بررسی ظرفیت‌های اشاعه برنامه درسی غیرحضوری

تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با موضوع اشاعه برنامه درسی آموزش غیرحضوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
بررسی ظرفیت‌های اشاعه برنامه درسی غیرحضوری

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان در ابتدای جلسه بیان کرد: سازمان پژوهش بنا دارد که برنامه‌های درسی و سایر امور مربوط به برنامه‌ها را برمبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی کند. این مسئله به عنوان یک راهبرد اصلی برای ما مطرح بود و از حدود 2 سال قبل این حرکت را آغاز کردیم. نتیجه آن تولید راهنماهای برنامه درسی در 11 حوزه تربیت و یادگیری شد که این راهنماها اسناد بنیادین نرم‌افزاری تحول‌ هستند. در واقع ما برای برنامه‌های درسی نیازمند تولیدات نرم‌افزاری بودیم که اولین آنها همین راهنماهای برنامه درسی است.

تحول و ابعاد مختلف

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به ابعاد مختلف تحول گفت: در این فضای تحولی، ابعادی برای تحول قائل هستیم و آن ابعاد را تعقیب می‌کنیم. یکی از این ابعاد، تحول در نگرش‌ها و طرز تلقی‌هاست که این ادامه دارد. یعنی تا نگرش‌ها اصلاح نشود و در طرز تلقی‌ها تحول پیدا نشود، نخواهیم توانست این مسیر را به درستی بپیماییم. شاید هنوز هم آدم‌هایی باشند که به تحول به این معنا، علاقه ندارند بنابراین ما در سازمان پژوهش باید تلاش کنیم که از این زاویه یک هم‌سویی در طرز تلقی‌ها ایجاد شود.

تحول در برنامه درسی

ملکی ادامه داد: بُعد دیگر، تحول در خود برنامه‌های درسی است. یعنی تحول در طرح‌های تربیت و یادگیری است که اصل موضوع تحول است. فعلاً نظام، نظام متمرکز است و برنامه‌های درسی در این سازمان در همه سطوح تولید و به استان‌ها ارسال می‌شود. قاعدتاً ما باید تحول در برنامه‌ها و کتاب‌های درسی را دنبال کنیم تا نتیجه و ثمره تحول را مدارس احساس کنند؛ از این رو راهنماهای برنامه درسی تقدیم شورای عالی آموزش و پرورش شده و بررسی‌هایی صورت گرفته و در ادامه نیز صورت خواهد گرفت تا تصویب شده و به ما برگردانده شود.

نصب رمزینه های سریع پاسخ؛ اقدامی فناورانه

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در کتاب‌های درسی هم کارهایی انجام داده‌ایم که از جمله آنها نصب و تجهیز کتاب‌ها به رمزینه‌های سریع پاسخ است که این رویداد فناورانه برای اولین بار است، اتفاق می‌افتد. از این رو دانش‌آموزان ما می‌توانند در دروسی که در سه ماهه اول خواهند خواند به رمزینه‌های سریع پاسخ دسترسی داشته باشند. بحث دیگر، تحول در آموزش معلمان است. ما باید آموزش معلمان را محور قرار دهیم. البته در این ارتباط کارهای جدی و اساسی انجام نداده‌ایم ولی جزو برنامه‌های ما است.

وی افزود: تحول در مناسبات با عرصه اجرا، بُعد دیگر تحول است که ما دنبال می‌کنیم. مسئله اجرا مسئله مهمی است. ما خودمان مستقیماً وارد اجرا نمی‌شویم بلکه این کار را معاونت‌های محترم آموزشی دنبال می‌کنند ولی ما باید با آن‌ها همکاری کنیم تا این موارد بهتر و مطلوب‌تر پیش برود.

تحول در ارزشیابی

حسن ملکی عنوان کرد: تحول در مسئله ارزشیابی بُعد دیگر تحول است. در حال حاضر همکاران ما مشغول هستند تا ما الگوهای ارزشیابی را ارائه دهیم. تحول در ساختار تشکیلاتی نیز مسئله مهم دیگر است. متأسفانه حدود یک سال و نیم قبل، در آغاز آمدن بنده به سازمان پژوهش، معاونت‌های پژوهشی ما در استان‌ها را با عنوان اصطلاح ساختاری از بین بردند و رابطه ما با استان‌ها را قطع کردند و صدای ما هم به جایی نرسید. این یک نقیصه بزرگ است و به عنوان یک زخم در ساختار تشکیلاتی سازمان باقی است. ما این مسئله را باید پیگیری کنیم تا حل شود.

تحول در نقش و جایگاه مدرسه

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تحول در نقش و جایگاه مدرسه، مهم‌ترین مسئله است که این تحول هنوز اتفاق نیفتاده است. هنوز جایگاه، نقش و ابعاد مدرسه دارد با همان نگاه قبلی پیگیری می‌شود، در حالیکه ما برنامه‌های تحولی را به استان‌ها ارسال می‌کنیم و بعد انتظار داریم که در آن ساختار قبل از تحول، برنامه‌های تحولی اجرا شود. این یک تکلیف مالایطاق است و شدنی نیست.

سازمان پژوهش موظف به تولید برنامه‌ آموزش‌های غیر حضوری بود

حسن ملکی اظهار داشت: یکی از کارهایی که امسال انجام شد تولید برنامه‌های درسی آموزش‌های غیر حضوری بود. به هر حال احساس می‌شد که آموزش‌های غیرحضوری احتمالا در بعضی جاها نیاز باشد کما اینکه آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس، آموزش‌ها را در ماه مهر به صورت مجازی دنبال کنند و ممکن است در جاهای دیگر کشور هم مواردی باشد که مدارس مجبور شوند آموزش‌ها را به طور غیرحضوری اجرا کنند، بنابراین ما به عنوان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف بودیم که برنامه درسی غیر حضوری را طراحی و تولید کنیم. این کار را انجام دادیم و مراحل بررسی‌اش انجام شد و الآن از طرف سازمان پژوهش به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: برنامه درسی آموزش غیر حضوری پیرو ابلاغ الگوی بازگشایی مدارس که از وزارتخانه به استان‌ها ارسال شد، ارسال شده است و آنچه که امروز در این جلسه مورد بحث است؛ اشاعه برنامه درسی غیر حضوری است.

جزئیات برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری

سپس علی محبی قائم مقام رئیس سازمان بیان کرد: سازمان پژوهش سال قبل برنامه‌ای را برای شرایط کرونایی ابلاغ کرد که یک سال اجرا شد و سپس از منظر ذینفعان اصلی برنامه آسیب‌شناسی کردیم و بر اساس آن آسیب‌شناسی و نتایج پژوهش‌های ملی و بین‌المللی که درشرایط کرونایی انجام گرفته بود و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی در سازمان با حضور صاحبنظران و اندیشمندان دانشگاهی، معلمان و عزیزان ما در بخش‌های تخصصی ستاد وزارتخانه، به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌ای را با تأکید چند موضوع تدارک ببینیم.

وی افزود: یکی از تأکیدها، تأکید بر نقش محوری معلم و فعالیت اساسی دانش‌آموز است و تأکید بر تغییر محیط یادگیری از مدرسه به منزل و مدرسه و همچنین رفتن به سمت برنامه محوری به جای کتاب محوری محض از دیگر تأکیدات این برنامه است.

محبی گفت: برنامه آموزش‌های غیر حضوری شامل عناصر اصلی و اساسی برنامه درسی است. اهداف تمام کتاب‌ها را در این برنامه آورده‌ایم و همچنین انتظاراتی که در پایان تدریس کتاب‌ها از دانش‌آموزان توقع داریم نیز آورده شده است. نقشه محتوایی کتاب نیز طراحی شده که در راستای اهداف و انتظارات است و در آن مشخص شده که مفاهیم اساسی، مهارت‌های اساسی و ارزش‌ها و نگرش‌های اساسی کتاب کدامند. معلم با یک نگاه در اول کتاب به این می‌رسد که در طول زمان چقدر زمان می‌خواهد و روی چه موضوعات باید تأکید بیشتر یا کمتری کند تا زمان را مدیریت نماید.

وی ادامه داد: نقشه محتوایی بخشی است که در هم شرایط آموزش‌های غیر حضوری و هم در شرایط آموزش‌های حضوری می‌تواند برای معلم کمک‌کننده باشد زیرا جهت دهنده‌ است و مسیرش را کاملا مشخص می‌کند. همچنین روش‌ها و راهبردهای یاددهی-یادگیری متناسب با شرایط آموزش‌های غیر حضوری نیز در برنامه کاملاً تشریح شده است.

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش اظهار داشت: نتایج پژوهش‌های ملی و بین‌المللی به ما نشان می‌داد که دانش‌آموزان و معلمان در سه زمینه سواد سلامت جسمی، روحی و معنوی؛ سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات و سواد خود مدیریتی و خصوصاً بخش مهم خود نظم دهی، دچار مشکلاتی هستند که باید به این‌ها بیشتر پرداخته شود و ما در روش‌ها و راهبردها، ارزشیابی و نقش‌های معلمان، دانش‌آموزان، والدین و مدرسه به صورت برجسته به انواع مختلف به این مسائل پرداخته‌ایم و برای ارتقای این شایستگی‌ها برنامه‌هایی هم تدارک دیده شده است که عزیزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

محبی گفت: برنامه درسی آموزش غیر حضوری از لحاظ گرافیکی و نرم‌افزاری طوری تدارک دیده شده که در گوشی‌های همراه، تبلت‌ها و کامپیوترها به راحتی قابل استفاده باشد.

هدف برنامه اشاعه

در ادامه این جلسه حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش در خصوص برنامه آموزش‌های غیر حضوری گفت: مهم‌ترین عنصری که در این برنامه تغییر پیدا کرده این است که آرام آرام به سمت و سوی برنامه محوری می‌رویم و سلطنت کتاب‌های درسی کمرنگ‌تر می‌شود. در عناصر دیگرش هم تغییراتی ایجاد شده است. مثلاً نقش خانواده که در یک و نیم سال اخیر از او به عنوان معلم یار یا دستیار معلم نام برده می‌شود به نسبت گذشته خیلی کلیدی‌تر شده است.

مظاهری افزود: مهم‌ترین دستاورد این برنامه، تحقق حداکثری اهداف برنامه‌های درسی یا کاهش برنامه درسی قصد شده با اجرا شده است که ضرورت انجام دارد. هدفی که برای این برنامه پیش‌بینی شده نیز تحقق حداکثری اهداف برنامه‌های درسی آموزش غیر حضوری است.

تعریف جایگاه معاونت تربیت بدنی و تندرستی

محمد جعفری مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارتخانه نیز گفت: ما قبل از کرونا هم دغدغه سرانه فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان را داشتیم که کرونا این فعالیت‌ها را کمتر کرد. در حال حاضر تأکید داریم که حداقل قسمت‌های مهارتی و آمادگی جسمانی به سمت حضوری برود و قسمت دانشی به سمت غیر حضوری برود.

وی افزود: در برنامه‌ای که ارائه شده، جایگاهی برای معاونت تربیت بدنی و سلامت، در حوزه ستادی و در حوزه استانی، دیده نشده است که بدانیم مأموریت ما چیست و چه کاری باید انجام دهیم. این جایگاه باید مشخص شود تا معلمان تربیت بدنی و گروه‌های آموزشی درسی تربیت بدنی در استان‌ها، مناطق‌ و شهرستان‌ها بدانند که باید چگونه به اجرایی شدن این برنامه کمک کنند.

فضا و محیط یادگیری و تربیت باید بازتعریف شود

سپس حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، عضو شورای هماهنگی با اشاره به اینکه باید یک بازتعریف از فضا و محیط یادگیری و تربیت داشته باشیم، بیان کرد: تقسیم‌بندی آموزش‌ به آموزش حضوری و غیرحضوری به ما القا می‌کند که یک دوگانگی داریم و این دوگانگی ضرورت این دوره است؛ یعنی به تعبیری، این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد که ما به طرف فضای غیر حضوری آمده‌ایم، در حالیکه چندین سال است که ما تلاش می‌کنیم آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات یا مجازی را توسعه دهیم و سندهایی را برای این امر تدوین کرده‌ایم.

وی گفت: تقریباً 16 سال قبل در شورای عالی آموزش و پرورش، سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی تصویب شد. ما می‌خواستیم آن را اشاعه دهیم اما شرایط و زیرساخت‌ها فراهم نمی‌شد. الآن که این فرصت فراهم شده است باید از آن استفاده کنیم. لازمه‌اش این است که در فرآیند یاددهی-یادگیری خودمان برای آموزش مجازی سهمی قائل شویم و آن را در کل یادگیری و تربیت ببینیم. یعنی به عنوان بخش ناچاری و اضطراری به آن نگاه نکنیم.

رئیس اسبق سازمان پژوهش اظهار داشت: آموزش مجازی الزاماتی دارد که باید به آن الزامات که در سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی پیش‌بینی شده است توجه کنیم و اگر چیزی هم آن زمان از قلم افتاده است، اضافه شود. ضمن اینکه موضوع تربیت در محیط جدید خودش یک حقیقت در زندگی امروزی ما است و ما در اینجا باید تربیت، فعالیت‌های عملی و تربیت رفتاری را ببینیم. یعنی در مورد فضا و محیط یاددگیری و تربیت باید یک بازتعریف صورت بگیرد.

حجت الاسلام محمدیان اظهار داشت: برنامه‌ریزی متناسب با محیط جدید باید ارزشیابی را هم در بر بگیرد چون ارزشیابی یکی از حلقه‌های یاددهی-یادگیری است. لازمه این کار این است که در محیط هوشمند، آموزش‌ها را تولید دانش جمعی کنیم. حتی در برنامه‌مان پیش‌بینی کنیم که دانش‌آموزان می‌توانند با هم مشورت کنند و به پرسش‌های ما جواب بدهند. در این صورت تعامل فرهنگی و تربیتی و اجتماعی زیستن هم اتفاق خواهد افتاد.

خانواده از عناصر اصلی اجرای برنامه آموزش غیر حضوری است

وی بیان کرد: وقتی ما می‌گوییم خانواده به‌عنوان دستیار معلم کار کند باید توجه کرد همان‌طور که معلم نیازمند آموزش است خانواده هم نیازمند آموزش است. لذا انجمن اولیا و مربیان باید نسبت به آموزش خانواده‌ها اهتمام جدی داشته باشد. در این زمینه باید توجه کرد که ارتباط خانه و مدرسه، نباید بحران مداری و اقتصاد مداری باشد بلکه باید تربیت مداری باشد و الآن مناسب‌ترین فرصت برای تفهیم این موضوع به خانواده‌هاست. ما می‌توانیم خانواده را یکی از عناصر اصلی اجرای برنامه آموزش غیر حضوری ببینیم و در این مسیر می‌توان در صدا و سیما هم یک برنامه ویژه خانواده‌ها تهیه کرد تا خانواده‌ها بهتر تفهیم شوند.

رئیس اسبق سازمان پژوهش بیان کرد: من به گروه‌های آموزشی خیلی اعتقاد دارم و اعتقادم این است که گروه‌های آموزشی باید به نوعی عقبه سازمان پژوهش در استان‌ها می‌شدند. اما گروه‌های آموزشی ما معمولاً عناصری نیستند که معدل علمی و تجربی معلمان ما باشند. یعنی معدل علمی و تجربی معلمان آن استان در آن گروه خاص نیستند. گاهی اوقات به جهت اینکه جایی سازماندهی نشده‌اند به آنجا رفته‌اند و گاهی هم برای اینکه از کار در بروند به آنجا رفته‌اند. البته بخشی از آن‌ها هم آدم‌های فعالی هستند و کار مضاعف می‌کنند ولی مابه‌ازایی در قبال این کار مضاعف‌شان دریافت نمی‌کنند و حتی از آن‌ها تشکر نمی‌شود. اگر می‌خواهیم گروه‌های آموزشی ذی مدخل شوند و مدرسان استانی باشند و به معلمان و خانواده‌ها اشاعه دهند باید به کسانی که صاحب صلاحیت هستند مجوز دهیم و از طرفی منابع لازم را برای تشویق و حمایت آن‌ها لحاظ کنیم.

وی گفت: از سازمان پژوهش، مخصوصاً بابت بحث رمزینه‌های سریع پاسخ، باید تشکر کرد. اینکه جزوات حجیم را به صورت رمزینه‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌اید و رسانه‌ را وارد کرده‌اید قدم‌های بزرگی است. بنده زمانی آرزوی تحقق چنین چیزهایی را داشتم که تحقق پیدا نکرد ولی الحمدلله الآن به دست آقای دکتر ملکی و سایر دوستان محقق شد.

با جزیره‌ای عمل کردن نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم

سپس مصطفوی عضو شورای هماهنگی علمی سازمان بیان کرد: بعد از دو سال که از زمان کرونا می‌گذرد و الآن مدارس دارند حضوری می‌شوند، کلمه اشاعه کلمه خوبی نیست و شاید "کیفیت بخشی فرآیند اجرای برنامه درسی" عبارت بهتری باشد.

وی افزود: من در این برنامه چیزی از معاونت پرورشی و همین‌طور حوزه مشاوره ندیدم. این در حالی است که آقای دکتر محبی سه آسیب را مطرح کردند که دو بحث خود مراقبتی و مشکلات روحی و روانی کاملاً در حوزه پرورشی است. البته مشکل مربوط به الآن نیست و مشکل گذشته است و ما در وزارت آموزش و پرورش خیلی جزیره‌ای عمل کرده‌ایم در حالیکه با وجود این نگاه جزیره‌ای از ظرفیت‌های نمی‌توانیم استفاده کنیم.

مصطفی اظهار داشت: اگر قرار است ما برنامه درسی موفق داشته باشیم به نظر من می‌رسد که مدیر مدرسه به صورت هفتگی باید از طریق مشاورین یا مربیان منتخب و رابطان مراکز و هسته‌های مشاوره که 40 هزار نفر هستند، گزارش روان‌شناختی خانواده و دانش‌آموز به معلم بدهد تا معلم بداند وضعیت دانش‌آموزان چطور است.

برنامه دوره متوسطه سنگین است

فاطمی، کارشناس مسئول تکنولوژی و گروه‌های آموزشی دفتر متوسطه دور اول نیز گفت: به اعتقاد من با توجه به تأکیداتی که برای بازگشایی مدارس وجود دارد ما باید دنبال برنامه درسی ترکیبی باشیم چون آموزش‌ها دیگر کاملاً به صورت غیر حضوری نخواهد بود.

وی افزود: در مورد برنامه‌ای که ارائه شده است خواهش من این است که بخش متوسطه اول و متوسطه دوم را از هم جدا کنید زیرا حجم برنامه که 433 صفحه است خیلی سنگین است. بخش مربوط به راهبردهایی که برای معلمان، اولیا و مدیر مدرسه مطرح شده است انتهای این جزوه الکترونیکی است و وقتی من می‌خواهم آن را نگاه کنم حوصله‌ام نمی‌کشد تا انتها بروم. به نظرم آن بخش خیلی مهم است چون آموزش‌های زیادی به معلمان می‌دهد. اگر متوسطه اول و متوسطه دوم را از هم جدا کنید خیلی خوب خواهد شد.

فاطمی گفت: حجت الاسلام محمدی اشاره کردند که گروه‌های آموزشی برآیند معلمان استان نیستند، اما دبیرخانه‌های کشوری که در همه دوره‌ها داریم مراکز علمی هستند که معلمان کل کشور را هدایت و برنامه‌ریزی می‌کنند و به نظر من در این بخش نیز می‌توانند کمک کنند.

وی افزود: من نیز مثل آقای مصطفوی فکر می‌کنم که بحث اشاعه بعد از دو سال دیگر بحث خوبی نیست و ما باید به دنبال بحث پیوست رسانه‌ای برویم. پیوست رسانه‌ای اشاعه‌اش را در دلش دارد و در کنار آن آگاهی بخشی، آموزش، اغنا و تثبیت را هم در خودش دارد.

فاطمی خاطر نشان کرد: سامانه شاد به دلیل اینکه به همه دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و اولیا دسترسی دارد، دارای ظرفیت خوبی است که ما می‌توانیم از این ظرفیت برای بحث اشاعه و انتقال مباحث استفاده کنیم.

تاکید بر استفاده از شیوه‌های متنوع ارزشیابی

سپس ساکی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: اشاعه در همه مراحل کار لازم است و خاص قبل، حین یا بعد نیست. هر کار مثبتی که انجام می‌گیرد یا هر برنامه‌ای که بخواهد در سطح سازمان یا جامعه نهادینه شود نیاز به برنامه اشاعه و تعمیق اهداف، مأموریت‌ها و مراحل در سطوح مختلف دارد و به نظر من عنوان اشاعه، عنوان نامتعارفی نیست.

ساکی در خصوص شیوه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی گفت: به همان شکلی که شرایط کرونا، استفاده از آموزش‌های مجازی را در آموزش و پرورش جلو انداخت و نهادینه کرد، سنجش برای یادگیری و ارزشیابی تکوینی در جامعه آموزش و پرورش نیز همین حالت را پیدا کرد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش بیان کرد: تا قبل از این شرایط، در ذهن بسیاری از معلمین ما، یک ارزشیابی درست و کامل، ارزشیابی پایانی و مداد کاغذی بود و حتی اگر ارزشیابی به صورت کتبی هم انجام نمی‌گرفت برای‌ معلمان اطمینان‌بخش نبود، اما در این دوران ناگزیر شدند در 10 پایه تحصیلی، به جز پایه نهم و دوازدهم، تأکید را بیشتر روی ارزشیابی تکوینی و سنجش برای یادگیری قرار دهند و از شیوه‌های متنوع ارزشیابی مثل خودسنجی، گروه سنجی، بحث‌های کارپوشه و پروژه‌های فردی و گروهی استفاده کنند و از این طرق دانش‌آموز را قضاوت کنند و نمره‌اش را تعیین نمایند. الآن معلمان به این نتیجه رسیده‌اند که ارزشیابی درست و کامل، صرفاً ارزشیابی پایانی کتبی نیست بلکه می‌توان به روش‌های مختلف در طول دوره آموزش، ارزشیابی دقیق‌تری داشت.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های برای اشاعه برنامه آموزش‌های غیر حضوری

در پایان این نشست، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: به درستی اشاره شد که اشاعه یکی از مراحل برنامه‌ریزی درسی است، اما من احساس می‌کنم که خود لفظ اشاعه برای بعضی از سروران عزیز مبهم مانده و این باعث شده که اظهاراتی در این جلسه بشنویم. اشاعه برنامه درسی در ادبیات برنامه درسی مطرح است و معنای خاص خودش را دارد.

وی افزود: اشاعه، با آموزش و توانمندسازی معلمان تفاوت دارد بنابراین در این جلسه با توانمندسازی معلمان کار نداریم بلکه با اشاعه کار داریم. ضمن اینکه الگوی اشاعه برنامه درسی نیز معادل خود برنامه درسی نیست و به این تفاوت هم باید توجه کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در اشاعه برای همه عوامل مؤثر در اجرای برنامه باید محتوا پیش‌بینی کنیم. حضرت آقای محمدی به نقش خانواده اشاره فرمودند که مطلب بسیار درستی است و باید آن را به همه عوامل تسری دهیم. ما در الگوی اشاعه‌ خود باید برای تک تک عوامل صاحب نفش و کنش‌گران در برنامه درسی، محتوای اشاعه‌ای داشته باشیم.

ملکی تأکید کرد: از خود معلمان و گروه‌های آموزشی در اشاعه برنامه‌های درسی باید بهره‌برداری درست بشود. قاعدتاً ارتباط ما با معاونت محترم آموزشی باید خودش را در این‌طور مسائل نشان دهد.

رئیس سازمان پژوهش گفت: الگوی اشاعه هم باید در بر گیرنده ساختار و صورت کار باشد و هم باید محتواها را در بر بگیرد. به این معنا که در الگوی اشاعه مشخص کنیم در مرحله اشاعه به معلم، خانواده، مدیر، کارشناسان استان‌ها و... چه می‌خواهیم بگوییم.

اشاعه برنامه درسی به معنای معرفی ماهیت برنامه به عوامل اجرایی است

حسن ملکی درباره مفهوم اشاعه در برنامه درسی گفت: اشاعه در برنامه درسی عمدتاً یک معارفه واقعی بین طراحان برنامه درسی با مجریان برنامه درسی است. یعنی طراحان برنامه درسی که ما هستیم یک چیزی را آماده کرده‌ایم و آن سمت در اجرا عواملی منتظر هستند که این را اجرا کنند بنابراین ما باید ماهیت برنامه را به آنان معرفی اساسی کنیم. در واقع اشاعه برنامه درسی یعنی ماهیت نگری برنامه درسی. با این کار برنامه از غربت در می‌آید. اگر این کار صورت بگیرد برکات زیادی در تربیت و یادگیری دارد.

وی افزود: از انجمن اولیا و مربیان نیز باید در همین الگوی اشاعه استفاده کنیم. آقای دکتر مظاهری برای بازسازی یا بازنگری این الگو حتما و حتما به طور موثر از نمایندگان محترم پرورشی، آموزشی، تربیت بدنی و هر امکان دیگر استفاده کنند تا اشاعه به معنای معرفی ماهیت برنامه درسی به عوامل اجرایی، خودش را خوب نشان دهد.

برنامه درسی آموزش‌های غیر حضوری در تاریخ سازمان نظیر ندارد

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در حال حاضر مصداق اشاعه ما برنامه درسی جدید است که در تاریخ سازمان پژوهش نظیر ندارد. بنده که رشته‌ام برنامه‌ریزی درسی است واقعاً به کارشناسان دستمریزاد گفتم. این کار را کارشناسان دفتر تألیف انجام داده‌اند و از نظر من کار شده و واقعاً برنامه خوبی است. کاری که سال گذشته انجام شده بود مورد تأیید من نبود و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت ولی برنامه درسی جدید به شیوه غیر حضوری قابل تدریس است.

ملکی در پایان جلسه گفت: شبکه شاد ظرفیت بزرگی برای اشاعه برنامه درسی آموزش غیر حضوری است و من احساس می‌کنم باید ارتباط بهتری برقرار شود تا از این ظرفیت استفاده کنیم. از سایر رسانه‌ها نیز باید بهره بگیریم. مخصوصاً از امکانات صدا و سیما باید استفاده کنیم تا اشاعه برنامه در سطح وسیع‌تری انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار