چگونه خشممان را بروز دهیم؟

تهران (پانا) - شاید بسیاری بر این باور باشند که خشم اساسا امری منفی است. چه ابراز آن، چه عمل آن. اما بسیاری از روانشناسان بر بروز درست و به موقع آن تاکید می‌کنند و ابراز آن را نوعی عامل برای سلامتی می‌دانند.

کد مطلب: ۱۲۳۹۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
چگونه خشممان را بروز دهیم؟

به گزارش ایسنا، زهرا سادات مهدیون به مناسبت روز جهانی بدون خشونت (18 دسامبر-27 آذر) از خشم به عنوان یک هیجان که وجود آن برای سلامت افراد الزامی است یاد کرد و اظهار کرد: خشم هم مانند سایر هیجان‌ها همچون غم و شادی و ترس و ... برای انسان الزامی است و نباید به آن به عنوان یک امر منفی نگاه شود.

وی بروز خشم را هم یک ضرورت دانست و افزود: وقتی افراد در موقعیت خشم برانگیز قرار می‌گیرند باید این خشم خود را بروز داده و به اصطلاح در درون خود نریزند.

عدم بروز خشم می‌تواند افراد را بیمار کند

مهدیون گفت: اگر برخی افراد دائما با مسائل و موقعیت‌های خشم‌برانگیز مواجه شوند و این عصبانت و خشم را بروز نداده و به نوعی انتقال ندهند، پیامدهای منفی روانی بدی برای آنها به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: حتی این عدم بروز خشم در بلندمدت می‌تواند بر روی سلامت جسمانی اثرگذار بوده و موجب تضعیف سیسم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی شود.

وی تاکید کرد: آنچه این میان مهم است نحوه بروز و انتقال حس خشم است که افراد باید در زمینه آن مهارت کسب کرده که به بهترین شکل خشم خود را بروز داده و حس خود را منتقل کنند.

وی افزود: هرگز نباید اجازه داد که هیجان خدادادی مانند خشم که وجود آن الزامی است، به خشونت و پرخاشگری منجر شود.

وی در خصوص ضرورت کنترل و ابراز درست خشم گفت: اگر نتوانیم هیجان خشم را به درستی بروز دهیم، این هیجان مفید، می تواند تبدیل به خشونت و پرخاشگری شده، بطوری که حتی به خود فرد هم صدمه بزند.

مهدیون گفت: از طرفی باید به خاطر داشت که خشم می‌تواند زنجیره خشم درست کند و در پی خشمگین شدن افراد، خشم‌های دیگر از مسائل و افراد دیگر هم ایجاد می‌شود و باید بتوانیم آن را به خوبی و درستی کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در خشم، قدرت فهم و تعقل به شدت کاهش می‌یابد و همین امر می‌تواند مخاطراتی به دنبال داشته باشد، از جمله اینکه نوعی زورگویی ایجاد شده و به روابط فرد با دیگران آسیب جدی بزند.

مهدیون در تشریح راهکارهای کنترل خشم گفت: کنترل خشم و بروز مناسب آن یک مهارت است که تمام افراد باید آن را یاد گرفته و تمرین کنند.

وی افزود: هیجان و حس خشم باید به درستی منتقل شود تا ضمن بروز آن مشکلی برای روابط فرد با دیگران ایجاد نشود.

این روانشناس گفت: افراد تا حد امکان باید تمرین کنند که در موقعیت خشم از بلند صحبت کردن و استفاده از کلمات نامناسب اجتناب کنند، چرا که این موارد ممکن است بعدا پشیمانی به بار آورده و به روابط آنها آسیب بزند.

مهدیون گفت: در هنگام خشم توصیه می‌شود افراد تا حد امکان نفس عمیق کشیده، آب خنک بنوشند و همانطور که در بسیاری روایات دینی هم تاکید شده محلی که در آن دچار هیجان خشم شده‌اند را ترک کنند و ترجیحا به یک مکان ساکت و آرام بروند.

مهدیون گفت: برخی افراد با دعا به آرامش رسیده و برخی با ورزش، بنابراین توصیه می‌شود در زمان خشم بسته به علاقه فرد این کارها انجام شود. بطور مثال یک فرد که با دعا به آرامش می‌رسد وضو گرفته و در گوشه‌ای مشغول دعا شود تا زمانی که آرام می‌شود.

وی افزود: یکی از راهکارهای مناسب در هنگام هیجان خشم نوشتن است، نوشتن باعث می‌شود افراد آن هیجان خشم را روی کاغذ منتقل کنند.

مهدیون خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود روی کاغذ نکاتی که قرار بوده به طرف مقابل گفته شود پررنگ‌تر نوشته شود و فرد بعدا متوجه خواهد شد که قرار بوده این حرف‌ها روی روح و جان فرد مقابل بنشیند و شاید بعدا جبران آن حرف‌ها امکان‌پذیر نباشد.

این روانشناس تصریح کرد: از طرفی توصیه می‌شود افراد با یک دوست خوب در هنگام خشم حرف بزنند و مشکلات خود را برای آنها بازگو کنند که این امر می‌تواند از بار خشم آنها کم کند.

مهدیون گفت: راهکار دیگر این است که افراد اگر دوستی در کنار خود نداشتند، وسیله‌ای را مقابل خود گذاشته و حرف‌های خود را به آن وسیله بزنند تا کمی از بار هیجان خشم آنها کاهش یابد.

وی افزود: راهکار دیگر در این زمینه استفاده از تکنیک دم و بازدم است که می‌تواند بسیار به آرامش افراد کمک کند.

مهدیون گفت: یکی دیگر از تکنیک‌ها در این زمینه تکنیک ترازوی سود و زیان است، در این راهکار فرد برای خودش مشخص می‌کند که اگر خشمگین شود چه منفعتی و یا زیانی دارد و اگر سکوت کرده و آرامش داشته باشد به چه سودی می‌رسد.

این روانشناس تاکید کرد: به هرحال تکنیک‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد و هر فرد می‌تواند بسته به هر تکنیکی که برای کنترل و بروز مناسب خشم به آن علاقه دارد، آن را تمرین کرده تا در بلندمدت و در موقعیت‌های خشم‌برانگیز به راحتی بتواند آن را اجرایی کند.

مهدیون گفت: خشم خوب است، اما به شرط آنکه نمود و بروز رفتاری پیدا نکرده و به پرخاشگری منجر نشود و تنها بتواند با راهکار مناسب انتقال داده شود، بنابراین توصیه می‌شود افراد راهکارهای مناسب این حس را فراگرفته و آن را تمرین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار