرو نبوده بلکه تعداد افراد خانواده است و این بنزین به‌ صورت سهمیه‌های فردی داده می‌شود. این در حالی است که چنین چیزی نه در مجلس مطرح‌ شده و نه دولت طرحی با این موضوع ارائه داده است و فقط در مصاحبه وزیر نفت بیان شده است که بدون هماهنگی بوده و حالا معیار و شاخص ایشان و شیوه توزیع آن بر حسب چه سامانه و برنامه‌ای خواهد بود، متأسفانه در ابهام است.»


آرامش جامعه مهم‌تر از افزایش قیمت سوخت است

قاسم ساعدی با اشاره به شایعاتی که درباره طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین وجود دارد، اظهار کرد:‌ «در جامعه راجع به این طرح تحلیلی‌هایی وجود دارد که بنزین گران خواهد شد و چنین چیزی هم نه در مجلس مطرح شده و نه پیگیری خواهد شد. جامعه ما نمی‌پذیرد که قیمت سوخت افزایش پیدا کند و صلاح نمی‌دانیم بحث افزایش قیمت مطرح شود زیرا برای ما موضوع آرامش جامعه مهم است. نباید اجازه دهیم که بازهم قیمت سوخت نوسان داشته باشد و ثبات قیمت باید مدنظر مجلسی‌ها و متولیان وزارت نفت باشد و چنین شایعاتی صحت چندانی در مجلس ندارد.»

مکانیزم اجرای توزیع عادلانه یارانه بنزین نامشخص است

نایب‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره مکانیزم اجرای این طرح گفت: «در دولت و مجلس گذشته چند سناریو از سوی دولت ارائه داده بود و یکی از سناریوها این بود که آقای اوجی، وزیر نفت مطرح کردند و ملاک تعداد افراد خانواده است. در همان زمان مجلس و دولت به این نتیجه رسید که این طرح نه قابل اجراست و نه فضای جامعه به‌گونه‌ای است که چنین طرحی اجرا شود.»

وی افزود: «اکنون در دولت جدید و مجلس نسبت به تغییر روند کنونی قیمت سوخت صحبتی نشده و همان ثباتی که تاکنون بوده ادامه پیدا خواهد کرد. هرچند مصاحبه آقای وزیر نفت شوکی به جامعه وارد کرد که درست نیست. باید ابتدا طرح‌شان را به مجلس ارائه می‌دادند و این در حالی است که کمیسیون انرژی اطلاعی از طرح ایشان ندارد.»

اجازه نمی‌دهیم بدون آسیب‌شناسی قیمت سوخت تغییر کند

قاسم ساعدی با تأکید بر اینکه کمیسیون انرژی تا این لحظه هرگونه تغییر در روند کنونی مصرف سوخت و هر شیوه‌ای که بدون هماهنگی مجلس باشد را نمی‌پذیرد، گفت:‌ «به جامعه این اطمینان خاطر را می‌دهیم که اجازه نمی‌دهیم متولیان امر بدون آسیب‌شناسی طرح‌ها، تغییری در سهمیه و قیمت سوخت ایجاد کنند. مجلس مدافع حقوق ملت است. در شرایطی که جامعه ما درگیر تحریم‌های شدید است نباید بدون آسیب‌شناسی و مشورت و تأثیر دادن نظر کارگروه‌ها حرفی بزنیم و اخبار غیر مطالعه‌شده منتشر کنیم.»

هنوز طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین در مجلس بررسی نشده است

وی با اشاره به اینکه هنوز مجلس روی طرح توزیع عادلانه سوخت کار نکرده است، گفت: «باید مرکز پژوهش‌های مجلس روی این طرح نظر دهد و کارشناسان حوزه سوخت و برخی دستگاه‌های اجرایی روی آن نظر بدهند. مطالعه کم و کیف و ضرر و زیان و شیوه ارائه این طرح باید تعیین شود. هنوز مجلس به این طرح نپرداخته است و قطعا تا اسفندماه روند همانی که بوده ادامه پیدا می‌کند. در نهایت برای سال آینده یا دولت طرحی دارد که باید ارائه کند یا مجلس شورای اسلامی پیشنهادی در روند توزیع سوخت دارد که ارائه خواهد کرد. در حال حاضر طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین حتی به کمیسیون انرژی مجلس نیامده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار