احترام به قوانین، اتفاقی که چراغ جشنواره را درخشان‌تر می‌کند

کمتر از یک هفته تا معرفی فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ جشنواره باقی مانده است. بخشی که در جشنواره فیلم فجر، مانند هر بخش رقابتی در فستیوال‌های مختلف دنیا، از دلایل حذف فیلم‌ها از بخش اصلی گرفته تا نتیجه انتخاب و تصمیم داوران و معرفی برترین‌ها، حاشیه‌هایی را به همراه داشته است به طوری که شاید این حواشی و اعتراضات، به بخش جدانشدنی فستیوال‌ها بدل شده باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
احترام به قوانین، اتفاقی که چراغ جشنواره را درخشان‌تر می‌کند

در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر بارها شاهد بودیم که برخی از صاحبان آثار یا بازیگران و عواملی که دستشان از رسیدن به سیمرغ کوتاه می‌ماند، داوران را متهم به جانبداری از برخی افراد می‌کردند و در برخی مواقع حتی کلیت جشنواره را به چالش می‌کشیدند.
آنچه بدیهی است وجود تضارب آراء و اختلاف نظر میان افراد درباره یک اثر هنری است. بارها شده است که حتی خارج از فضای جشنواره، برخی فیلم‌ها را منتقدان مورد تمجید قرار داده‌اند و برخی هم نسبت به جزئیات یا کلیت آن فیلم‌ها انتقاد کرده‌اند. حتی در میان تماشاگران و دوستداران سینما اختلاف نظر درباره یک فیلم وجود دارد. علاوه بر این وقتی یک فیلم در کنار آثار دیگر مورد ارزیابی یک هیئت چند نفره قرار بگیرد، احتمالاً اختلاف نظرهایی نسبت به هر فیلم وجود دارد. چه بسا فیلمی در جشنواره فیلم فجر جایزه گرفته باشد اما یکی از اعضای هیئت داوران نظری متفاوت از دیگر کسانی که آن اثر را انتخاب کردند، ارائه می‌دهد.
بارها در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر پیش آمده که فیلمی، از نگاه تماشاگران به عنوان فیلم برگزیده انتخاب شده اما از نگاه داوران شایسته دریافت جایزه نبوده است. چنین اتفاقی در فستیوال‌های جهانی بارها تکرار شده است. خیلی‌ها به انتخاب فیلم‌های برتر در جایزه اسکار و معرفی برترین‌های آن انتقاد کرده‌اند. لئوناردو دی کاپریو بازیگر مشهور سینمای آمریکا که در فیلم‌های مختلف بارها و بارها نمایش درخشانی داشته است، بعد از سال‌ها و به دلیل بازی در فیلم «از گور برخاسته» به اسکار رسید. در حالی که خیلی‌ها می‌گفتند این هنرپیشه مشهور باید زودتر از آن زمان جایزه دریافت می‌کرد...
بزرگانی از سینمای ایران - مانند مرحوم علی حاتمی- هم بوده‌اند که با داشتن کارنامه‌ای درخشان به کلی روی استیج برترین‌های جشنواره نرفتند یا مانند «علی نصیریان» پس از سال‌ها فعالیت به این مهم دست پیدا کردند.
بدیهی است احترام به نظر داوران، رفتاری است که باید از سوی هنرمندان برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر صورت گیرد.
شاید موضوعات مختلف در رسیدن برخی به جایزه سیمرغ دخیل باشد.
ممکن است هنرمندی که سال‌ها عملکرد خوبی داشته است، مدت‌ها نتوانسته برترین آثار خود را به جشنواره معرفی کند و به همین دلیل سیمرغ نمی‌گیرد. علاوه بر این شاید یک کارگردان به دلیل داشتن رقیبانی قدرتمند دستش به سیمرغ نرسد.
به هر حال علاوه بر مهارت سازندگان و کیفیت یک اثر، شاید شرایط و وضعیت هر دوره از جشنواره نیز در دریافت یک سیمرغ تأثیر داشته باشد. چه بسا در چهلمین دوره جشنواره، هنرمندانی جایزه بگیرند که برخی منتقدان و اهالی سینما و دوستداران هنر هفتم نسبت به انتخاب آن‌ها پیش‌بینی داشته باشند اما آنچه اهمیت دارد، احترام به قوانین و تصمیم داوران است. نباید انتخاب نشدن در جشنواره، بهانه‌ای برای زیر سوال بردن تمامی تصمیماتی باشد که در این فستیوال گرفته می‌شود و به محکوم کردن برگزاری و یا حتی تحریم کردن جشنواره بیانجامد... اتفاقی که در چند سال پیش و در دوره‌های گذشته افتاد و شور و هیجان جشنواره را کمی تحت تاثیر قرار داد. همین اتفاق شاید میدان را برای جوانانی که می‌توانستند بهتر دیده شوند و با انگیزه بیشتری در این جشنواره حضور پیدا کنند، گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار