جذب و به‌کارگیری مدیران کارآمد و اثربخش در دانشگاه فرهنگیان

تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، جذب و به‌کارگیری مدیران کارآمد و اثربخش را در این دانشگاه از اهداف اصلی کانون‌های توسعه و ارزیابی در سطح دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
جذب و به‌کارگیری مدیران کارآمد و اثربخش در دانشگاه فرهنگیان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان در گردهمایی چهار روزه کارشناسان نظارت این دانشگاه در مکان مرکز آموزشی، رفاهی بابلسر با گرامیدشت هفته بسیج، رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش و پرورش را باعث مسرت و‌ خشنودی دانست ‌و ابراز امیدواری کرد: با تدبیر این مقام مسوول در سایه تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین شاهد توسعه و ارتقای جایگاه اصلی این دستگاه عظیم و ارزشمند در سطح کشور باشیم.

کچوئیان، بقای دانشگاه فرهنگیان را در گرو‌‌ تلاش و کوشش همه مسوولان و کارکنان این دانشگاه خصوصا کارشناسان نظارت دانست و خطاب به حاضران در نشست، تصریح کرد: طی دو سال گذشته و مواجه شدن با بیماری کرونا گرچه ارتباط چهره به چهره در دانشگاه محدود شد، اما بهره مندی از راهکارها، پیشنهادها و نقطه نظرات مفید و کارساز همه شما فعالان نظارت، عاملی مهم در راستای مرتفع شدن مشکلات و پیشرفت امور دانشگاه بود.

وی، تلاش کارشناسان نظارت را در مراکز استان ها برای رصد به هنگام آموزش های مجازی دانشگاه، پیگیری امور مرتبط با سامانه حس، برگزاری آزمون های جامع، ارزیابی عملکرد کارکنان و همچنین ارزیابی درونی گروه های آموزشی دانشگاه قابل قدردانی خواند و افزود: فعالیت های کیفی مدیران، استادان و کارکنان دانشگاه بیانگر جایگاه خاص دانشگاه فرهنگیان و مایه فخر و مباهات این دانشگاه است.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، در ادامه از ضرورت و اهمیت تربیت ارزیاب در سطح دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و اظهار داشت: در تعریف مدیریت از دیرباز تاکنون دو واژه منابع انسانی و منابع مالی کلید واژه و ترجیح بند همه تعاریف به شمار می رود. اما سوال اساسی این است که با کدام منابع انسانی با کدام ویژگی ها و برای کدام آینده می توان حداکثر کارایی را از کارکنان به منظور حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب کرد؟

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به حرکت دیرباز سازمان های مختلف به سمت سیستم های منابع انسانی برای برخورداری از منابع انسانی کارا و اثربخش، تاکید کرد: کانون های توسعه و ارزیابی بهترین ‌بستر برای شناسایی، انتخاب، آموزش های قبل ‌از خدمت، به کارگماری، تکمیل آموزش های حین خدمت، ارتقا و پاداش و همچنین بازنشستگی و آموزش بعد از خدمت به منظور دستیابی سازمان به سطح بالا و قابل قبولی از صلاحیت مطابق با ماموریت و چشم انداز آن سازمان است.

این مقام مسوول، پیگیری و اقدامات موثر معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان را در راستای استقرار کانون های توسعه و ارزیابی و همچنین تلاش برای تربیت ارزیابان این دانشگاه را گامی مهم و اثرگذار در مسیر توسعه قابلیت ها و شایستگی های این دانشگاه در دوران مدیریت خود ذکر کرد و گفت: طی چهار روز گردهمایی با برپایی دوره های آموزشی، خطاهای ده گانه کانون های توسعه و ارزیابی اعلام و بررسی های لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.

استاد دانشگاه، نداشتن برنامه و یا برنامه ریزی ضعیف، جدی گرفته نشدن تحلیل شغل، کافی نبودن آموزش ارزیابان و برخوردار نبودن از مهارت لازم، همکاری نکردن ارزیابی شوندگان و یا نداشتن آمادگی لازم، متناسب نبودن ابزار برای اقدامات پیش رو، ضعف در کاربرد نتایج ارزیابی و یا استفاده نادرست از نتایج، میزان توجه و اهمیت مدیران ارشد دانشگاه به کانون های مذکور و ضعیف بودن تمرین ها و مستندسازی نشدن رفتارها و امتیازات را از جمله خطاهای ده گانه کانون های ارزیاب برشمرد.

کچوئیان، شایستگی و فرا شایستگی فرد را مشتمل بر فهرستی از دانش، نگرش و مهارت در وی دانست و تصریح کرد: رکن رکین کانون های ارزیاب توجه به توانمندی و شایستگی های کارکنان است.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به چالش های جدی موجود در حوزه انتصابات، توجه بیش از پیش به تخصص مورد نیاز هر منصب را ضروری دانست و اظهار داشت: توقع و انتظار وزارت علوم در مراعات آیین نامه جامع مدیریت جامع دانشگاه ها و همچنین توقع ذره های قدرت در استان ها دو عامل مهم در ارزیابی و گزینش عادلانه توانمندی فرد برای تصدی پست مربوطه به شمار می رد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، جذب افراد توانمند و شایسته را اساسی ترین رمز موفقیت و اثربخشی سازمان اعلام کرد و گفت: توانایی مدیریت استعداد، اولویت استراتژیک سازمان است. چرا که منابع انسانی کارا و اثربخش علاوه بر مراقبت از سازمان و پایداری آن نسبت به توسعه سازمان در همه ابعاد توجه خاص و ویژه دارد، سخن گفتن از سیستم و غفلت نکردن از ویژگی های آن از جمله مولفه های مهم در روند منطقی و سیستمی مدیریت منابع انسانی است.

وی، توسعه حد و مرز را از شاخصه های اصلی سیستم عنوان کرد و افزود: موفقیت سازمان در گرو نظام پویا و زنده است، سازمانی موفق، توانمند و تحولگراست که از سرمایه انسانی بالقوه و توانمند برخوردار باشد.

کچوئیان، در پایان به گزینی منابع انسانی را در سازمان از اهداف اصلی شکل گیری کانون های توسعه و ارزیابی در سطح کشور اعلام و با تاکید بر ماموریت مهم معاونت نظارت در کنترل و پیشبرد اهداف سازمانی، برنامه ها، فعالیت ها و اقدامات کلیدی را از جمله مولفه های اصلی کیفی سازی امور در سازمان برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار