گزارش از اختلاف یارانه بنزین پس از حمله سایبری

افزایش 90 میلیارد تومانی یارانه بنزین

تهران (پانا) - شروع ماه‌ جاری با یک حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور همراه بود. سه‌شنبه 4 آبان‌ماه، ساعت 11 صبح، با یک اختلال سراسری، پمپ بنزین‌های کشور از کار افتادند و پس از اتصال دستی نیز امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت و استفاده از سهمیه 1500 تومانی بنزین برای خودروها وجود نداشت.

کد مطلب: ۱۲۲۹۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 90 میلیارد تومانی یارانه بنزین

به‌گزارش ایران، حدود یک هفته طول کشید تا جایگاه‌های سوخت با توجه به پراکندگی که در کشور دارند، همگی دوباره به سامانه هوشمند سوخت متصل شوند و در این مدت بسیاری از خودروها بنزین آزاد با نرخ 3 هزار تومان را مصرف کردند. در روز 11 آبان تمام جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت وصل شده بودند و دولت برای قدردانی از این همراهی مردم در روز 14 آبان 10 لیتر در کارت‌های سوخت خودروها و 5 لیتر در کارت سوخت موتورسیکلت‌ها به عنوان سهمیه جبرانی شارژ کرد. حالا بررسی‌های «ایران» -بر اساس گزارش خبرگزاری فارس- نشان می‌دهد که به واسطه این سهمیه جبرانی پرداخت شده، در آبان ماه 1400 دولت حدود 90 میلیارد تومان هزینه بیشتری برای یارانه بنزین پرداخته است.

به این ترتیب که از تاریخ 4 تا 11 آبان، میزان درخواست بنزین سهمیه‌ای شیفت شده به بنزین آزاد حدود 197.4 میلیون لیتر برآورد می‌شود و برای جبران این همراهی مردمی، دولت 258 میلیون لیتر سهمیه جبرانی در 27.2 میلیون کارت خودروی فعال در کشور شارژ کرده است؛ یعنی حدود 60.6 میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای بیشتر از ماه‌های اخیر. این رقم اگر در مابه التفاوت نرخ آزاد و یارانه‌ای ضرب شود حدود 90.9 میلیارد تومان می‌شود.
از این رو، دولت در آبان امسال 90 میلیارد تومان یارانه بنزین بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر -پس از سهمیه‌بندی بنزین- در نظر گرفته است که به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، نوعی قدردانی از همراهی مردم در جریان رفع اختلال ناشی از حمله سایبری بوده است.

فاطمه کاهی می‌گوید: «در جریان این بحران، حافظه کارت‌های سوخت و سهمیه داخل کارت‌ها تغییری نکرد. به‌عبارتی، تمام‌ سهمیه کارت‌های سوخت پس از رفع اختلال موجود بود. این مسأله نفعی برای دولت و تأثیری بر کاهش یارانه سوخت نداشت. با وجود این، برای تقدیر از این همراهی، سهمیه جبرانی بنزین تخصیص داده شد.»
این آمار و ارقام مستند، شرایطی متفاوت از آنچه در روزهای اخیر اعلام می‌شد، به نمایش می‌گذارد. در حالی که برخی از گزارش‌ها از سود روزانه 150 میلیارد تومانی دولت در نتیجه این اختلال خبر می‌دادند؛ اکنون مشخص شده که دولت 90 میلیارد تومان یارانه بنزین بیشتر در ماه آبان تخصیص داده است.
این رقم جدا از هزینه بازگردانی سامانه هوشمند سوخت است. پیگیری‌ها از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص میزان هزینه اتصال مجدد جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت نشان می‌دهد که هنوز این شرکت به جمع بندی دقیقی در خصوص هزینه‌های رفع اختلال اخیر نرسیده است.
در همین حال، اسدالله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور نیز گفت: «در نتیجه بحرانی که ناشی از اختلال در سامانه هوشمند سوخت به وجود آمد، جایگاه‌های سوخت حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه و زیان متحمل شدند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار