چالش‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی؛ مردم سردرگم شدند

تهران (پانا) - طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی که اجرای آن سال‌ها بر روی زمین مانده بود از ابتدای دی ماه کلید خورده است و از این تاریخ به بعد هیچ نسخه کاغذی در کشور پذیرش نخواهد شد و اگر نسخه الکترونیکی نباشد هزینه درمان از سوی بیمه‌ها به مطب‌ها داده نمی‌شود. طرحی که چالش‌های زیادی دارد و مهم‌ترین آن کامل نبودن زیرساخت‌های الکترونیک در کشور است.

کد مطلب: ۱۲۴۳۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی؛ مردم سردرگم شدند

طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به‌منظور حذف دفترچه‌های کاغذی صورت گرفت. این طرح از سال 95 در کشور آغاز شد. اجرای کامل این طرح، از اسفندماه سال گذشته در کشور الزامی شد و طی آن پزشکان طرف قرارداد با بیمه‌ها ملزم به استفاده از این سیستم شدند. فاز اول این طرح با حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه تامین اجتماعی صورت گرفت و از ابتدای اردیبهشت ماه امسال نیز دفترچه‌های بیمه سلامت حذف شد. از ابتدای دی ماه امسال نیز فاز بعدی یعنی حذف نسخه‌های کاغذی آغاز شده است اما به اذعان کارشناسان حوزه سلامت زیرساخت‌های اجرای این طرح کامل نشده و همچنان با مشکل مواجه است که این امر باعث می‌شود نسخه‌نویسی الکترونیکی با مشکلات جدی روبه‌رو شود.

در قانون برنامه ششم توسعه، تأکید شده تا دولت نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرا کند و همین موضوع در قانون بودجه 1400 نیز مصوب و اعلام شد و درصورت اجرا نشدن تخلف محسوب می‌شود. در واقع با اجرای این طرح قرار است برای هر یک از افراد پرونده سلامت ایجاد شود، در این پرونده تمامی مشخصات بیماران از جمله درمان و مصارف دارویی و بسیاری از موضوعات دیگر در آن درج می‌شود و با با یک کد ملی تمامی این اطلاعات برای پزشکان رویت می‌شود، به تعبیر دیگر می‌توان این اقدام را تلاش برای سازماندهی نظام سلامت دانست. با اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک اهدافی چون مقابله با قاچاق و خروج دارو از چرخه توزیع، نظارت درست بر تجویز داروها و کاهشی خطاهای پزشکی دنبال خواهد شد اما اجرای شتابزده این طرح موجب انتقادات فراوانی به آن شده است و این سوال مطرح است که آیا اجرای قانون نسخه‌نویسی الکترونیک می‌تواند این اهداف را فراهم کند.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی گفت:‌ «اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک با نواقصی همراه است که عمده‌ترین آن زیرساخت توسعه الکترونیک در تمامی مناطق است که هنوز تکمیل نشده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:‌ «گزارش‌های میدانی کمیسیون بهداشت نشان می‌دهد هنوز برای تکمیل فرایندهای زیرساختی اجرای نسخه الکترونیک فاصله وجود دارد و برای اجرای کامل آن باید زیرساخت‌های الترونیکی در کشور فراهم شود. بنابراین برای اجرای کامل و صد در صدی قانون نسخ الکترونیک نیاز به زمان وجود دارد و باید مرحله به مرحله زمینه اجرای آن فراهم شود.»

وی در ادامه یکی از چالش‌های اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی را کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: «باید بودجه کافی برای اجرای این طرح اختصاص یابد اما بودجه‌ای که برای اعتبارات سلامت الکترونیک اختصاص یافته اندک است و با هزینه‌های نیخه‌نویسی الکترونیکی همخوانی ندارد. بنابراین بندهای مربوط به لایحه بودجه سال آینده در بخش سلامت الکترونیک باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اجرای ناقص نسخه‌نویسی الکترونیکی منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم شده است، گفت: «اکنون فقدان دسترسی کامل به سیستم الکترونیک و یکپارچه نبودن مراحل نسخه الکترونیک موجب سردرگمی مردم شده است و ادامه روند فعلی بدون در نظر گرفتن نواقص منجر به افزایش هزینه‌های سلامت برای مردم می‌شود.»

این نماینده مجلس درباره همراهی بیمه‌های درمانی در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: «سازمان‌های بیمه‌گر باید با پیوستن به درگاه یکپارچه اطلاعات از این طرح تمکین کنند و امضای الکترونیک نیز جدی گرفته شود. از طرفی کدینگ‌ها در یکپارچه‌سازی اطلاعات باید استاندارد شود تا سند ملی سلامت الکترونیک تکمیل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار