راه‌اندازی آزمایشی سامانه پویش نظام مسائل پژوهشی قوه قضاییه

تهران (پانا) - مدیر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشگاه قوه‌قضاییه از راه‌اندازی آزمایشی سامانه پویش نظام مسائل پژوهشی دستگاه قضایی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی آزمایشی سامانه پویش نظام مسائل پژوهشی قوه قضاییه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه قوه‌قضاییه، محمدمهدی مهربان در تبیین دلایل برگزاری سلسله نشست های عصرانه­های تحول با بیان اینکه، فضای گفتمانی پیش زمینه تحول و تعالی واقعی در دستگاه قضایی و پژوهشگاه قوه‌قضاییه است، اظهارکرد: در فاز نخست این نشست‌ها، به صورت مجمل به مرور مبانی نظری تحول پرداخته شد و فاز دوم نیز به مدیریت تحول در پژوهشگاه می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه نظام علم، فناوری و نوآوری ابعاد مختلفی دارد و تلاش داریم نگاهی جامع در این حوزه داشته باشیم، گفت: در همین راستای بحث نظام مدیریت پژوهش به عنوان یکی از زیرسیستم­های بسیار مهم و کلیدی مطرح است؛ درواقع با پروژه‌های هدفمندی که در طی دوسال اخیر در پژوهشگاه قوه‌قضاییه اجرایی شده است، شاهد مدیریت پژوهشیِ نظام مندی خواهیم بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه خوشبختانه شاهد هستیم فضای اجتماعی پژوهشگاه قوه‌قضاییه به عنوان زمینه اصلی پژوهشگری در دستگاه قضایی به صورت نظام مند، زنده و پویا در حال حرکت به سمت اهداف تحولی است افزود: درواقع با ساز و کارهای پیش بینی شده کنش‌های فردی هر یک از پژوهشگران در ساختار پژوهشگاه قوه قضاییه در راستای اهداف و استراتژی­ های سازمانی قرار گرفته است.

وی ادامه: تلاش کردیم به صورت حداکثری وفاق و همراهی بین ساختار و کنش حاصل شود؛ کنش افراد در مجموعه­ های غیرمنسجم غالبا در تضاد و تعارض ساختار است که با ایجاد و تبیین نظام مدیریت پژوهشی و اهداف آن، حرکت جمعی نوآوران ه­ای را در مسیر حل مسائل قوه­ قضاییه ملاحظه می­کنیم.

مهربان با بیان اینکه با ریل­گذاری اقدامات در مسیر شاخص ­های نوآوری و ایجاد فضایی نوآورانه باید مدیریت پژوهشی تحول گرا توسعه یابد، اظهارکرد: اگر ابعاد نظام پژوهشی پژوهشگاه قوه‌ قضاییه را ترسیم کنیم شامل سیاست گذاری و برنامه ­ریزی، اجرای پژوهش، انتشار، ترویج و کاربردی سازی پژوهش و ارزیابی عملکرد پژوهشی است که خوشبختانه به صورت نظام واره از طریق سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری قوه ­قضاییه یکپارچه شده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از الزامات مرجعیت پژوهشگاه برای حل مسأله از حکمرانی قضایی، مدیریت دانش است، افزود: در این راستا توسعه زیرساخت­ های فناورانه مدیریت دانش به عنوانی یکی از اصلی­ ترین مؤلفه­ های کلیدی تحول پیگیری و اجرایی شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه‌ قضاییه با بیان اینکه مدیریت دانش کمک می‌کند بسیاری از مفاهیم ‌و دانش ضمنی که در طول یک پروژه برای پژوهشگر حاصل می ­شود برای سایر اعضای جامعه علمی نیز تبدیل به دانش آشکار شود، افزود: از سوی دیگر داشتن بانک­های اطلاعاتی جامع سبب جلوگیری از اجرای پژوهش­ های تکراری شده و درنهایت به کارهای پژوهشگران و همچنین حل مساله سرعت میبخشد.

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات جهادی ماه­های اخیر، ورود اطلاعات کلیه طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه از سال 1392 تا کنون، در سامانه مدیریت پژوهشی است؛ در همین راستا در آینده نزدیک با افتتاح سامانه نمایه­ سازی، جزییات آثار پژوهشی به صورت تمام متن در اختیار بهره برداران قرارگرفته، امکان اظهارنظر درباره کیفیت طرح­ ها برای ایشان فراهم و قابلیت به اشتراک­ گذاری آثار در پایگاه­ های اطلاعاتی تخصصی نیز امکان پذیر خواهد شد.

مهربان با بیان اینکه یکی از کارهایی که به صورت ویژه دنبال کردیم بحث نظام مسایل بوده است، اظهارکرد: در این زمینه تلاش شد با تهیه و تکمیل بانک­ های اطلاعاتی و داده­کاوی بر روی آن­ها شبکه­ های هم پیوندی و گره های اصلی از چالش­ها و مسائل دستگاه قضایی احصاء و پس از ارائه در جلسات خبرگیِ شوراهای پژوهشکده‌ها فهرستی اولیه از مسائل تهیه و در مراجع تصمیم­گیر نسبت به نهایی سازی آن اقدام شود.

وی ادامه داد: در همین راستا یکی از بانک­های اطلاعاتی بسیار مفید سامانه ایده­ قوه ­قضاییه است که با تلاش­های صورت گرفته و مساعدت مرکز فناوری اطلاعات قوه، اخیرا به سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری ملحق شد و بالغ بر 25 بانک اطلاعاتی دیگر نیز شناسایی و احصاء شده و در تلاش هستیم تا حتی المقدور امکان شبکه ­سازی آن­ها را از طریق سامانه فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه از جمله چالش های پیش­روی اولویت­ بندی مسائل در قوه ­قضاییه شناخت پیچیدگی­ ها و درک ابعاد سیستم پژوهش و نوآوری است، افزود: چنانچه بخواهیم پژوهش­ ها را هدفمند کنیم باید انواع بانک­های اطلاعاتی را شناسایی کرده و به صورت دایمی در اختیار پژوهشگران و سایر مراجع قرار دهیم تا اولویت­ های واقعی احصاء شود در غیر اینصورت به دلیل انباشتگی نیازهای پژوهشی قوه­ قضاییه در دهه­های اخیر، نهاد پژوهش در گرداب تعارض منافع و اختلاف نظرهای واحدهای مختلف قوه در شناخت و معرفی اولویت­ ها غرق خواهد شد.

مهربان گفت: در این زمینه پژوهشگاه با نمونه ­های عجیب و غریبی مواجه بوده است. مثلا معاونت راهبردی مسأله­ ای را به پژوهشگاه ارائه کرده است و پس از انجام پژوهش و انتشار آن حوزه ریاست نسبت به در اولویت بودن موضوع برای قوه ­قضاییه تشکیک کرده است، در حالیکه أساسا یکی از مهمترین وظایف این معاونت اولویت سنجی راهبردی است!

هیچ پروژه ای در پژوهشگاه بدون اولویت قوه قضاییه تعریف نخواهد شد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه در سامانه پژوهشی بخشی را تحت عنوان پویش نظام مسایل پیش بینی کردیم، افزود: هر برنامه­ پژوهشی و پروژه­ای که در پژوهشگاه تعریف می­شود باید نسبتش با اولویت­ های قوه قضاییه کاملا مشخص و شفاف باشد، مثلا برنامه­ های پژوهشی حقوق عامه و سیاست جنایی را داریم که ذیل آن پروژه­های پژوهشی متنوعی تعریف شده است.

مهربان با اشاره به اینکه ما از طریق مشارکت قضات، پژوهشگران و جامعه علمی و با فرآیندی تعاملی در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه ریزی به فهرست اولویت­های پژوهشی میرسیم، افزود: نظام مسائل پژوهشی و پیاده سازی آن به صورت یک سامانه برخط از افتخارات کم نظیری است که قوه­قضاییه جمهوری اسلامی ایران به آن دست یافته است.

وی ادامه داد: گام بعدی ما در مدیریت پژوهش، بحث کنترل پروژه­های پژوهشی و ارزشیابی خروجی ها بوده که با استفاده از ابزارهای پیش­بینی شده بر روی سامانه مدیریت پژوهش این امکان فراهم شده است. ضمن اینکه پیش بینی ما کنترل پروژه­ها در سطح ملی است و امیدواریم پژوهش در کلیه بخش­ها و سطوح دستگاه قضایی از طریق این زیرساخت ساماندهی شود.

مهربان با بیان اینکه بخش های مختلف سامانه برای استفاده عموم ساده سازی شده است، گفت: هر چند بحث مدیریت پروژه و اتصال آن به برنامه­های کلان پیچیدگی­های خاص خود را دارد اما تلاش شده تا حد امکان استفاده از سامانه ساده سازی شود و پیچیدگی ­های ساختاری آن برعهده همکاران دفتر برنامه­ ریزی قرار گیرد.

وی در بخش پایانی نشست با برشمردن حلقه­ های تکمیلی نظام مدیریت پژوهشی، افزود: گام مهم بعدی ما اتصال پژوهش­ ها به نظام ترویج، نشر و کاربردی­ سازی پژوهش است و در این مسیر تلاش شده زیرساخت­ های لازم برای واحدهای مربوطه فراهم شود، هر چند به نظر میرسد در خصوص ترویج و کاربردی سازی گام­ های جدی­تری باید برداشته شود. همچنین در سامانه ابزارهای ارزیابی عملکرد پژوهشی پیش بینی شده کا از طریق زیرسیستم کارنامه و علم­سنجی در اختیار مدیران و پژوهشگران قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار