محمدعلی وکیلی*

دولت، ارتباط بی‌واسطه با نخبگان را ادامه دهد

در ارزیابی عملکرد صد روزه نخست دولت سیزدهم از جمله نکاتی که به نحو برجسته‌ای به چشم می‌آید، شکسته شدن تابوی دست نیافتنی بودن مقامات عالی و در عین‌حال برقراری ارتباط رو در روی رئیس جمهوری با نخبگان جامعه است.

کد مطلب: ۱۲۳۰۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلی وکیلی*
شخص سید ابراهیم رئیسی در این مدت با حضور میدانی مستمر و ارتباط با اقشار مختلف مردم تابوی دست نایافتنی بودن مقامات عالی کشور را شکست و نمای یک دولت مردمی را به نمایش گذاشت. بر این اساس می توان گفت که او در این مدت از جهت تلاش برای مشاهده مستقیم و از نمای نزدیک مسائل مبتلا به جامعه رکورد کم نظیری را بر جای گذاشته است.

در همین مدت ایشان جلسات متعددی با گروه‌های مرجع از جمله کارشناسان اقتصادی، مدیران حوزه رسانه و فعالان حزبی برگزار کرد. برگزاری این جلسات در حالی بود که به دلیل حضور مستمر رئیس جمهوری و اعضای دولت در میان مردم بیم آن وجود داشت که دولت سیزدهم در مسیر سرنوشت دولت‌های پوپولیست قرار بگیرد و بخش نخبگانی جامعه را فراموش کند. رویکردی که می‌توانست دولت را به عنصر عملیاتی، اجرایی و میدانی تبدیل کند و با ایجاد خلاء در ارتباط با بخش‌های نخبگانی کشور، نظام از محتوای گسترده عقلانی منطقی نخبگان محروم سازد. اما تلاش رئیس جمهوری برای آنکه متعاقب و متقارن با حضور میدانی ارتباط مستقیم با گروه های نخبه جامعه نیز داشته باشد و با آنها ساعت‌ها به گفت و شنود بنشیند، نشان داد که ایشان براین آسیب ها اشراف دارد و از وقوع شان احتراز کرده است. اهمیت و سودمندی شنیدن بی‌واسطه نقطه نظرات نخبگان توسط رئیس جمهور چنانکه در جلسات متعدد ایشان طی 100 روز ابتدایی انجام شد قابل انکار نیست. در این گفت وگوها گاه ظرافت‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد که ممکن است از سوی اهالی دولت به دلیل مشغله زیاد امور اجرایی مورد غفلت قرار گرفته باشد و ایده‌هایی مطرح می‌شود که می‌تواند مبنای طرح ریزی راهکارهای کارآمد برای حل مشکلات قرار بگیرد.

با این حال از فواید ارتباط بی واسطه با نخبگان یکی هم این است که آنها را به حلقه واسط میان جریان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور با ادراک عمومی جامعه تبدیل می‌کند. توجه داشته باشیم که فقدان برقراری موثر این ارتباط در مقاطعی از دولت های پیشین سبب شد که اقدامات شان در مقیاسی که انجام شد در فضای عمومی دیده نشود و پژواک پیدا نکند و به همین دلیل در دام ادراک عمومی منفی جامعه گرفتار شوند. به‌همین دلیل توسعه ارتباط با نخبگان این امید را ایجاد کرده که آقای رئیسی به درستی به اهمیت حفظ و صیانت ادراک عمومی جامعه توجه دارد و می‌داند این مهم بدون حضور با نشاط نخبگان جامعه امکان‌پذیر نیست. وجود چنین ارتباطی حتی بر رویکرد نخبگان منتقد دولت نیز اثر گذار است. زیرا معمولا بی انصافی در قضاوت ها محصول عدم ارتباط است و با ادامه یافتن و تقویت رابطه میان دولت و نخبگان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌توان انتظار داشت که شاهد انصاف هر چه بیشتر در قضاوت پیرامون عملکرد دولت باشیم.

*فعال سیاسی اصلاح‌طلب

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار