مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

شریف‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه فرهنگی، کتاب است

تبریز (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه شریف‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه فرهنگی، کتاب است، بر مخاطب گریزی در عرصه کتاب خواندن تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۱۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
شریف‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه فرهنگی، کتاب است

قاسم ناظمی به مناسبت هفته کتاب در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: طی سال‌های گذشته، رسانه و جایگاه کتاب روز به روز در حال افول بوده است. اما خوشبختانه اکنون بر اساس آمار و ارقام، شاهد رشد جریان تولید، فروش و توزیع کتاب در جامعه و به ویژه در آذربایجان شرقی هستیم‌.

وی افزود: وظیفه مغفول مانده در حوزه کتاب، جریان ارتباط های دوسویه است. نکته کلیدی در این راستا این است که وقتی انسان ارتباط مستمر و طبیعی با موضوع پیدا می‌کند، نمی‌تواند دست از آن بکشد. مثلا افراد زیادی وجود دارند که تجربه خوابیدن با خواندن کتاب را ندارند اما وقتی تجربه یک شب خوابیدن با خواندن کتاب را کسب کنند، یک کشش مثبت به فرهنگ کتابخوانی پیدا کرده و عاشق کتاب می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار داشت: اگرچه فضای مجازی می‌تواند انسان‌های خواننده تربیت کند اما اغلب این افراد، مطالب انتشار یافته در فضای مجازی را به شکل عمیق نمی‌خوانند و در واقع مخاطبان غیر فعال هستند. در واقع این افراد خیلی می‌دانند اما منبع ندارند و یا شبیه دریایی هستند که عمقش فقط نیم بند انگشت است، در حالی که در نسل قبلی به جهت انس با کتاب، افرادی به جامعه وارد شده‌اند که علم و فهم بالایی داشتند.

وی با بیان این که باید زمینه جهت افزایش رویدادهای کتاب و ارتباطات مرتبط با آن در استان افزایش یابد، افزود: از این طریق، نسل بعدی را با رسانه ارزشمند کتاب، آشنا و علاقه‌مند می‌کنیم تا مفاهیم عمیق را نه از کانال‌های فضای مجازی بلکه از منبع اصلی کتاب دریافت کنند.

وی با بیان این‌که گاهی مطالبی در فضای مجازی نقل می‌شود که منبع و مرجع مشخصی ندارند، گفت: محشور شدن با کتاب در تعمیق مطالب معنوی، انسانی و علمی تاثیرگذار است.

ناظمی با تاکید بر این‌که صرف نگاه به مرکز استان، باعث دوری از عدالت فرهنگی می‌شود، افزود: بایستی تمامی اقدامات ترویج کتابخوانی در شهرستان‌های سراسر استان هم برگزار شود چرا که این جمعیت از مردم استان نیز حق دارند تا از خدمات فرهنگی بهره مند شوند.

وی با اشاره به افزایش تعداد خوانندگان کتاب در استان، اظهار کرد: علی رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی سطح استان طی روزهای کرونایی اما فروش کتاب افزایش یافته و بر اساس آمارها، این وضعیت در وضعیت صعودی قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری طرح‌های مختلف کتاب در استان، ادامه داد: مهمترین این طرح‌ها که حتی از سال ۹۴ آغاز شده است، طرح فصلی کتاب با ارائه تخفیف ۲۰ درصدی خرید کتاب است که دوره نوزدهم آن از روز شنبه به مدت یک هفته الی ۱۰ روز در استان برگزار می‌شود.

کتاب چندان گران نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص موضوع بالا بودن قیمت کتاب، خاطرنشان کرد: کتاب، گران نیست بلکه قیمت یک کتاب عمومی حتی از قیمت یک پیتزا هم کمتر است. البته دانایی هزینه می‌خواهد و اگر می‌خواهیم علم خود را بیفزاییم باید هزینه کنیم.

وی با بیان این‌که با خرید یک کتاب به زندگی و معیشت یک نویسنده کمک می‌شود، تاکید کرد: کتاب نباید رایگان باشد و از طرفی نباید مقابل تکنولوژی بایستیم و وقتی کتابی در فضای مجازی با قیمتی پایین تر از فضای فیزیکی فروخته می‌شود را می‌توان به خرید ترغیب کرد.

وی با اشاره به حسن وجود اپلیکشین‌های فروش کتاب مجازی در کشور، اظهار کرد: این برنامه‌ها غنیمت هستند و حتی ناشری داریم که فروش کتابش در خارج از ایران در بستر فضای مجازی بیشتر از داخل ایران است.

ناظمی تصریح کرد: تلاش بر این است تا برنامه‌های ویژه‌ای در طول سال اجرا کنیم. برای نمونه ۱۳۰ برنامه برای هفته کتاب اجرا خواهد شد و در کنار آن از دستگاه‌های دیگر خواستیم تا برنامه‌های کتاب‌خوانی داشته باشند.

وی به ابتکار عمل برخی از مردم در امر ترویج کتاب‌خوانی گفت: در مرند یک‌ کتابفروشی به نام پژوهش وجود دارد که چند طبقه را برای کتاب اختصاص داده و‌ جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: از جمله کارهای ارزشمند دیگر برگزاری سومین ‌دوره کتاب سال استان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار