سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری؛

مذاکرات برای لغو تحریم‌ها پیش از پایان ماه نوامبر آغاز خواهد شد

هیچ تماس یا ملاقاتی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ واکنش تهران به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپا و اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران/ هر عضوی از گروهک ورشکسته منافقین توبه و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را تجربه خواهد کرد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌هایی که تا امروز توسط دولت بایدن پیگیری شده، مخالف اعلام نیتی است که آقای سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است، گفت ایران به اندازه کافی حرف شنیده است و منتظر عملی است که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

کد مطلب: ۱۲۲۷۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات برای لغو تحریم‌ها پیش از پایان ماه نوامبر آغاز خواهد شد

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان و مشکل ایجاد شده بین عربستان و لبنان گفت: گفت‌وگوهای ما با عربستان دوجانبه‌ای و منطقه‌ای است و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ریاض هم می‌داند سیاست فشار به دیگر کشورها مدتی است اثر خود را از دست داده است و طبیعی است که ایران در کنار مردم یمن و لبنان ایستاده است.

گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به طور جدی ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به طور جدی ادامه دارد و موفقیت آن به جدیت طرف مقابل و عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای بستگی دارد.

وی درخصوص مذاکره دوجانبه با آمریکا در کشور ثالث، گفت: بین ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده و بعد از خروج آمریکا از برجام تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی وجود نداشته است. آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقانونی از برجام خارج شده و تمام تلاشش را کرده برجام را از بین ببرد و تحریم‌های فرامنطقه‌ای و ظالمانه را بر ضد مردم ایران اعمال کرده است و تلاش کرد مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و آن‌چنان در این زمینه زیاده‌روی کرده که نه تنها کشورهایی که با ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را نیز تنبیه کرده است. تا موقعی که این واقعیت‌ها بر روی زمین تغییر نیابد در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار نخواهد شد.

خطیب‌زاده یادآور شد: همانطور که در مذاکرات وین گفته شد، گفت‌وگوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی ایالات متحده به تعهدات خودش هست، لذا ایران و چهار به اضافه یک گفت‌وگو می‌کردند برای اینکه مطمئن شویم که برگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزئیات قابل اعتنا انجام می‌شود.

واکنش وزارت خارجه به اظهارات وزیر خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مشخص نیست ایران اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات داشته باشد و اگر نباشد گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم، گفت: اگر امروز در وضعیت برجام در این نقطه قرار داریم بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردن کشانه با نقض بدیهیات حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد. نسبت آمریکا با برجام نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تلاش کرده این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و تلاش کرده دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند. اگر سیستم سیاسی آمریکا دچار آلزایمر شده لازم است به آنها گفته شود چه کسی از توافق خارج شد.

وی گفت: ایران با صبر راهبردی یک ساله تمام تعهدات خود را انجام داد و بعد از بی‌عملی اروپا برخی اقدامات جبرانی را انجام داد و آمریکا همه را می‌داند. برخی اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی‌روح و نخ‌نما شده است. آمریکا می‌داند گزینه‌ها چیست و بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها بیفتد تلاش کند ادبیات جدید و منطق جدیدی را ایجاد کند و بداند اقدام درست را جامعه جهانی با آغوش باز خواهد پذیرفت.

ایران منتظر اقدام عملی آمریکاست

وی با بیان اینکه این شرایط هنوز تغییر نکرده است، گفت: اقدامات و برنامه‌هایی که توسط دولت بایدن تا امروز پیگیری شده است مخالف اعلام نیتی است که آقای سالیوان اعلام کردند. ما به اندازه کافی حرف شنیدیم منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اخذ تضمین از آمریکا اظهار کرد: باید اجازه دهیم مباحث فنی و تکنیکی در چارچوب‌های خودش بحث شود به ویژه اینکه این مسائل در فضای عمومی سوء تفاهم‌هایی را در انتقال ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و اتفاقاً ۴ به علاوه یک به شمول روسیه و چین بیش از همه متقاضی این هستند که ایالات متحده بتواند با ارائه تضمین‌های درست، نیت خود را در عمل ثابت کند و نشان دهد که هیچ کس دیگری در واشنگتن جهان را به سخره نخواهد گرفت.

وی افزود: آنچه که ترامپ انجام داد نه تنها به سخره گرفتن کشورهای عضو برجام، بلکه به سخره گرفتن حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی بود.

مباحثی درباره گنجاندن تضمین‌های حقوقی و سیاسی در برجام مطرح شده است

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: البته درباره اینکه چه نوع تضمین‌های حقوقی و سیاسی را باید در برجام بگنجانیم، مباحثی مطرح شده است. ایالات متحده تا به امروز خود را خارج از دایره ارائه هرگونه تضمینی می‌دیده و تصورش این بوده که پلیس دنیا هست و هر موقع که بخواهد می‌تواند از موقعیتش سوء استفاده کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: قطعا در مورد برجام ما اجازه نمی‌دهیم که اقتصاد ما که یکبار از آن شوک خارج شد مجدد آن در وضعیت تردید قرار بگیرد.

رژیم صهیونسیتی به خوبی از میزان توانمندی‌های ایران آگاه است

خطیب‌زاده درخصوص اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم. ذات این رژیم بحران‌آفرینی و ریشه‌های آن در ناامنی است. رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند، و هم می‌داند که ایران درباره امنیت خود مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد ما‌ تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم، لذا این موضوع در جای خود پاسخ داده شده و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.

سه نفر از هموطنان ایرانی که در بلاروس دچار مشکل شده بودند به ایران بازگشته‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سه نفر از هموطنان ایرانی که در بلاروس دچار مشکل شده بودند به ایران بازگشته‌اند و تلاش برای حل مشکلات دیگر ایرانی‌ها که در این کشور دچار مشکل شده‌اند، ادامه دارد.

اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه در تهران برگزار می‌شود

خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد: طی دو هفته آینده، اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه در تهران برگزار می‌شود.

واکنش ایران به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپا

سعید خطیب‌زاده در واکنش به بیانیه سران فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح همواره تاکید کرده است که مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌ای، به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود و علاوه بر آن این تسلیحات در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مسئولیت‌پذیر معاهده عدم اشاعه (NPT) و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره همکاری مناسبی در چارچوب پادمان با این نهاد فنی و تخصصی داشته است و با پایبندی کامل به تعهدات خود تا حتی یکسال پس از خروج غیرقانونی و غیرمسئولانه ایالات متحده آمریکا، حسن نیت خود را نشان داده است.

خطیب‌زاده با اعلام اینکه ما از قصد دیگر طرف‌ها برای بازگشت کامل به اجرای تعهدات خود استقبال می‌کنیم، اضافه کرد: ملاک برای ما، عمل طرف مقابل است. دولت جدید آمریکا برخلاف مواضع اعلامی، همچنان سیاست فشار حداکثری که منجر به اعمال تحریم‌های جدید و یا اعمال مجدد تحریم‌هایی که پیش از آن رفع شده بودند، را ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: پس از طی زمان لازم برای استقرار دولت جدید و انجام بررسی‌های مقتضی و همچنین پس از مشورت با شرکا و رایزنی‌ها با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، اعلام گردید که مذاکرات جهت لغو تحریم‌ها پیش از پایان ماه نوامبر آغاز خواهد شد.

خطیب‌زاده درخصوص آنچه در زمینه تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای بالا در بیانیه سران 4 کشور اعلام شده است، تصریح کرد: برخلاف بیانیه تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای بالا همانطور که پیش از این نیز اعلام شده است، با اهداف صلح آمیز و دارای مصارف غیرنظامی از جمله مصارف پزشکی و تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بوده است و باید یادآور شد که چنین مواضع غیرمنطبق با واقعیت، نتایج سازنده‌ای با خود به همراه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: بحران به اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه به گزافه از آن یاد شده است، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست. اما هرچه هست، شرایط کنونی در واقع حاصل عدم مسئولیت‌پذیری و عدم پایبندی نسبت به اجرای تعهدات توسط دولت‌های صادرکننده این بیانیه بوده و خروج غیرقانونی و نقض قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط دولت ایالات متحده آمریکا و بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود منجر به ایجاد وضعیت کنونی شده است.

آمریکا باید خلع سلاح هسته‌ای را بپذیرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فکر می‌کند که همه جهان باید برای خلع سلاح سراسری اجماع و اقدام کنند. آمریکا یگانه کشوری در جهان است که در استفاده از سلاح هسته‌ای چنین جنایت بی‌شرمانه‌ای را مرتکب شده است و روزی باید خلع سلاح هسته‌ای را بپذیرد.

پول‌های ایران در کره‌جنوبی باید آزاد شوند

خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری گفت: موضوعاتی که مربوط به اقدامات و سیاست‌های دولت کره جنوبی در قبال پول‌های بلوکه شده ماست از دیگر مسائل جداست و تلاش می‌کنیم این موضوع کمترین تاثیر را بر روابط دوجانبه داشته باشد. هیچ ملتی این را برنمی‌تابد که دست دولت و کشور دیگری در جیبش باشد. پول‌های بلوکه شده ما در کره جنوبی باید برگردد، البته تلاش‌هایی در این باره شده است، اما کافی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما با مسئولان بانک مرکزی کشورمان و طرف متقابل کره‌ای در این باره در ارتباط بودیم؛ اراده‌ای در این باره وجود دارد، اما این اراده باید محقق شود.

وی همچنین درباره اقدام دولت کره جنوبی در اهدای محموله محدود ماسک به کشورمان تصریح کرد: ما پاسخ به این اقدام را در حد طنز نگه می‌داریم.

خطیب‌زاده گفت: البته مردم کره نشان دادند که در قبال آن چه دولت‌شان درخصوص ما مرتکب شدند، نارضایتی دارند.

جزایر ایرانی همواره ایرانی بودند، هستند و خواهند بود

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع اخیر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس درباره جزایر ایرانی اظهار کرد: موضع ما لایتغیر است. جزایر ایرانی همواره ایرانی بودند، هستند و خواهند بود. این کشورها اگر به نقشه‌های منطقه حداقل در ۷۰ سال گذشته بنگرند متوجه می‌شوند برخی از این کشورها حتی خود را در نقشه نمی‌بینند.

منعی برای دیدار گروسی و امیرعبداللهیان وجود ندارد

وی روابط ایران و آژانس را یک روابط فنی و حرفه‌ای توصیف کرد و گفت: دو سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روابط منظم و دقیقی دارند. در سفرهای قبلی برخی ملاقات‌های تشریفاتی انجام شد. هرگاه سفری تنظیم شده باشد اگر در دستور کار ملاقاتی باشد حتما این ملاقات انجام می‌شود. اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند حتما وزیر امور خارجه آقای گروسی را می‌بیند و منعی برای این کار وجود ندارد.

خطیب‌زاده درخصوص حق‌آبه هیرمند هم گفت: ‌آنچه به عنوان قرارداد هیرمند شناخته می‌شود، مربوط به سال۱۳۵۱ است و هیچگاه این موارد با آمدن و رفتن هیأت حاکمه و دولت‌ها تغییر نمی‌کند. در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به تعهدات خود به ویژه براساس بند ۳ قرارداد پایبند نبودند. نهاد مسئول و اجرایی قرارداد، کمیساران عالی آب هستند که وزارت نیرو از سوی ایران مسئولیت داشته و همواره پیگیری کرده و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اندازه دولت افغانستان در گذشته و نظام‌های قبل از آن متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که اینها اجرایی شود و این موضوع پیگیری خواهد شد.

هر عضوی از گروهک ورشکسته منافقین توبه و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را تجربه خواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص برگزاری نشست گروهک منافقین در واشنگتن هم گفت: گروهک ورشکسته منافقین در برخی از کشورها و نقاط جلساتی را برگزار می‌کند و تأسف برانگیزتر این است که با پول برخی مقامات کشورها را تشویق به سخنرانی می‌کند. هیچ کسی نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آدم‌هایی که با بدنام کردن خود در این جلسات سخنرانی می‌کنند. تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان تمام شده و گاهی از آنها سوء استفاده‌هایی علیه مردم ایران می‌کنند. شرم آور است که برخی از آنهایی که در این گروهک هستند علیه مردم خود اقدام می‌کنند. هر عضوی از این گروهک ورشکسته توبه و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را تجربه خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار