عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت گو با پانا: 

مسکن‌سازی ۱۲۰۰ شغل را فعال می‌کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تحقق‌بخشی از برنامه دولت برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی نیز می‌تواند در بهبود وضعیت مسکن موثر باشد، می‌گوید وضعیت املاک استیجاری در شهرهای بزرگ نامناسب نیست و مردم بخش اعظمی از درآمد خود را  صرف پرداخت اجاره می‌کنند که این شرایط معیشت مردم را هم تحت تأثیر قرار داده است و این امیدواری وجود دارد که با اهتمام و تلاش دولت وضعیت این بخش بهبود یابد و 1200 شغل وابسته به مسکن فعال شود.

کد مطلب: ۱۲۴۲۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
مسکن‌سازی ۱۲۰۰ شغل را فعال می‌کند

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ساخت مسکن 1200 شغل را در کنار خود فعال می‌کند که این امر می‌تواند موجب پیشرفت و رونق در حوزه‌ اقتصاد کشور شود.»
وی گفت:‌ «قانون جهش تولید مسکن که در مجلس مصوب شد بانک‌ها را مکلف به اعطای تسهیلات 360 هزار میلیارد تومان کرده است که به نظر می‌رسد باتوجه به این تسهیلات و همچنین اهتمامی که دولت در حوزه‌ مسکن دارد، رویکرد به بهبود شرایط ساخت و ساز در کشور پیش‌ رود. این امر می‌تواند یک رونق جدی در حوزه‌ اقتصاد کشور باشد چرا که به دنبال ساخت مسکن بسیاری از شغل‌ها فعال می‌شوند.»

ارایه تسهیلات به مسکن رکود تورمی در این بخش را کاهش می‌دهد
وی در ادامه افزود: «اگر دولت تسهیلات بیشتری را در حوزه ساخت مسکن اختصاص دهد؛ به عنوان مثال زمین رایگان و یا با حداقل قیمت را در اختیار شرکت‌ها و گروه‌های ساختمان‌سازی قرار دهد، می‌توان شاهد عبور از این رکود تورمی بود. دولت در این خصوص زمین‌های شهرها و اراضی منابع طبیعی را شناسایی کرده و تلاش دارد با حداقل هزینه، ساخت حداکثری مسکن را داشته باشد تا دیگر مردم شاهد نابسامانی در خصوص تأمین مسکن نباشند.»

اقساط طرح نهضت ملی مسکن باید به گونه‌ای باشد که افراد توان پرداخت آن را داشته باشند

محبی‌نجم‌آبادی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات چه کمکی می‌تواند داشته باشد، گفت: «سیاست بانک مرکزی، سیاست کلی بانکداری در کشور است بنابراین بانک مرکزی باید بانک‌ها را به اعطای تسهیلات مجاب کند تا مردم بتوانند به راحتی از این تسهیلات استفاده کنند.»
نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: «هنوز درصد وام مسکن مشخص نیست. بر اساس قانون، شورایی معین تعریف شده است تا درصد وام را مشخص کند و در قانون جهش تولید مسکن هم آمده است که سود وام 18 درصد نیست. اقساط وام باید به گونه‌ای باشد که افراد توان بازپرداخت آن را داشته باشند. بانک‌ها به صورت جدی پیگیر این موضوع هستند تا مشکلی پیش نیاید.»

وی درباره برنامه دولت در خصوص ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال، گفت: «به هر حال دولت یک افقی را در این وعده پیش‌بینی کرده است که اگر بخشی از آن مثلاً هفتاد درصد هم محقق شود، ارزشمند است. هنگامی که دولت یک افق را بالا پیش‌بینی می‌کند همه در راستای آن تلاش می‌کنند که خود را به آن نشانه و شاخص برسانند. دولت و سایر ارگان‌ها باید تلاش خود را در این خصوص انجام دهند.»

مردم بخش عمده درآمد خود را در شهرهای بزرگ صرف پرداخت اجاره می‌کنند

وی ادامه داد: «وضعیت املاک استیجاری در شهرهای بزرگ نامناسب است و مردم بخش اعظمی از درآمد خود را صرف پرداخت اجاره می‌کنند که این شرایط معیشت مردم را هم تحت تأثیر قرار داده است و این امیدواری وجود دارد که با اهتمام و تلاش دولت شاهد رونق در معیشت مردم خواهیم بود.»

منابع طرح نهضت ملی مسکن قابل تامین است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا منابع طرح نهضت ملی مسکن قابل تامین است، گفت: «هنگامی که مجلس قانونی را مصوب می‌کند، قطعاً قبل آن بررسی شده است که آیا منابع این تسهیلات قابل تأمین است یا خیر؛ اگر قابل تأمین نبود، قانونش مصوب نمی‌شد. یکی از وظایف مجلس حراست از مصوبه‌اش است. مجلس این اجازه را دارد که هرجا کم کاری صورت گرفت، خودش ورود کند و مسئله را بررسی کند؛ در حقیقت مجلس می‌تواند ضمانت اجرای مصوبه‌هایش باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار