بررسی دلایل نوسان‌های نرخ ارز در گفت وگوی پانا با کارشناس اقتصادی:

کنترل نرخ ارز از مسیر چهار سیاست اقتصادی

تهران (پانا) - نوسان‌های نرخ ارز در هفته‌های اخیر با روندی رو به رشد به کار خود ادامه داده و نگرانی ها درباره تاثیرات منفی آن بر نرخ کالا و خدمات افزایش داده است؛ موضوعی که به گفته کارشناس امور بانکی و اقتصادی کنترل آن نیازمند هماهنگی کامل در چهار سیاست پولی، مالی، بودجه‌ای و تجاری است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
کنترل نرخ ارز از مسیر چهار سیاست اقتصادی

نرخ دلار در یک ماه گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان محبوس مانده بود، اما در هفته‌ای که گذشت افزایش تقاضا نرخ دلار را به کانال ۲۸ هزار تومانی رساند.بازار ارز در شهریور ماه شاهد چندین موج صعودی و نزولی متفاوت بود.در هفته گذشته بازار ارز توانست به رکورد بالاترین نرخ در سال ۱۴۰۰ دست پیدا کند. رکوردی که تا پیش از این تنها برای ساعاتی در میانه شهریور با رقم ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان شکل گرفته بود.

نرخ دلار در معاملات روز دوشنبه 12 مهر با نرخ 281,360 به کار خود پایان داده بود و در اوج نوسانات روزگذشته نیز، رقم 281,680 برای دلار به ثبت رسید و در پایین ترین سطح این نوسانات نیز رقم 279,650 ریال برای هر دلار آمریکا تعیین شد.

نرخ فعلی هر دلار در بازار معاملات غیر رسمی، در ماه جاری نوسان 3.94 درصدی را برابر با 10,680 ریال پشت سر گذاشته است که این فرآیند قیمت دلار را از رقم 270,680 که در روز یکشنبه 14 شهریور 1400 به ثبت رسیده بود هم اکنون به 281,360 ریال رسانده است. بر همین منوال، دلار در بازه زمانی هفتگی نیز نوسانی برابر با 0.23 درصد یا 650 ریال تجربه کرد که این میزان نرخ دلار را از رقم 280,710 ریال در هفته گذشته به رقم کنونی رسانده است.

میزان واردات و صادرات در کشور باید هماهنگ و در تراز با سیاست‌های مالی هماهنگ باشد و در مورد سیاست‌های بودجه‌ای نیز باید هماهنگی لازم با سیاست‌های پولی وجود داشته باشد

حجت‌الله فرزانی، کارشناس امور بانکی و اقتصادی در گفت وگو با پانا درباره دلایل رشد قیمت ارز اظهار کرد: « در نوسان رو به رشد نرخ دلار عوامل متعددی موثر بوده است که عوامل سیاسی و اقتصادی از جمله آنها است.»

بلاتکلیفی در حوزه برجام و تاثیرات آن بر بازار ارز

وی افزود:‌ « سیاست خارجی ایران در حوزه برجام و تاثیراتی که می‌تواند در اقتصاد داشته باشد در هاله‌ای از ابهام است. این بلاتکلیفی تاثیرات منفی خود را در شرایط محدودیت منابع ارزی به دنبال داشته است.»

کارشناس امور بانکی و اقتصادی خاطرنشان کرد: « کاهش ارزش پولی متاثر از تورم موجب رشد قیمت ارزها شده است. تورم زمینه‌ساز رشد سطح عمومی قیمت کالا و خدمات شده است و این عوامل از حجم نقدینگی تزریق شده در بازار متاثر می‌شود.»

نقدینگی مهمترین عامل تاثیرگذار بر نرخ ارزها

فرزانی عنوان کرد:‌ « در خصوص عوامل اقتصادی موثر بر نرخ ارز باید گفت که برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی باید حجم نقدینگی کنترل شود. عوامل بسیاری در رشد نقدینگی موثر است که از جمله آنها هماهنگی سیاست‌های پولی، مالی، تجاری و بودجه‌ای در کشور است .»

کارشناس امور بانکی و اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ « میزان واردات و صادرات در کشور باید هماهنگ و در تراز با سیاست‌های مالی هماهنگ باشد و در مورد سیاست‌های بودجه‌ای نیز باید هماهنگی لازم با سیاست‌های پولی وجود داشته باشد.»

وی افزود: « وقتی از کسری بودجه صحبت می‌شود اما از روش‌های تامین مالی آن صحبت نمی‌شود و برعکس از روش‌های تورم زا استفاده می‌شود پس از گذشته چند ماه تاثیرات منفی آن بر روی افزایش نرخ‌ها از جمله ارزها قابل مشاهده است چون نقدینگی و کسری بودجه تاثیرات منفی خود را ایجاد می‌کند.»

کنترل حجم نقدینگی به دنبال انظباط پولی و مالی به معنای کنترل تورم و افزایش ارزش پول ملی است

ضرورت هماهنگی در سیاست‌های پولی، مالی، تجاری و بودجه‌ای

فرزانی تصریح کرد: « کسری بودجه به معنای استقراض از بانک مرکزی است که به دنبال آن افزایش حجم پایه پولی و تورم ایجاد خواهد شد بنابراین اگر قرار است کنترل نرخ ارز صورت گیرد باید روی هماهنگی این سیاست‌ها بیشتر نظارت شود و حجم نقدینگی به منظور جلوگیری از تورم و کاهش ارزش پول ملی کنترل شود.»

وی خاطرنشان کرد:‌ « کنترل حجم نقدینگی به دنبال انظباط پولی و مالی به معنای کنترل تورم و افزایش ارزش پول ملی است.»

گفتنی است دلار آزاد، سال گذشته در چنین روزهایی با رقم 281,990 ریال مبادله می‌شد که به این ترتیب می‌توان نوسان سالیانه دلار را رقمی حدود 630 ریال یا 0.22 درصد برآورد نمود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار