تشریح صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پساکرونا

با ذهن گرفتار و مخدوش نمی‌توان به دنبال تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین بود

تهران (پانا) - دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت معلم برای اینکه به تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بپردازد، نیازمند آرامش و آسایش است؛ با ذهن گرفتار و مخدوش نمی‌توان به دنبال تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین بود.

کد مطلب: ۱۲۳۶۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
تشریح صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پساکرونا

محمود امانی تهرانی در گفت‌‍وگو با پانا در خصوص مسائل و مشکلات آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: «وزارت آموزش و پرورش در ایران باری معادل چند وزارتخانه را به طور هم‌زمان بر دوش دارد. ساخت و نگهداری ساختمان و تجهیزات مدرسه در بسیاری از کشورها بر عهده شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌هاست؛ شهرداری، همانطور که پارک و بقیه اماکن عمومی و وزارت مسکن و شهرسازی همانطور که خانه می‌سازد، باید مدرسه را هم بسازند، این نوع کارها از جنس تعلیم و تربیت نیست و به آن ضربه می‌زند.»

وی در خصوص تربیت معلم و تأمین نیروی متخصص آموزش و پرورش نیز گفت: «آموزش و پرورش برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از مراکز دانشگاهی نیازمند قانون جذب، استخدام نیروی انسانی ویژه است.»

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به معیشت و رفاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: «رفاه معلم، بازنشستگی، پاداش‌ها، بیمه و به طور کلی حقوق فرهنگیان نکاتی است که باید به آنها توجه داشت. معلم برای اینکه به تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بپردازد، نیازمند آرامش و آسایش است؛ با ذهن گرفتار و مخدوش نمی‌توان به دنبال تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین بود. احساس کار نداشتن دغدغه روحی و روانی است.»

وی ادامه داد: «در زیست بوم جدید بار جدیدی هم بر وزارت آموزش و پرورش افزوده شده است و آن فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات است. برای انتقال علم و دانش به دانش‌آموزان در کنار استفاده از معلمان باید از تکنولوژی‌های روز هم بهره برد تا درک و یادگیری مؤثر در دانش‌آموزان اتفاق بیافتد.»

امانی تهرانی در خصوص صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پساکرونا نیز بیان کرد: «کرونا در عین تلخی‌ها، باعث رشد و تعالی آموزش و پرورش کشورها در برخی از جنبه‌های خاص خود شده است، کرونا یک شوک بزرگ ناگهانی به همه جهانیان وارد کرد و تعادل زندگی روزمره بشر را بر هم زد تا آن ها مجبور شوند راه‌های جدیدی برای تعلیم و تربیت فرزندان خود پیدا کنند. روزهای اول تعطیلی مدارس، هر معلمی هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد، از طریق حضور در پیام‌رسان‌های فضای مجازی و دیگر راهکارها تلاش کردند تا آموزش دانش‌آموزان با وقفه مواجه نشود. جامعه فرهنگی کشور کوشش و تلاش بسیاری کردند، اما این حداقل کار بود و از این پس فعالیت‌های حرفه‌ای‌تری مورد نیاز است.»

معلم کسی است که طراحی آموزشی بلد است که قبلا از واژه «طرح درس» برای آن استفاده می‌شد

حرفه‌ای بودن به طور کلی فقط به معنای تسلط بر یک جنبه ویژه و خاص نیست

وی اضافه کرد: «صلاحیت حرفه‌ای به معنای آن است که یک حرفه ای نیازمند دانش، تحربه و تخصص خاص خودش است، البته در کشور ما فرهنگ نادرستی شکل گرفته مبنی بر اینکه برخی کارها را حرفه ای تلقی نمی‌کنند و همه فکر می‌کنند از پس آن بر می‌آیند، به عنوان مثال یکی از آن کارها، شغل معلمی است. حرفه‌ای بودن به طور کلی فقط به معنای تسلط بر یک جنبه ویژه و خاص نیست، ممکن است یک نفر شیمی و یا عربی خوانده و خوب بلد باشد، اما هنگامی که می‌خواهد معلم شود باید از دانش، مهارت و نگرش لازم برخوردار باشد که اسم آن را پداگوژی می‌گذارند؛ پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری و آنچه که برای یک طراحی آموزشی لازم است، یک معلم بداند.»

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: «معلم کسی است که طراحی آموزشی بلد است که قبلا از واژه «طرح درس» برای آن استفاده می‌شد. این جنبه پداگوژی در شرایط خاص مانند دوران کرونا باید به سراغ بالی به نام تکنولوژی برود و از آن بهره مند شود. در یادگیری الکترونیک به واسطه تکنولوژی معلم از تکنیک‌هایی بهره می‌گیرد. جای خانه و مدرسه عوض می‌شود و فضای یادگیری جدید، فضای پساکرونایی خواهد بود. پداگوژی و تکنولوژی دست به دست هم می‌دهند؛ فضای یادگیری موثر، جذاب، کاربردی و با بهره‌وری بالا را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند. در فضای یادگیری پساکرونایی، یادگیری‌های موثر با بهره‌وری بالاتری اتفاق می‌افتد.»

وی افزود: «الگوی سه ضلعی ارتقای یادگیری شامل طراحی آموزشی، استفاده از رسانه‌های پرشمار در فرایند یادگیری و تأکید بر اهمیت ارائه آموخته‌ها به عنوان برون‌داد یادگیری توسط دانش‌آموزان است. طراحی الگوی آموزشی ۱۴ مشخصه دارد که همان استانداردهای معلمان حرفه‌ای برای طراحی آموزشی است، معلم هر چقدر به این مولفه‌ها مسلط‌تر شود، طراحی آموزشی بهتری می‌تواند انجام دهد.»

آموزش الکترونیک کمکی به آموزش رسمی است

وی تأکید کرد: «توجه به تفاوت‌های فردی در یادگیری، ایجاد فراشناخت، انتخاب الگوی تدریس، توجه به پیش دانسته‌ها، انتخاب یک شروع خوب، تعیین هدف از جنس شایستگی، توجه به یادگیری مشارکتی، اجتماعی و گروهی و توجه به سطوح بالای عملکرد یادگیری، اهمیت کاربست آموخته‌ها در موقعیت جدید، استفاده از رویکرد تلفیقی، گذراندن جلوه ارائه و ارزشیابی، طراحی فعالیت‌های خارج از کلاس، کلاس معکوس، توجه به یادگیری فعال، تولید مفهوم توسط یادگیرنده از جمله این مشخصه‌های طراحی آموزشی هستند. باید در این مسیر از همه امکانات استفاده کرد. شرایط ما تعیین کننده نوع امکانات ماست. البته متخصصان تأکید می‌کنند که آموزش الکترونیک هیچگاه جایگزین آموزش حضوری و چهره به چهره نمی‌شود. مدرسه کارکردهای خاص خود را دارد و آموزش الکترونیک کمکی به آموزش رسمی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار