مروری بر ۸ سال دفاع مقدس

تهران(پانا)- پژوهشگر عرصه دفاع مقدس در بزرگداشن هفته دفاع مقدس به مرور خاطرات ۸ سال دفاع مقدس پرداخت و به بیان علت ادامه جنگ در زمانی که ایران اکثر خاکش را از عراق پس گرفت، پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۱۸۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر ۸ سال دفاع مقدس

سردار اکبر عابدی گفت: انقلاب ما در مقطعی به پیروزی رسید که جهان دو قطبی بود، قطب شرق و غرب، و بیشتر کشورها در قالب این دو قطب سازماندهی شده بودند و تحمل این انقلاب برای این دو ابر قدرت غیر قابل باور و تحمل بود، بنابراین شروع کردند به توطئه علیه انقلاب، اول از قومیت ها، ترورها، کودتاها و نهایت به جنگ رسیدند.

او در ادامه افزود: با بهانه قراداد ۱۹۷۵ الجزایر، صدام را به یک جنگ تمام عیار تحریک کردند، عراق به نمایندگی از آمریکا به ایران و شوروی به افغانستان حمله کردند، نهایتا ۲۷ شهریور صدام قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره کرد و گفت که ما این قرارداد را در مقطعی امضا کردیم که از نظر قدرت ضعیف بودیم و الان باید حق خود را بگیریم، سپس ارتفاعات میمک واقع در استان ایلام را گرفتند و در ۳۱ شهریور با ۱۹۲ فروند هواپیما به همه فرودگاه‌های ایران حمله کردند و علت آن قدرت و برتری نیروی هوایی ما نسبت به بعث عراق بود.

عابدی به نقشه‌های صدام برای تصرف و اشغال پنج استان مرزی ایران اشاره کرد و گفت: صدام با ۱۲ لشگر، ۵ لشگر زرهی، ۵ لشگر پیاده و ۲ لشگر مکانیزه وارد جنگ شدند و پنج استان مرزی ما را به سه جبهه تقسیم کردند. هدف از این جداسازی‌ها تحریک اقوام مختلف در ایران و تضعیف کشور و تصرف میهن و نهایتا براندازی انقلاب بود.

این پژوهشگر دفاع مقدس تصریح کرد: با شروع انقلاب اوضاع اقتصادی نابسمان و ارتش هنوز سازمان یافته نبود و نیروی سپاه هم۲۰هزار نفر بود که نیروهای بعثی عراق با ۵لشگر تا نزدیک اندیمشک و اهواز رسیده بودند، و با خیانت بنی صدر خرمشهر به اشغال نیروهای بعثی در آمد، اما آنچه که باعث عقب راندن نیروهای عراقی شد، الطاف الهی و مقاومت بسیج و مردم به رهبری امام بود که با دست خالی باعث شکست استراتژی های صدام شدند.

او از مقاومت مردم در آزادی خرمشهر سخن گفت و در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه ایران اکثر خاک خود را از عراق پس گرفته بود باز به جنگ ادامه داد، گفت: شش دلیل برای پاسخ به این سوال وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها این بود که ۱۵ هزار کیلومتر خاک ما در دست عراق بود که ما ۹ هزار کیلومتر از آن‌ها را پس گرفته بودیم و هنوز ۶ هزار کیلومتر دیگر در دست آن‌ها بود.

او در پایان به فرهنگیان تاکید کرد که این موضوع مهم را به دانش آموزان گوشزد کنند که امام برای پایان دادن به جنگ حاضر به مذاکره شد به شرط اینکه طرف مذاکره کننده، از مذاکره و شرایطشان عقب‌نشینی نکنند.
خبرنگار دانش آموز: کوثرشهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار