کمره‌ای: توسعه حرفه‌ای یک امر مستمر است

تهران(پانا) - سخنگو و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت شرکت در جشنواره الگوی برتر تدریس باعث خود‌آگاهی و کسب تجربه در فرد می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۱۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
کمره‌ای: توسعه حرفه‌ای یک امر مستمر است

علیرضا کمره‌ای سخنگو و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همایش تجلیل از برگزیدگان الگوهای برتر تدریس اظهار کرد: جشنواره الگوهای برتر تدریس برای آموزش و پرورش بسیار ارزشمند است. این جشنواره فرصت‌های بسیار مهمی در زمینه یادگیری ایجاد می‌کند؛ معلمان باید کار و نقش خودشان را به خوبی انجام دهند. هیچ فعالیت غیرحرفه‌ای در حوزه آموزش و پرورش به اندازه آموزش معلمان و فرصت‌هایی که برای آنها ایجاد می‌شود دارای اعتبار نیست.

وی ادامه داد: آموزش باید به اصل هدف خود برسد و در نهایت این معلمان هستند که می‌توانند فرصت‌های یادگیری را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند. کسی که می‌خواهد میدان‌دار عرصه یادگیری باشد تا در جریان یادگیری و تربیت، در مدرسه و کلاس درس قرار نگیرد نمی‌تواند این عرصه را هدایت کند و نقش آموزشی خود را به خوبی انجام دهد. توسعه شایستگی معلمان مهم است و پرداختن به این موضوع اصلی‌ترین فعالیت آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: کسانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، شهامت داشته‌اند که خودشان را در معرض قضاوت داوران قرار داده‌اند. ما نباید در بخش آموزش از چنین عرصه‌ای غافل شویم؛ ما باید بتوانیم تونایی‌های خود را در عرصه‌های مختلف شکوفا کنیم و کار خود را در معرض قضاوت قرار دهیم. در آموزش و پرورش معلمانی هستند که نیازمند توسعه شایستگی‌های خود هستند و باید این موقعیت‌ها مانند این جشنواره برای آنها فراهم شود.

وی تصریح کرد: توسعه حرفه‌ای فردی است؛ یعنی هر معلمی باید خودش بتواند قدم در مسیر توسعه بگذارد اما به هر حال آموزش و پرورش موقعیت‌ها و زمینه‌هایی را فراهم می‌کند که یکی از این موقعیت‌ها همین جشنواره‌ها هستند. در این جشنواره‌ها فرصت برای تجربه کسب کردن و آزموده شدن فراهم است تا افراد بتوانند فرصتی برای آگاهی بیشتر درباره توانایی‌های خود پیدا کنند. جشنواره الگوهای برتر تدریس ۱۷ دوره برگزار شده است و هر بار با ذوق خوبی که همکاران دارند و نتایج خوب بازخوردهای این جشنواره شاهد تکامل هرروزه در این امر هستیم.

کمره‌ای گفت: رویکرد ما در ایجاد موقعیت‌ها و فراهم کردن فرصت‌های یادگیری، دو موضوع بسیار مهم است اولین عامل بهبود کیفیت زندگی کاری معلمان است و این دلیل اصلی برگزاری جشنواره‌ها است. هر قدمی که منجر به تکامل شایستگی‌های فردی معلمان می‌شود برای ما بسیار مهم است. یکی از نیازهای سیستم آموزشی این است که معلمان احساس غرور و رضایت‌مندی از شغل خود داشته و با احساس مثبت در حوزه فعالیت حرفه‌ای خود حرکت کنند.

سخنگو و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: صلاحیت‌های ما باید به صورت مستمر افزایش پیدا کند برای آنکه توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و یا توسعه حرفه‌ای امری مستمر است. ما به تدریج در معرض شرایط جدی قرار خواهیم گرفت که نیازمند و متناسب با شرایط زمانی است بنابراین توسعه حرفه‌ای مستمر و دائمی است و هرروز باید به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: کیفیت زندگی زمانی قابل مشاهده است که نگاه و توانمندی‌ ما، در حوزه توسعه حرفه‌ای به کیفیت زندگی کاری ما کمک کند و چیزی که به ما کمک می‌کند همان نگرش نسبت به شغل است که نسبت به شغل خود نگرش مثبت داشته باشیم و زمانی که به این باور برسیم طبیعتا در انجام وظیفه شغلی کوتاهی نخواهیم داشت. معلمی که در تدریس یک درس با کاستی و کمبود مواجه است نمی‌تواند رضایت خوبی از کارش داشته باشد. این جشنواره‌ها نباید متوقف شود بدلیل آن که شرکت در این جشنواره‌ها باعث خود آگاهی و افزایش یادگیری می‌شود.

کمره‌ای عنوان کرد: یکی از موارد بسیار مهم دیگر مدیریت مناسب کلاس است که در این ارزیابی اگر به معیارهای داوری بپردازیم مدیریت کلاس مانند چتر گسترده‌ای است که تلاش معلم را برای فعالیت‌های مثل یادگیری و تعاملات اجتماعی در کلاس درس نشان می‌دهد و اگر کسی به مدیریت کلاس قادر نیست باید از همه توانمندی‌های خود استفاده کند و به نقش اصلی که یادگیری است بپردازد.

خبرنگار: شیدا مشهور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار