رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

شناسایی ۲۶مبتلا به اُمیکرون در ایران؛ سرانجام واکسیناسیون زیر 12 سال به کجا رسید؟

تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه «امیکرون» در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است، گفت در ایران تاکنون 26 مبتلا به اُمیکرون شناسایی شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۲۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی ۲۶مبتلا به اُمیکرون در ایران؛ سرانجام واکسیناسیون زیر 12 سال به کجا رسید؟

محمدمهدی گویا در نشستی خبری درباره تامین واکسن کرونا گفت: وزارت بهداشت به اندازه کافی واکسن در کشور موجود دارد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع کرده است و دانشگاه‌ها مراکز منتخبی را برای تزریق واکسن در نظر گرفتند و همینطور با کمک سازمان‌هایی غیر از وزارت بهداشت هم تلاش شده است که مراکز دیگری به مجموع مراکز اضافه کنیم تا کار واکسیناسیون را انجام دهند.

وی درباره بروز سویه دلمیکرون گفت: آنچه تاکنون مطرح شده این است که مواردی مشاهده شده که هم موتاسیون‌های مشکوک به امیکرون داشته است و هم موتاسیون‌های مربوط به دلتا را؛ به همین دلیل فعلا قضاوت درباره سویه جدید زود است و دانشمندان درحال تحقیقات هستند و باید صبر کنیم تا در روزهای آتی با قطعیت بیشتری در این باره صحبت کنیم. در کشور امکان اینکه ترکیب دو سویه دلتا و امیکرون را شناسایی کنیم، داریم ولی شاید در آینده بتوان با قاطعیت بیشتری در مورد این موضوع صحبت کرد.

وضعیت بیماری در ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: گسترش سویه امیکرون در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است. در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری این بیماری در کشور جلوگیری کنیم و همه تلاش ما در این راستا است. اقدامات سختگیرانه زیادی درنظر گرفته و اجرا کرده‌ایم. برخی از این اقدامات مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی است که ستاد ملی کرونا دستورات لازم را صادر کرده است و تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های درگیر موظف به اجرای دستورالعمل‌ها شدند. برخی اقدامات سختگیرانه هم در رابطه با مراقبت هوشمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح اجتماع داشتیم که به مرحله اجرا رسیده است. اگر مشاهده کنیم که موارد بیماری درحال افزایش است، قطعا تصمیمات شدیدتری اتخاذ می‌کنیم.

وی: در مورد کسانی که واکسن نزدند یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که از طریق رسانه اطلاع رسانی کنیم. کسانی که به طور کامل واکسن تزریق نکردند در معرض ابتلا به این بیماری هستند. یک مبتلا به سویه امیکرون در تهران ۳ نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا کرده است و این نشان می‌دهد بیماری سرعت انتقال خیلی زیادی دارد و مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال امیکرون تزریق کامل واکسن است و باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. واکسن و رعایت پروتکل یک پیوند ناگسستنی دارند و جدا از هم نیستند. لازم است کسی که حتی سه نوبت واکسن زده است باز هم نکات بهداشتی را رعایت کند، بدون این موضوع احتمال ابتلا افزایش می‌یابد.

گویا تاکید کرد: سویه امیکرون در دنیا به سرعت زیادی گسترش می‌یابد و بسیاری از کشورهای دنیا موارد ابتلا به این سویه را گزارش کردند. در کشور ما هم تا روز گذشته ۲۶ مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی کردیم و ۱۲ مورد مشکوک هم در دست بررسی هستند که بلافاصله پس از تعیین تکلیف، اعلام می‌شود.

وی گفت: انتظار داریم مردم عزیز کشورمان به دو نکته مهم توجه کنند؛ اول اینکه با دو نوبت واکسیناسیون بازهم احتمال ابتلا به این سویه جدید وجود دارد و کسانی که می‌خواهند بیشترین فایده از تزریق واکسن را ببرند و در برابر امیکرون در امان باشند حتما سه نوبت واکسن دریافت کنند. البته دریافت دز سه هم باید بر اساس جدول زمانی و نه زودتر و نه دیرتر باشد که فاصله تزریق دز سوم، سه ماه پس از تزریق دز دوم است. افراد بالای ۱۸ سال که از نوبت دوم واکسن‌شان سه ماه گذشته باشد اکنون می‌توانند برای نوبت سوم واکسن واکسن مراجعه کنند.

گویا درباره واکسیناسیون زیر ۱۲ سال گفت: کمیته ملی واکسن نظر خود درباره استفاده از واکسن در کودکان زیر ۱۲ سال را صراحتا اعلام کرده است. واکسن‌های تولید داخل در کشور می‌توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند. ما طبق دستور رئیس جمهور محترم قرار است مستندات بیشتری در این رابطه جمع آوری کنیم که ستاد ملی کرونا متقاعد شود کودکان زیر ۱۲ سال هم واکسینه شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار