سیدجعفر قنادباشی*

«حسن ایرلو» صدای مظلومیت یمن

شهادت مجاهد فی سبیل الله حاج «حسن ایرلو»، سفیر خستگی‌ناپذیر ایران در یمن، بر اثر ابتلا به کرونا و جراحت‌های ناشی از جانبازی و شیمیایی بودن ایشان برگ زرین دیگری بود از «دیپلماسی» اصیل انقلابی در تعامل با «میدان».

کد مطلب: ۱۲۴۱۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد

شهید ایرلو با عملکرد درخشانش در هم‌افزایی دیپلماسی و میدان، چنان وحشتی به دل دشمنان انداخته بود که اندیشکده‌های آمریکایی دست‌ به‌ کار شدند تا بسامد اثرگذاری او را بر تحولات یمن بررسی کنند. اندیشکده آمریکایی «بروکینگز»‌ در تحلیلی که بیش از همه، نشانگر فروپاشی تمام محاسبات کاخ سفید بود، نوشت: «در حالی‌ که منافع آمریکا در جنگ یمن نابود شده، ایران مردی را فرستاده که معادلات را تغییر خواهد داد.»

آمریکایی‌ها خوب می‌دانستند که ورود او به عرصه پرفتنه یمن، تغییر شگرفی در آرایش تهاجمی نیروهای مردمی و انصارالله ایجاد خواهد کرد. از 14 آبان سال گذشته که پا به این کشور جنگ‌ زده گذاشت، تغییرات راهبردی در میدان نبرد صنعا با متجاوزان ایجاد شد که یک‌ قلم آن، تدارک پیشروی در استان استراتژیک مأرب و فتح قریب‌ الوقوع آن است. او به‌ واسطه اینکه از سال 94 تا 99 به‌صورت ویژه در حوزه یمن فعال بود، از نزدیک، به پتانسیل‌های انسانی و نظامی مجاهدان یمنی آگاهی داشت و می‌دانست از طریق چه کانال‌ها و ابزارهایی به این توانمندی‌های ناشناخته ضریب بدهد.

این دیپلمات انقلابی، از هرگونه راهکار عزتمندانه‌ای برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم یمن و پایان دادن به این جنگ خانمان‌سوز استقبال می‌کرد و در عین‌ حال، از طریق ارتباطاتی که داشت برای برطرف کردن نیازهای حیاتی مردم از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کرد. ضمن اینکه تمامیت ارضی یمن، تجزیه و مداخلات خارجی خط قرمز او بود و از بیان این واقعیت که آمریکا مسبب همه مصائب مردم یمن است، ابایی نداشت.

شهید ایرلو به مصداق آیه شریفه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم»، زبان تندی علیه متجاوزان داشت و بی‌واهمه به سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تاخت. هنوز یک ماه از حضورش در مسند سفارت نگذشته بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را به همین دلیل تحریم کرد و برگ زرینی در دفاع از مردم یمن برای او ثبت شد.
نوادگان اویس قرنی امروز به مدد اراده پولادین و هم‌افزایی شهدا و مجاهدانی همچون شهید ایرلو است که از زمین و هوا و دریا دشمن را عاجز کرده‌اند، تا جایی که پس از حدود سه سال از توافق استکهلم به‌منظور دستیابی به آتش‌بس، عقب‌نشینی اجباری در برابر رزمندگان انصار الله را به‌حساب آن توافق‌نامه غبارگرفته می‌گذارند! این اتفاق در حالی در کارنامه ائتلاف سعودی نقش بسته که ائتلاف خودخوانده و متجاوز، در اقدامی از سر استیصال، دوشنبه شب فرودگاه بین‌المللی صنعا را که تنها معبر ورود کمک‌های بشردوستانه بود به ظن دپوی موشک‌ها و پهپادهای انصار الله، بمباران و این نقطه اتصال حیاتی یمن با جهان خارج را از ارائه خدمات خارج کرد.

توحش‌های این‌چنینی و انتقام‌جویی از زنان و کودکان بی‌گناه از قضا زمانی اتفاق می‌افتد که رقبای ضعیف مقاومت در میدان رزم، حرفی برای گفتن ندارند و غیرنظامیان را برای حفظ وجهه خود قربانی می‌کنند. بمباران اتوبوس مدرسه کودکان و حمله به مراسم عروسی و عزای یمنی‌ها را مقایسه کنید با سبعیت تاریخی صهیونیست‌ها در لبنان وقتی به اردوگاه «قانا» حمله کردند و صدها کودک و غیرنظامی را به خاک و خون کشیدند.

بنابراین، اگر بگوییم نقش معنوی شهید ایرلو در یمن همان نقش معنوی شهید «رکن‌آبادی» در لبنان بود، سخن به‌ گزاف نگفته‌ایم. شهید رکن‌آبادی با روحیه بسیجی و مردمی خود، به تقویت تعاملات حزب‌الله لبنان در جهان کمک کرد و با ابتکارات او، محبوبیت مقاومت به سطح بی‌سابقه‌ای رسید و مردم منطقه به‌ افتخار سید مقاومت، نام فرزندانشان را همنام «سیدحسن نصرالله» قرار می‌دادند. در عراق و سوریه نیز نقش سفرای جمهوری اسلامی در طول دوره فتنه تکفیری‌ها بی‌بدیل بود و با اثرگذاری بر تحولات بین‌المللی، دست محور مقاومت را در برابر بازیگران حامی تنش‌های منطقه‌ای، بالا نگه داشتند.

علاوه بر این، نگاه نزدیک‌تر به دست برتر مقاومت یمن نیز حاکی از سردرگمی و اختلال محاسبات آمریکا در خصوص شهید ایرلو است.

مقاومت نشان داده، از بدنه ایدئولوژیک و استراتژیک خدشه‌ناپذیری برخوردار است و تغییر و تبدیل‌ها، خللی در برنامه‌های بلندمدت این مجموعه نخواهد گذاشت؛ همان‌گونه که شهادت سیدعباس موسوی (دبیر کل شهید حزب‌الله لبنان) و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، عزم سپاه ضد استکباری و ضد صهیونیستی را مضاعف کرد.

نکته پایانی اینکه دیپلمات‌های مجاهد و انقلابی، باعث قوام و دوام مقاومت و مایه دلگرمی آن‌ها هستند. آنچه برای مبارزان عرصه دیپلماسی مهم است، شکست تروریسم و نابود کردن ارکان و اجزای استکبار بوده و در این میان، حتی حاضر نیستند نامی از آن‌ها برده شود. به شهادت وزیر امور خارجه کشورمان، شهید ایرلو در مدت مأموریت دشوار خود حتی یک روز هم به مرخصی نرفت و همه توان خود را برای پیروزی انصار الله و پشتیبانی دیپلماتیک از آن‌ها متمرکز کرد. چنین اخلاصی در پس ماجرا قرار داشت که امروز مجاهدان یمنی در حال فتح آخرین سنگرهای استان مأرب هستند و برای پیروزی نهایی لحظه‌شماری می‌کنند.

*تحلیلگر مسائل منطقه

منبع: حمایت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار