بازگشت مخاطب بعد از شکست سینمای خانگی به سالن‌های سینما

تهران (پانا) – در روزهایی که سینمای نمایش خانگی بدون مخاطب مانده است آمارها خبر از استقبال مخاطبان از فیلم‌های تازه اکران شده سینما می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت مخاطب بعد از شکست سینمای خانگی به سالن‌های سینما

بالاخره سیمرغ جذب مخاطب از سینمای خانگی به سالن‌های سینماها برگشت. به‌تازگی سریال‌های جدید سینمای خانگی از جمله «خسوف»، «حرفه‌ای»، «جزیره» و «نیسان آبی» به شبکه نمایش خانگی وارد شده است، اما نه تنها مخاطب با هیچیک از آن‌ها ارتباط برقرار نکرده که انتقادهایی را هم در ساختار و قصه و درام به دنبال داشته است و البته هم‌زمان شورای صنفی نمایش خبر از اکران فیلم‌های تازه‌نفسی داده است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این فیلم‌های برای بازگشت مخاطب به سالن سینما یک فرصت طلایی است و اولین نشانه‌های بازگشت مخاطب به سالن‌های سینما فروش 300 میلیونی قهرمان اثر اصغر فرهادی در 2 روز است.
دینامیت، درخت گردو و پوست به حاشیه می‌روند؟
از ابتدای تیر امسال که فیلم «دینامیت » بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان راهی اکران شد تا جبران شکست پنج فیلم اکران نوروزی را کند، چهار ماه می‌گذرد و به‌جز همین فیلم کمدی بقیه فیلم‌هایی که اکران شدند نتوانستند در حد مطلوب مخاطبی جذب کنند. در سامانه مدیریت فروش و اکران فروش سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۲۶ میلیارد تومان با حضور بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تماشاگر ثبت شده است.
به دلیل شرایط کرونایی فیلم‌هایی که از ابتدای امسال روی پرده رفتند همچنان در برخی سینماها در حال اکران هستند ولی از بین فیلم‌هایی که مدتی قبل روی پرده رفتند «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی تاکنون ۱۷ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان فروش داشته و فیلم« درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. فیلم «پوست» ساخته برادران ارک هم تاکنون ۳۵۰ میلیون تومان فروش داشته و بسیاری از سینمادارها امیدوارند با استقبالی که مخاطب در روزهای گذشته از سینما داشته، اکران فیلم‌های جدید گیشه را رونق دهد و میزان فروش فیلم‌های قدیمی‌تر نیز افزایش یابد. اما با اکران فیلم‌هایی چون قهرمان و فیلم‌های مهم جشنواره فیلم فجر در دوره‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود این فیلم در همین محدوده فروش بمانند و احتمالاً دیگر مثل سابق فروش نداشته باشند.
فروش 319 میلیونی قهرمان در 2روز
فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی، از چهارشنبه، پنجم آبان اکران خود را در سراسر ایران آغاز کرد. این فیلم بامداد چهارشنبه، با هشت سانس فوق‌العاده در سینماهای تهران اکران شد و از پنجشنبه در ۱۵۷ سالن در سراسر ایران، به نمایش درآمد. فروش فیلم قهرمان درحالی‌که فقط دو روز از اکران آن می‌گذرد به عدد 319 میلیون و 876هزار تومان رسیده است.
جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، فیلم قهرمان است که اولین بار در تیرماه امسال در جشنواره بین‌المللی و معتبر کن به نمایش گذاشته شد. این فیلم مورد استقبال چشمگیر بینندگان و منتقدان قرار گرفت و جایزه بزرگ هیات داوران را به دست آورد.
امیر جدیدی، محسن تنابنده و سحر گلدوست از جمله بازیگران اصلی فیلم قهرمان هستند که با بازی خوب خود نظر منتقدان را جلب کردند و به این ترتیب این فیلم موفق، آمار ۱۰۰ درصدی را در وب‌سایت راتن تومیتوز کسب کرد. حضور افرادی مانند هایده صفی یاری، سارینا فرهادی، فرشته صدر عرفایی، علی قضایی و… در کنار هم موجب تشکیل تیمی شده که علاوه بر جشنواره کن، قهرمان را به اسکار نیز رسانده است. این فیلم به‌عنوان نماینده سینمای ایران در رقابت اسکار امسال حاضر می‌شود.
اکران ۱۰ فیلم در کمتر از دو ماه
در این هفته جلسه شورای صنفی نمایش امروز با حضور همه اعضا در محل اتحادیه تهیه‌کنندگان تشکیل شد.و با اکران 10 فیلم موافقت شد که در میان آن‌ها فیلم‌های شاخصی دیده می‌شود.
اولین فیلم این فهرست که از دوازدهم آبان ماه اکران می‌شود «تومان» ساخته مرتضی فرشباف است، فیلمی که در جشنواره دو سال پیش بسیار مورد توجه قرار گرفت و باتوجه به تم جذاب و فوتبالی‌اش در اکران نیز می‌تواند موفق باشد. منتها نکته حائز اهمیت در مورد «تومان» این است که بسیاری از ارجاعات این فیلم مربوط به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ و حضور تیم ملی کشورمان در آن مسابقات است، درحالی که حالا نزدیک به ۴ سال از آن رویداد گذشته و تیم ما این روزها برای جام جهانی ۲۰۲۲ آماده می‌شود!
«آپاچی» به کارگردانی آرش معیریان دیگر فیلم جدید اکران است که ۲۶ آبان به روی پرده می‌رود. یک هفته پس از آغاز اکران این فیلم یعنی در سوم آذر، نوبت به دو اثر می‌رسد که با هم به چرخه اکران ورود کنند، اول ساخته جدید سید جواد هاشمی به نام «شهر گربه‌ها» که در دسته آثار کودک و نوجوان قرار می‌گیرد و دیگری «آتابای» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی که این فیلم نیز در جشنواره دو سال پیش به نمایش درآمد و در آنجا مورد استقبال قرار گرفت. این دو اثر، آغازکنندگان اکران شلوغ آذر ۱۴۰۰ هستند.
یک هفته بعد از اکران این فیلم‌ها در روز دهم آذر دو فیلم با هم اکران می‌شوند، یکی فیلم «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان و دیگری «جوجه تیغی» از مستانه مهاجر. در همین ایام و درحالی که هنوز سالن‌های سینما در حال تنظیم سانس برای این آثار جدید هستند، «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت نیز قرار است به فهرست فیلم‌های در حال اکران اضافه شود، آن هم از روز ۱۲ آذر.
پنج روز بعد از این فیلم هم «بی‌همه‌چیز» از محسن قرایی به روی پرده‌ها خواهد رفت. آخرین فیلمی که در پاییز امسال اکران می‌شود نیز آخرین ساخته آیدا پناهنده یعنی «تی‌تی» است. البته این به معنای پایان برنامه‌های ویژه شورای صنفی نمایش برای اکران در این ایام نیست و طبق اعلام رسمی قرار است که فیلم «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی هم از اولین روز دی ماه اکران شود.
چرا گشت ارشاد همزمان با قهرمان اکران نشد؟
نکته جالب توجه در این میان این است که باید در بین این فهرست شلوغ و عجیب و غریب یک جای خالی هم برای سومین قسمت از مجموعه فیلم‌ها «گشت ارشاد» در نظر گرفت. اثری که قرار بود اکران آن همزمان با «قهرمان» آغاز شود، اما به دلیل حواشی قابلی پیش‌بینی که داشت، تصمیم بر اکران یا عدم اکران آن برعهده سازمان سینمایی قرار گرفته و مشخص نیست که چه روزی به نمایش درمی‌آید. اما اگر چند هفته دیگر خبری از اکران «گشت ارشاد۳» خواندید و شنیدید اصلا تعجب نکنید، اینجا سینمای ایران است و از این دست اتفاقات (به خصوص در زمینه اکران) در آن بسیار رخ می‌دهد.
از فهرست بلند بالای شورای صنفی نمایش، فعلا فقط فیلم «قهرمان» اکران شده و حالا باید منتظر مانده و ببینیم که این دستپخت جدید و شلوغی عجیب و غریب چرخه اکران، چه نتیجه‌ای برای فیلم‌ها و همینطور برای سینمای ایران خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار