مذاکرات وین در ایستگاه هشتم به «توافق» می‌رسد؟

احتمال دارد در ادامه مذاکرات، طرف آمریکایی، مذاکره مستقیم را خواستار شود و به این ترتیب همانطور که در دوره رییس‌جمهوری اوباما این اتفاق افتاد، امکان توافق فراهم شود

تهران (پانا) - مدیرکل پیشین وزارت خارجه معقد است که مذاکرات وین ادامه پیدا خواهد کرد و احتمال دارد طرف آمریکایی خواستار مذاکره مستقیم با کشورمان شود، همانطور که دوران ریاست‌جمهوری اوباما این اتفاق افتاد تا از این طریق امکان توافق فراهم شود.

کد مطلب: ۱۲۴۲۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات وین در ایستگاه هشتم به «توافق» می‌رسد؟

«به دور هشتم مذاکرات خوش آمدید» این را «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در حساب کاربری توئیتر خود نوشت و از آغاز دور هشتم مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر یعنی امروز ۶ دی خبر داد. وی نوشت که «مهم این است که سرعت حل مسائل کلیدی را افزایش دهیم و با همکاری آمریکا رو به جلو برویم».

هفتمین دور از مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه در دولت سیزدهم از هشتم آذر آغاز شد و بعد از حدود ۲۰ روز به پایان رسید. به گفته علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، نتیجه دو دور گفت‌وگو‌های ماه اخیر در وین، پذیرش سند‌های پیشنهادی ایران به عنوان مبنایی برای ادامه مذاکرات است. در اولین دور از گفت‌وگو‌های دولت جدید ایران و طرف‌های برجام، هیات مذاکره‌کننده کشورمان دو سند را به طرف مقابل ارائه داد. یک سند مربوط به اقدامات آمریکا برای لغو تحریم‌ها و سند دیگر مربوط به برنامه‌های ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای بود. اگرچه در ششمین و هفتمین دور از مذاکرات، طرف غربی حاضر به پذیرش پیشنهاد ایران نبود، اما در نهایت ابتکار تهران را برای پیشبرد مذاکرات پذیرفت.

حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان هم دوم دی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت در دور اخیر مذاکرات وین بعد از دو مرحله گفت‌وگو به سند و دستورکار واحدی رسیدیم که پیشرفت مهمی در دو دور مذاکرات قبلی بود. در مذاکرات پیش رو در مجموع موضع برخی از کشور‌های اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدم، امیدواریم طرف فرانسوی به نقش سازنده کمک کند و واقع‌بینانه آنچه مرتبط با حقوق ملت ایران است محقق شود. امیرعبداللهیان مشکل دوم مذاکرات را نداشتن ابتکار جدید از سوی اروپا دانست و اعلام کرد در مذاکرات پرچالش با سه کشور و ۱+۴ موفق شدیم نظرات ایران را در «پیش‌نویسی» که از هفته آینده مورد بحث قرار می‌گیرد به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم. مورا و بورل تلاش می‌کنند بر نقش خودشان به عنوان هماهنگ‌کننده با جدیت متمرکز شوند. نقش آن‌ها را مثبت می‌بینیم. طرف آمریکایی نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کند. ایران با حسن نیت و با جدیت مذاکرات را در وین دنبال می‌کند. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و 10 امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. براساس اظهارنظرها به نظر می‌رسد همه برای رسیدن به یک توافق امیدوارند اما باید دید مذاکرات دور هشتم نویدبخش چه روزهایی است؛ آیا توفقی صورت می‌گیرد، امید احیای برجام به طور کلی از بین می‌رود یا اینکه باید از این دور هم به دور دیگر برویم؟

قاسم محبعلی، در گفت‌وگو با پانا درباره دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها که قرار است امروز در هتل کوبورگ شهر وین بین ایران و 1+4 از سر گرفته شود، اظهار داشت: «اینگونه به نظر می‌رسد که تصمیمات جدیدی با توجه به شرایط کشور از سوی مسئولان و مقامات دولتی گرفته شده است. یعنی وضعیت معیشتی و اقتصادی موجود درک شده و دیگر اینگونه فکر نمی‌شود که صرفا با تکیه با شرق می‌توان وضعیت را سامان داد یا به طرق مختلف تحریم را دور زد. بنابراین به نظر می‌رسد که مسئولان در به نتیجه رسیدن مذاکرات مصمم هستند.»

وی ادامه داد: «اکنون که چند دور از مذاکرات سپری می‌شود به نظر می‌رسد که طرفین انتظارات فراتری دارند و باید دید در دور جدید مذاکرات، وضعیت به چه شکلی پیش خواهد رفت. به هر حال بعید است که آمریکایی‌ها اجازه دهند دیگری به جای آن‌ها تصمیم بگیرد و خودشان مستقیم توافق نکنند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «به اعتقاد من مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و همین که شروع شده و طرف‌ها در حال گفت‌وگو هستند، خود امر مثبتی است ولی احتمال دارد در ادامه طرف آمریکایی خواستار مذاکره مستقیم شود و به این ترتیب همانطور که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما این اتفاق افتاد، امکان توافق فراهم شود.»

محبعلی گفت: «فعلا که مواضع ایران و آمریکا حداکثری است و نباید انتظار داشته باشیم خواسته‌های دو طرف به صورت کامل برآورده شود و خیلی هم بعید است چنین اتفاقی بیافتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار