بررسی پانا از حذف شورای رقابت قیمت از قیمت‌گذاری خودرو

زیان 83 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو از شورای رقابت

قیمت خودرو گران نشده است، بلکه قدرت پول تغییر کرده است/ مکانیزم بازار باید قیمت خودرو را تعیین کند

تهران (پانا) – - رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران با مثبت خواندن حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو عنوان کرد که نه شورای رقابت و نه وزارت صنعت نباید در قیمت‌گذاری خودرو مداخله کنند چون قیمت خودرو نیست که افزایش یافته است بلکه گرانی خودرو ناشی از کاهش قدرت پول است.

کد مطلب: ۱۲۴۲۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
زیان 83 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو از  شورای رقابت

در زمان «جمشید پژویان» موسس شورای رقابت پراید 8 میلیون تومان بود و اکنون در زمان «رضا شیوا» رئیس فعلی شورای رقابت قیمت پراید 180 میلیون شده است و حالا با 20 برابر شدن قیمت این خودرو تصمیم به حذف این شورا از قیمت‌گذاری خودرو گرفته شده است و حالا باید دید آیا این اتفاق منجر به حذف قیمت دستوری خودرو خواهد شد یا نه؟
شورای رقابت پس از سال‌ها از فرآیند قیمت‌گذاری دستوری خودرو کنار گذاشته شد و با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام شد که بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای رقابت رسما از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است. در نهایت تنظیم قیمت این خودرو فعلا برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است.
ضرر 83 هزار میلیارد تومانی شورای رقابت به صنعت خودرو
«محمدرضا نجفی‌منش»، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «در تمام این مدت کاری که شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو انجام داد منجر به وارد کردن ضرر 83 هزار میلیارد تومانی به این صنعت بود. اگر تمام آمریکا و اطرافیانش می‌خواستند به ما ضرر بزنند این حجم از ضرر را نمی‌توانستند به ما وارد کنند.»
وی افزود: «ما از همان اوایل با این موضوع مخالف بودیم و دایم اعلام می‌کردیم ولی متاسفانه کسی به آن عمل نمی‌کرد و این آش آنقدر شور شد تا خان هم فهمید! اصولا هیچ کجای دنیا این کار انجام نمی‌شود. کار شورای رقابت این است که اصطکاک بوجود نیاید و این‌ها را مدیریت کند نه اینکه چه کسی، چه قیمتی بفروشد. هرچند بسیار دیر این تصمیم گرفته شد اما جلوی ضرر را هر کجا بگیریم، منفعت است.»
مکانیزم بازار باید قیمت خودرو را تعیین کند
رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:‌«اصولا واگذاری قیمت نه به شورای رقابت درست بود و نه به وزارت صنعت درست است. باید هرکدام از واحدها خودشان قیمت‌ها را مشخص کنند و بازار است که تعیین کننده است. اگر من انحصارا کالایی را تولید کنم این تعیین قیمت درست است اما حالا که چنین چیزی نیست پس نباید این کار را کرد. شاید اگر به یکباره می‌خواستند قیمت‌گذاری را بردارند، جامعه عکس‌العمل‌های شدیدی نشان می‌داد پس فعلا یک قدم به عقب آمده‌اند تا شاید بعدها وزارت صنعت هم از قیمت‌گذاری حذف شود تا مکانیزم بازار خودش کار قیمت‌گذاری را انجام دهد.»


برای کاهش قیمت خودرو از تجربه دهه هفتاد غافل شدیم
محمدرضا نجفی‌منش درباره کاستن از قیمت‌های حاشیه‌ای خودرو عنوان کرد: «در دهه هفتاد در ایران کار مهمی انجام شد. قیمت پیکان 200 هزار تومان و حاشیه بازار 800 هزار تومان بود، آن زمان تصمیم هوشمندانه‌ای گرفته شد و گفتند قیمت بازار مثلا 800 هزار تومان است پس باید کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار بفروشد و اگر مثلا برای کارخانه 300 میلیون تمام می‌شد ما‌به‌التفاوت را سازمان «حمایت از مصرف‌کننده» از خودروساز می‌گرفت و این کار آنقدر ادامه پیدا می‌کرد که قیمت کارخانه و بازار به هم می‌چسبید و در نهایت قیمت بازار از کارخانه پایین‌تر آمد.»
وی افزود: «حالا نمی‌دانم چرا از این تجربه استفاده نمی‌شود زیرا افرادی که الان به بازار خودرو هجوم می‌آورند برای سودگیری است و نه برای مصرف. باید جلوی این افراد گرفته شود تا بازار حالت طبیعی خودش را پیدا کند.»
قیمت خودرو گران نشده بلکه قدرت نقدینگی تغییر کرده است
نجفی‌منش با اشاره به اینکه قیمت خودرو گران نشده است و نباید دنبال گران‌فروشی تلقی شود، عنوان کرد: «نکته مهم این است که قیمت خودرو نیست که اضافه شده است بلکه این ناشی از قدرت پول است. میزان نقدینگی الان 4 هزار و 200 میلیارد تومان است. وقتی آفتاب به آفتاب به نقدینگی اضافه می‌شود و از طرف دیگر به تولید اضافه نمی‌شود، منطقی است که قیمت بالا می‌رود و این است که نباید دنبال گران‌فروش بگردند. باید بروند ببینند چرا بانک مرکزی، حجم نقدینگی را بالا می‌برد. البته آن هم بی‌شک ریشه‌اش در بودجه تصویب شده است که همواره با کسری روبرو است و باید از بانک مرکزی گرفت و این یعنی تورم ایجاد می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار