مدیر عامل سامانه «سیدوک» در گفت و گو با پانا:

در راستای مسئولیت اجتماعی ، دانش‌آموزان را به صورت رایگان با مسایل حقوقی آشنا می‌کنیم

مشورت با وکیل یک موضوع لاکچری نیست/ سالیانه ۲۸ میلیون نفر درگیر پرونده های قضایی هستند

تهران (پانا) - «فردین آقایی هشتجین» مدیرعامل، بنیانگذار و طراح اپلیکیشن سیدوک معتقد است اگر افراد جامعه ازخانواده گرفته تا فرد فرد دانش آموزان به مسایل حقوقی آشنا باشند قطعا هم تعداد پرونده های قوه قضاییه کاهش پیدا می کند و هم حجم آسیب های اجتماعی در مدارس کاهش می یابد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد
در راستای مسئولیت اجتماعی ، دانش‌آموزان را به صورت رایگان با مسایل حقوقی آشنا می‌کنیم

بارها در خبرها شنیده ایم که چطور نوجوانی ناآگاهانه در حین دعوا دست به چاقو شده و مسیر زندگی اش برای همیشه تغییر کرده است و بارها حسرت خورده ایم که شاید اگر می دانست حمل چاقو جرم است به همین راحتی سادگی زندگی و آینده اش از دست نمی رفت. اپلیکیشن «سیدوک» دوسالی است که فعالیتش را آغاز کرده و به دنبال فرهنگ سازی برای مشورت پذیری حقوقی افراد جامعه است.
«فردین آقایی هشتجین» مدیرعامل، بنیانگذار و طراح اپلیکیشن سیدوک در گفت و گو با پانا درباره ایده اولیه این سامانه یکپارچه خدمات حقوقی کشور عنوان می کند که چگونه دردسرهای حقوقی که در حین فعالیت های اقتصادی اش دچار می شود، جرقه ای ایجاد می کند تا در زمینه دسترسی آسان جامعه به بستری برای دفاع از حق و حقوق شان گام بردارد.
اپلیکیشنی برای کاهش پرونده های انباشت شده قضایی
آقایی هشتجین درباره این سامانه اظهار کرد: «گروه ما به دنبال داشتن جامعه قانونمندی هستند که افراد به یکدیگر دروغ نگویند و راه اندازی این سامانه سه ضلع دارد. ضلع قوه قضاییه که باعث می شود پرونده های قوه قضاییه سبک تر شود. ضلع شهروندان را دارد که مشورت پذیرتر شوند و در آینده کمتر ضرر و زیان ببینند و یک ضلع اشتغال زایی دارد تا برای وکلا فرصت اشتغال ایجاد شود.»
وی افزود: «اپلیکیشن سیدوک از آنجایی آمد که من به دنبال این بودم که همیشه وکیلی داشته باشم ولی هرکجا می رفتم در بدو امر مبلغی دریافت می کردند و بعد هم که با وکیل صحبت شده و توافقی حاصل می شود، مجدد مبلغ 10 درصدی دریافت می شود تا پیگیر اصل مشکل باشند. این سردرگمی ها من را به این نتیجه رساند که کاری کنم مردم به راحتی به وکیل دسترسی داشته باشند و برخی از دغدغه ها را از روی دوش مردم بردارم.»
24 ساعته در خدمت مشاوره حقوقی به مردم هستیم
آقایی هشتجین عنوان کرد: «گاهی برای طرح برخی مسایل ممکن است افراد و مخصوصا خانم ها شرم حضور داشته باشند تا مشکل شان را مطرح کنند یا بلحاظ زمانی اتفاقی دیروقت می افتد و آن لحظه نیاز به مشاوره یک وکیل است. در نهایت یک سامانه تلفنی راه اندازی کردم تا هرکسی هرکجا مشکلی دارد بتواند به وکیل زنگ بزند و با او مشورت کند. این سامانه 24 ساعته است. مبلغ اولیه برای 20 دقیقه مشاوره 40 هزار تومان است. البته این مشاوره ها ماندگار است چون فرد آموزش می بیند و اگر مجدد با همان مسئله برخورد کرد، می داند چه باید بکند.»
وی افزود: «خدمت دیگری بجز تلفن هم داریم. اگر فرد مشکلش حل نشد می تواند هرکجا که هست از طریق همین اپلیکیشن لوکیشنش را روشن کند. تعدادی وکیل به او نشان داده می شود و انتخاب می کند. وکیل حضوری می آید و به او مشاوره می دهد. برای مثال در جلسه ای هستیم یا قراردادی هست یا خرید و فروشی داریم که می توانند از این فرصت اپلیکشن سیدوک استفاده کنند. در اینصورت ساعتی 250 هزار تومان هزینه اش می شود اما در نهایت با خیال راحت بلحاظ حقوقی به فعالیت خود می پردازند.»
هزیته وکالت را کاهش داده ایم
بنیانگذار و طراح اپلیکیشن سیدوک با اشاره به اینکه با کمک این سامانه هزینه های وکالت را نسبت به آنچه در جامعه رواج پیدا کرده است پایین آورده اند، گفت: «اگر کسی نیازمند وکیل است و بنا به هر دلیلی نمی تواند وکیل بگیرد اکنون وکیل ارزان در اختیارشان قرار داده شده است. عرف بیرون 10 تا 15 درصد است ولی در این اپلیکیشن طبق تعرفه قوه قضاییه است و دولتی محسوب می شود.»

وی درباره نحوه سابقه و تخصص وکلایی که در این اپلیکیشن حضور دارند، گفت: «وکلا خودشان در این اپلیکیشن ثبت نام کرده اند و از آنها استعلام می گیریم که حتما وکیل باشند و بالای 5 سال سابقه کار داشته باشند. بعد با آنها قرارداد می بندیم و اکنون بالای دو هزار نفر وکیل ثبت نام شده داریم. مردم مشکل شان را ارسال می کنند و براساس تخصص و قیمت و سابقه وکلای پیشنهادی می توانند وکیل مورد نظرشان را انتخاب کنند.»
هدف اول مان آموزش مسایل حقوقی به دانش آموزان است
فردین آقایی هشتجین درباره اهمیت وجود چنین اپلیکیشنی در جامعه گفت: «موضوع، قانونمند کردن مردم است و ما به دنبال این هستیم که در آینده نسلی قانونمند پرورش دهیم. در راستای آشنایی خانواده با حقوق شان در جامعه گام بر می داریم. مسایل حقوقی 70 درصد زندگی ما را تشکیل می دهد و ما هر روز با مسایل حقوقی درگیر هستیم و به یک مشاور حقوقی نیاز داریم که کنارمان باشد. اما برای قانونمند کردن جامعه باید از دانش آموزان شروع کنیم زیرا آینده سازان جامعه هستند. دانش آموز واقعا نمی داند چاقوی کوچکی که در جیبش گذاشته جرم است یا اگر دوست اهل دعوا و درگیری داشته باشد پای او هم گیر است.»
وی با اشاره به مصادیق مختلف جرم در بین روابط جوان ها و اطلاع نداشتن آنها از بحث های حقوقی این نوع رفتارهای مجرمانه گفت: «آموزش ها اکنون آنلاین شده است و دانش آموزی که دایم در فضای مجازی است نمی داند اگر محتوای نامناسبی را به بیش از 5 نفر ارسال کند پیگیر قانونی دارد یا عکس و فیلم خانوادگی و اطلاعات دیگران را منتشر کردن جرم است. بنابراین کسانیکه اینها را می دانند باید اطلاع رسانی کنند. ما نیاز داریم که نسل های آینده مان را با مسایل حقوقی آشنا کنیم. من معتقدم اگر ما بتوانم یک نفر را از چاه خارج کنیم کار خودمان را انجام داده ایم.»
آشنایی مردم با مسایل حقوقی در راستای مسئولیت اجتماعی «سیدوک»
فردین آقایی هشتجین عنوان کرد: «ما می خواهیم قهری که بین جامعه و وکلا اتفاق افتاده را بشکنیم. کسی که قانون می داند وکیل است و باید برای مشورت حقوقی گرفتن به او مراجعه شود نه به خواهر و برادر و غیره. ما در شرایط کنونی دغدغه آشنایی دانش آموزان با مسایل حقوقی را داریم و قطعا بعدها به سراغ اصناف و هنرمندان و گروه های دیگر جامعه می رویم. چون این گروه از جامعه آینده ساز هستند و اولویت ما هستند.»
وی با اشاره به اینکه فعالیت اپلیکیشن تجاری است و گام برداشتن برای آموزش های حقوقی دانش آموزان و خانواده های آنها کاملا رایگان است این اقدام را در راستای مسئولیت اجتماعی سیدوک عنوان کرد و افزود: «ما آمادگی داریم تا محتوای آموزشی را رایگان ارایه کنیم اما آوردن دانش آموز و خانواده باید از سوی آموزش و پرورش باشد و این فعالیت را می خواهیم درد راستای مسئولیت اجتماعی مجموعه مان انجام دهیم.»
مشورت با وکیل یک موضوع لاکچری نیست
وی افزود: «عموما این نگاه در جامعه وجود دارد که وکیل شانی دارد که نباید در دسترس باشد اما ما چنین مسئله را شکسته ایم. طبق آمار قوه قضاییه مردم ما کمتر از 10درصد به وکیل مراجعه می کنند. تابوها باید شکسته شود زیرا مردم وکیل را موضوع لاکچری می بینند درحالیکه چنین نیست. وکیل یار و دوست مردم است چون قرار است از فرد دفاع کند پس کنار مردم است و نه اینکه مسئله اضافه ای باشد. وکلای متخصص داریم که می توانند کمک کنند و این بستر با اپلیکیشن سیدوک فراهم شده است.»

سالیانه 28 میلیون نفر درگیر پرونده های قضایی هستند

وی درباره این موضوع که آیا پیش از شروع کار پژوهشی در این موضوع انجام شده یا خیر، عنوان کرد: «ما زمانی که کسب و کار را راه می انداختیم پژوهش کردیم تا ببینیم این بازار چه مبالغی رد و بدل می شود و مخاطب عمده ما چه کسانی هستند. ما همه اینها را بررسی کردیم و طبق آمار قوه قضاییه ما در سال 14 میلیون پرونده داریم و هر پرونده دو طرف دارد پس حداقل افرادی که در گیر پرونده هستند 28 میلیون نفر است و حدود 70 تا 80 درصد جامعه شاغل ما با قوه قضاییه کار داشته اند و این حجم بخاطر این است که مردم از مسایل حقوقی اطلاع ندارند. اگر آموزش برای مردم باشد چنین اتفاقی نمی افتد.»
در پایان طراح و بنیانگذار اپلیکیشن سیدوک عنوان کرد: «ما آمادگی داریم کنار آموزش و پرورش به جامعه اولیا ومربیان و دانش آموزان آموزش دهیم تا مردم به موضوعات حقوقی جدی تر توجه کنند. این آموزش ها هزینه ای برای معلم و دانش آموز و خانواده ندارد و فقط درصدد برگزاری وبینیارهایی هستیم و از این موضوع انتفاع مالی نداریم. هدف مان این است که یک جامعه قانونمند بسازیم و این به آموزش و پرورش هم کمک می کند تا آسیب های اجتماعی در جامعه را کاهش دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار