چهره‌های تحت تعقیب اینترپل

تهران (پانا) - از کلاهبردار تا خواننده در میانشان است، هر کدام به جرمی تحت تعقیب هستند. برخی هیچ‌وقت حتی دستگیر نشده‌اند و آن‌هایی هم که طعم دستگیری را چشیده‌اند به ایران برگشت داده نشدند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
چهره‌های تحت تعقیب اینترپل

به گزارش جامعه 24؛ عصر پنج شنبه بود که هواپیمای ماهان روی باند فرودگاه امام فرود آمد. کل باند پر از چراغ‌های قرمز و آبی خودرو‌هایی بود که دور تا دور هواپیما را محاصره کرده بودند. مسافران با چشمان نگران از هواپیما خارج شدند و دقایقی بعد درب عقب هواپیما باز شد و ماموری نقاب پوش در چارچوب در ظاهر شد؛ لحظاتی بعد مردی که دستش به دستان مامور پلیس دستبند شده است، از پلکان پایین می‌آید.

در میان پخش زنده دوربین‌های خبری او را سوار بنز سفید رنگ پلیس بین‌الملل می‌کنند و از محوطه باند خارج می‌شود.

ظهر روز پنج‌شنبه گذشته بود که رئیس پلیس اینترپل ایران از دستگیری کلاهبردار فراری ۱۲ هزار میلیارد تومانی خبر داد. سردار هادی شیرزاد گفت: مرد کلاهبردار و همدستانش شرکت‌های داخلی و بین‌المللی تاسیس و با کلاهبرداری از صرافی‌ها و شرکت‌ها با ۴۰۰ میلیون دلار (۱۲ هزار میلیارد تومان) از کشور فرار کردند. سرکرده این باند شهریور ماه در روسیه شناسایی و دستگیر شد و بعد از طی شدن مراحل قانونی و دادگاهی در مسکو، به ایران تحویل داده شد.

وی ادامه داد: ۵ همدست این فرد هم دستگیر و به زودی با رای دادگاه کشور مقصد به ایران استرداد می‌شوند.

دستگیری کلاهبردار ۱۲ هزار میلیارد تومانی بار دیگر موضوع پیگیری استرداد مجرمان را مطرح کرد، پرونده‌هایی که از سوی پلیس ایران پیگیری شده و برخی از آن‌ها به نتیجه رسیده و متهم به ایران تحویل داده شده و برخی دیگر هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. این گزارش به مهمترین اعلان‌های قرمز ایران که هیچ وقت دستگیر نشدند، می‌پردازد.

خاوری مهمترین اعلان قرمز ایران

محمود خاوری، مدیرعامل جنجالی بانک ملی ایران، کسی است که با دستگیری مه آفرید امیر خسروی و شروع پرونده فساد مالی موسوم به سه هزار میلیاردی در اوایل دهه ۹۰ و همزمان با آورده شدن اسمش در دادگاه به عنوان همدست مه آفرید در اعطای وام‌ها و اختلاس‌ها، به یکباره غیب شد و کسی دیگر خبری از او نداشت.

چند ماه بعد کم‌کم زمزمه‌هایی شنیده شد که مدیرعامل بانک ملی به کانادا گریخته و چند میلیون دلار پول را با خود به این کشور برده است.

با توجه به محکوم شدن خاوری در دادگاه، برای او از سوی ایران درخواست اعلان قرمز شد که پلیس اینترپل او را با توجه به حکم دادگاه در لیست اعلان قرمز قرار داد.

با گذشت حدود ۸ سال و با وجود مصاحبه‌های بسیار مسئولان پلیس و انتشار عکس‌های گاه و بیگاه از خاوری در کانادا، هنوز او دستگیر و استرداد نشده است تا مهمترین اعلان قرمز ایران بی‌نتیجه بماند.

تتلو و دستگیری یک هفته‌ای

سال ۹۶ بود امیرحسین مقصودلو با نام هنری «تتلو» با سخنانی تند به همه مسئولان توهین کرد. او سال ۹۷ مجبور به ترک ایران شد و به استانبول رفت.

با ادامه فحاشی‌ها و توهین‌های تتلو، دستگاه قضایی خواستار اعلان قرمز برای او شد، به همین خاطر تتلو در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار گرفت تا پس از دستگیری و با حکم دادگاه ترکیه تحویل اینترپل ایران شده و استرداد شود.

این خواننده جنجالی بالاخره به خاطر اعلان قرمز در هشتم بهمن ماه سال ۹۸ در ترکیه بازداشت شد و سخنگوی وقت نیروی انتظامی این خبر را در رسانه‌ها اعلام و حتی از استرداد او خبر داد، اما تتلو بعد از گذشت یک هفته بازداشت آزاد شد و پلیس ایران نتوانست براساس اعلام اولیه خودش، او را به کشور مسترد کند. بعد از آن تتلو چند کنسرت برگزار کرد و همچنان در استانبول مشغول زندگی است و دیگر خبری از دستگیری و بازگشتش به ایران نیست.

کاظم شفیعی خطرناک‌ترین جنایتکار ایران

کاظم شفیعی که دزدی، سرقت مسلحانه، راهزنی و قتل در پرونده‌اش دارد و به همراه برادر و مادرش در اواخر دهه ۸۰ از ایران خارج شدند، تحت تعقیب اینترپل هستند و هنوز نه رد و نشانه‌‌ای از آن‌ها پیدا شده است و نه دستگیر شده‌اند. این سه نفر از اواسط دهه ۸۰ جرایم خود را آغاز کردند و سابقه چند سرقت مسلحانه طلافروشی، خودرو حمل پول بانک و قتل چهار نفر از جمله یک توریست فرانسوی را در پرونده خود دارند و به مخوف‌ترین جنایتکار فراری ایران مشهور هستند.

پدر خوانده سایت‌های شرط‌بندی ایرانی در ترکیه سلطنت می‌کند

یکی از متهمانی که بار‌ها درباره او نوشته شده یا حتی مستندی درباره‌اش ساخته شده سعدالله امیر شقاقی است. او که سلطان سایت‌های شرط‌بندی ورزشی ایرانی است، در ترکیه برای خود سلطنت می‌کند و میلیارد‌ها دلار پول از طریق سایت‌های شرط‌بندی به جیب می‌زند. او که کارمند سابق بانک مرکزی است تمام راه‌های پولشویی داخلی را بلد است و توانسته با همکاری پسرش مونتیگو و چند چهره جنجالی فضای مجازی مانند ساشا سبحانی، پویان مختاری، چند خواننده رپ و دنیا جهانبخت با راه‌اندازی انواع سایت بت برای خودش و پسرش درآمد میلیون دلاری ایجاد کند.

سعدالله و پسرش به اتهام پولشویی و قمار تحت تعقیب قرمز اینترپل قرار دارند اما هیچ وقت حتی احضار هم نشدند.

سعدالله در یک مصاحبه تلویزیونی ادعا کرده بود دادستان ترکیه به خانه او رفت و آمد دارد و هیچ وقت اعلان قرمز برای او اجرا نخواهد شد.

مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا و دلار‌های پتروشیمی

پرونده مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا بعد از رفتنش از ایران به کانادا بر سر زبان‌ها افتاد. او از اواخر دهه ۸۰ به خاطر دور زدن تحریم‌ها وارد صنعت پتروشیمی شد، اما تا زمان خروجش از ایران ۷.۵ میلیون دلار در پرونده پتروشیمی اختلاس کرده و به عنوان متهم ردیف دوم در دهه ۹۰ محاکمه شد.

شیخ‌الاسلام که به کانادا فرار کرده تحت تعقیب اینترپل قرار دارد، ولی هنوز شناسایی و دستگیر نشده است. این متهم به گفته قاضی رسیدگی کننده به پرونده، دادگاه را تهدید هم کرده بود.

داماد فراری وزیر سابق صنعت

نام علی اشرف ریاحی همسر شبنم نعمت‌زاده در جریان دادگاه اختلاس پتروشیمی مطرح و او جزو متهمان ردیف اول بود. در جریان برگزاری دادگاه در جلسات حاضر بود، اما به یکباره دیگر خبری از او نشد. بعد از چند جلسه قاضی دادگاه اعلام کرد ریاحی از کشور فرار کرده است، به همین خاطر برای او درخواست اعلان قرمز از اینترپل شد، اما هنوز دستگیر و استرداد نشده است.

داماد فراری وزیر سابق بعد‌ها در تلویزیون‌های فارسی زبان ظاهر شد و از اقامتش در کانادا خبر داد.

پویان مختاری و حاشیه‌های جنجالی

یکی از چهره‌های مجازی که تحت تعقیب قرار گرفته است، پویان مختاری گرداننده سایت شرط‌بندی است. این چهره جنجالی فضای مجازی به خاطر نقض قوانین و پروتکل‌های کرونایی در اسپانیا بازداشت و با بررسی پاسپورتش مشخص می‌شود تحت تعقیب اینترپل به اتهام پولشویی قرار دارد.

دو دادگاه در اسپانیا حکم بازداشت او را تایید می‌کنند و او به زندان مالاگا می‌رود تا مقدمات استرداد فراهم شود، اما اینبار او با مطرح کردن این ادعای واهی که اگر به ایران استرداد شود ممکن است اعدام شود توانست از قاضی دادگاه حکم آزادی و عدم استرداد بگیرد.

البته اینکه هنوز هم در فضای مجازی تشویق به شرط بندی ورزشی می‌کند، به خاطر حاشیه امنی است که پیدا کرده و خبری هم از استرداد او نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار