گفت‌وگو با کارگردانی که حاشیه‌های فیلمش او را به سمت نگارش فیلم‌نامه سوق داد

تهران (پانا) - علی رویین‌تن کارگردان فیلم‌های دلشکسته و زمهریر که حاشیه‌های این فیلم باعث شد تا به امروز از دنیای کارگردانی کناره‌گیری کند و از آن دور باشد این روزها بیشتر تمرکز خود را در سینما بر روی نگارش چند فیلم‌نامه با موضوعات متفاوت گذاشته است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگو با کارگردانی که حاشیه‌های فیلمش او را به سمت نگارش فیلم‌نامه سوق داد

علی رویین تن در گفت‌وگو با پانا با اشاره به دغدغه های امروزش در عرصه فیلم‌سازی گفت: امروز یکی از دغدغه‌های اصلی من در سینما نگارش فیلم‌نامه شده است در حال حاضر نیز نگارش چند فیلم را را انجام داده ام که با چند کارگردان نیز برای ساخت آنها صحبت کرده ام.
وی ادامه داد: از میان این فیلم نامه ها، فیلم سینمایی «عشق جامگان» را برای اینکه گوشه ای از زحمات مدافعان سلامت را بیان کنم به نگارش درآورده ام و آن را به روح علی انصاریان و فرشته طائرپور و مدافعان سلامتی که در راه مبارزه با کرونا جانشان را از دست داده اند اهدا می کنم.
این کارگردان خاطرنشان کرد: تمام سعی من براین است در «عشق جامگان» به ترسیم فرهنگ ایثار، مدافعان سلامت بپردازم تا مفاهیمی مانند: عشق، آرمان و شهادت را در آن بگنجانم. به هرحال، هنر فرزند زمان خویش است و باید در مواقع لزوم در کنار درد و رنج مردم بایستد. لازم است که این حجم انبوه از ایثار و ازخودگذشتگی های کادر درمان و مدافعان سلامت در جبهه مبارزه با کرونا سهم و نمودی عینی هم در سینمای ایران داشته باشد.
کارگردان فیلم سینمایی زمهریر در بخش دیگری از سخنان خود به نگارش فیلم نامه ای با موضوع زندگی شهید ابراهیم هادی اشاره کرد و گفت: این فیلم نامه با نام ابتدایی غزل خوان (غزل و غزال ) است که سعی کرده ام زندگی و مبارزات شهید ابراهیم هادی را روایت کنم.
وی ادامه داد: ابراهیم هادی از بنیانگذاران گروه چریکی شهید اندرزگو در جبهه گیلانغرب و ستاره ورزش کشتی بود که حضور در هیات جوانان وحدت اسلامی و همراهی و شاگردی استادی نظیر مرحوم علامه «محمدتقی جعفری» در سال‌های پایانی دبیرستان، در رشد شخصیتی‌اش بسیار مؤثر بود. او همزمان با تحصیل علم به کار در بازار تهران مشغول بود و پس از انقلاب در سازمان تربیت بدنی و بعد از آن در آموزش پرورش فعالیت کرد. ابراهیم در دوران پیروزی انقلاب شجاعت‌های بسیاری از خود نشان داد. با شروع جنگ تحمیلی، شهید هادی در جبهه حضور یافت و در عملیات والفجر مقدماتی، پنج روز در محاصره دشمن استقامت کرد تا آن‌که امام (ره) او ویارانش را ملائکه‌الله نامید. سرانجام در غروب ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۱ پس از آن‌که توانست یارانش را از بند محاصره رهایی بخشد، با لبی تشنه به شهادت رسید و دیگر کسی پیکرش را ندید.
رویین تن در ادامه یادآور شد: همزمان با نگارش این فیلمنامه اسناد و تحقیقات درباره آن را به صورت مستند آماده کرده‌ام که پس از ساخت فیلم بتوان به آنها استناد کرد و در اختیار عموم قرار داد. به نظر من شهید ابراهیم هادی می تواند نگرش مردم علی الخصوص جوانان را نسبت به شهدا استوارتر و راسخ‌تر کند. ابراهیم هادی یک بسیجی رزمنده بود که در زندگی‌اش عشق و انسانیت موج می زد.
این کارگردان در ادامه سخنان خود به دیگر فیلم نامه هایش اشاره کردو گفت: مشغول تدارک فیلمنامه «اکبرشاه» برای سینما هستم و فیلمنامه «شهین و مهین» که به نام «شاه دزدو ماه دزد» تغییر کرده را نیز برای تولید در شبکه نمایش خانگی در دست آماده سازی دارم که به احتمال فراوان ساخت آن را به زودی آغاز خواهیم کرد.
کارگردان فیلم دلشکسته به علاقه اش به ساخت فیلم سینمایی حضرت زینب اشاره کرد و گفت: آرزو دارم که روزی بتوانم فیلم هایی درباره حضرت زینب(س) و امام صادق(ع) بسازم. اگرچه با این وضعیت مدیریت فرهنگی و این ترکیب مدیران فرهنگی ساختن چنین فیلم هایی بسیار سخت است اما چه آنها به من پیشنهاد بدهند، چه ندهند، دست از تلاش برنخواهم داشت و امیدوارم روزی بتوانم این فیلم ها را بسازم.
وی خاطر نشان کرد: با وضعیتی که این روزها می بینیم تصور می کنم نتوانم این فیلم را در ایران بسازم اما امیدم را از دست نمی دهم و تمام تلاشم را برای ساخت آن به کار می گیرم.
یادآور می شود، علی رویین تن سالهاست که پس از فیلم سینمایی «زمهریر» فیلمی نساخته است، فیلم سینمایی «زمهریر» که سال 1388 به کارگردانی علی رویین‌تن و تهیه‌کنندگی سید ضیاء هاشمی ساخته شد، پس از نمایش در جشنواره دوره بیست‌وهشتم فجر توقیف شد و هرگز رنگ پرده به خود ندید.
نمایش این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر با موضع‌گیری‌های متفاوتی از سوی اصحاب رسانه و منتقدها همراه بود. این فیلم روایت‌گر زندگی یک فرمانده جنگ بود که حالا پس از سه دهه مشغول به دوره‌گردی و ساززدن در خیابان‌ها است... .
علی رویین تن در گذشته درباره این فیلم عنوان کرده بود عاشق «زمهریر» هستم و به ساختش افتخار می‌کنم. اگر تاریخ تکرار می‌شد و باز هم جوان بودم و جسارت گذشته را داشتم، دوباره این فیلم را می‌ساختم. مطمئن باشید تغییری هم در فیلم به وجود نمی‌آوردم اما «زمهریر» را در شرایط دیگری جلوی دوربین می‌بردم. منظورم از شرایط دیگر، تصمیم‌هایی‌ست که باعث می‌شد حاشیه‌های این فیلم از بین برود. بگذارید حرفم را این‌طور کامل کنم که اسلام دین بزرگ و کاملی‌ است اما حاشیه‌های اسلام حضرت علی(ع) را خانه‌نشین کرد. باید به گذشته خود برگردیم و ببنیم چه کاشته‌ایم و چه درو کرده‌ایم. «زمهریر» مرا 8 سال خانه‌نشین کرد. هیچ‌کس از من برای ورود به سینما دعوت نکرده بود؛ عشق من سینما مرا به این‌جا کشاند. سینمای آرمانی‌ است که می‌‌توانم با آن رویاهایم را به تصویر بکشم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار