هنرمندان درباره «رختشورشاه» چه می‌گویند؟

تهران (پانا) - نمایش رختشورشاه، یک نمایش سیاه‌بازی با تلفیق نمایش‌های زنانه است که این روزها در تالار محراب میزبان جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما، تلویزیون و رادیو بوده و با استقبال قابل توجه مخاطبان تا 19 آذر ماه به اجرای خود در این مجموعه تئاتری ادامه می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
هنرمندان درباره «رختشورشاه» چه می‌گویند؟

بازی صمیمی و در عین حال تکنیکی جواد انصافی در نقش سیاه و کاظم برزگر در نقش احمدشاه نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده و بازی بانوان هنرمند نمایش نیز که در هماهنگی و یکدستی با فضای داستان و خلق لحظات کشمکش موفق عمل می‌کنند از نظرها دور نمانده است.

آنچه در ادامه می‌آید بخشی از نظرات هنرمندان شناخته شده هنرهای نمایشی است که طی روز‌های گذشته این نمایش را دیده‌اند.

هنگامه مفید که شمع اجرای این نمایش را افروخت می‌گوید: آقای انصافی سرمشق همه ما و به خصوص نسل جوان تئاتر ماست. مسلما همه چیز در نمایش سیاه‌بازی، خنده و شادی نیست. نمایش شما فقط یک نمایش کمدی نیست. تفکری است که از اندیشه نویسنده‌های بزرگ آمده تا به دل مردم بنشیند.

بهروز غریب‌پور پس از دیدن نمایش رختشورشاه می‌گوید: رختشورشاه به دلیل حفظ سنت و حفظ زبان تند و تیز نمایش سنتی یک نمایش فوق‌العاده است. کارگردانی و بازی جواد انصافی عزیز و همین طور بازی خانم‌ها در این نمایش فوق‌العاده بود. اینکه در این شرایطی که بر ما می‌گذرد بتوانید صادقانه تماشاگران را به وجد بیاورید و در امتداد یک سنت عالیقدر در نمایش سنتی تخت حوضی، بتوانید دانش و فضل و بیداری را به تماشاگر منتقل کنید ارزنده است. توصیه می‌کنم تا این نمایش روی صحنه است به تماشا بروید.

امیرحسین انصافی این که هنوز میتوان اصالت یک نمایش ایرانی را روی صحنه دید مورد توجه قرار داده و می‌گوید: در این نمایش ضربی‌خوانی، پیش‌پرده‌خوانی، نمایش زنانه، سیاه بازی و تخت حوضی را می‌توان دید.

مرجانه گلچین نیز با ابراز خرسندی از این که همچنان چراغ نمایش سنتی و اصیل ایرانی که ریشه در فرهنگ و هنر این سرزمین دارد روشن است می‌افزاید: تک تک بازیگران نمایش بسیار عالی بودند. انتخاب و چیدن عناصر بسیار دقیق بود و باید به کارگردان نمایش تبریک بگویم. انتظارم این است که این نمایش بسیار پر مخاطب‌تر از این باشد که هست.

مختار سائقی نیز پس از دیدن نمایش می‌گوید: کار بسیار نشاط آور و خنده دار است . در شرایط امروز همه ما به خنده نیاز داریم. استاد جواد انصافی در این نمایش سنگ تمام گذاشت. با این سن و سال، فقط عشق می تواند چنین لحظاتی در بازی خلق کند.

ساقی زینتی با بیان اینکه خستگی دو ساله‌ام از بین رفت می‌گوید: بازی فوق‌العاده بازیگران در این نمایش و کارگردانی با دانش اثر ویژگی‌های نمایش هستند که از یاد نمیرود.

فریده دریامج نیز متن زیبا ، اتفاقات درست و به‌جا، کارگردانی دقیق را از شاخصه‌های این نمایش بر شمرده و حضور انصافی در این نمایش را می‌ستاید.

مجید عباسی می‌گوید: این نوع کار سیاه بازی در زمانه‌ای که در آن به سر می‌بریم گونه مهم نمایش است. در این نمایش‌ها می‌توان بسیاری از موضوعات روز جامعه را مطرح کرد. می‌توان مسائل را در این گونه نمایشی با شیوه‌ای مطرح کرد که به کسی بر نخورد و در عین حال تاثیر خوبی هم داشته باشد. رختشورشاه کار موفقی است . کاری ساده است که با سادگی تماشاگرش را می‌خنداند و حرفش را می‌زند. این الزام نمایش سیاه‌بازی است و علی یدالهی آن را به شکلی عالی انجام داده است.

حسین رفیعی با دعوت از همه مردمی که به هنر ایرانی علاقه دارند و یا در پی روزهای کرونایی به لحظاتی خنده در کنار خانواده‌شان نیاز دارند، می‌گوید: یک کار ژوست بسیار درست دیدم با بازیگران فوق‌العاده . به دانشجویان تئاتر پیشنهاد می‌دهم این نمایش را حتما ببینند.

محمود دهقان هراتی پس از دیدن نمایش می‌گوید: نمایشی دیدم که لحظه به لحظه تماشاگر را با خودش همراه می‌کند. تماشاچی صمیمیت در کار را می‌بیند. آنچه امروزه از تئاتر می‌خواهیم در این نمایش هست. اینکه همه چیز درست باشد، صمیمی باشد، خنده را بر چهره تماشاگر بنشاند و بازی‌های فوق العاده ای داشته باشد در این نمایش جمع است.

نمایش رختشورشاه در تالار محراب میزبان هنرمندانی همچون هنگامه مفید، بهروز غریب پور، شهرام مسعودی، مرجانه گلچین، مختار سائقی، عزت الله رمضانی فر، بهارک توسلی، محمود دهقان هراتی، حسین رفیعی، مجید عباسی، حمید ابراهیمی، امیرحسین انصافی، محمد خراط زاده، بابک والی، رضا حماطی، کیوان هاشمی، سعید محبی، علی فتحعلی، داوود داداشی، سیامک اشعریون، سیروس همتی، هرمز سیرتی، آقای شوندی، وحید شاهینی، رضا علوی، فرشید هدی، سیاوش قاسمی، مهتاب باجلان، حمید ناصری، شهاب شهرزاد، وحید بیات، سعید عابدینی، علی اصغر راسخ راد، میثم رستگاری، فریده دریامج، ساقی زینتی، هوشمند هنرکار، حسین پرستار، بهرام فرزام، مهدی وثوقی راد، مهدی رسولی، فرشید صمدی پورو ... بوده است.

این نمایش تا 19 آذر ماه 1400 در تالار محراب روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار