توزیع باکتری آفت‌کش بی تی بجای سموم شیمیایی در نیشابور

نیشابور (پانا)- جلسه هماهنگی توزیع باکتری آفت‌کش بیولوژیک بی تی، جهت مبارزه با کرم هلیوتیس گوجه فرنگی در نیشابور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
توزیع باکتری آفت‌کش بی تی بجای سموم شیمیایی در نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور، رئیس مرکز جهادکشاورزی بینالود نیشابور در جلسه کارشناسان بخش مرکزی دراین رابطه گفت: چند روزی است که یک نوع باکتری به نام بی تی برای مبارزه در سطح 300 هکتار از مزارع گوجه فرنگی شهرستان بصورت رایگان تحویل کشاورز شده است تا کرم هلیوتیس مزارع را بصورت بیولوژیک از بین ببرد.
مسئول حفظ نباتات شهرستان گفت: حدود 25 سال است که انسکتاریوم شهرستان نیشابور آغاز به کار کرده و قادر به تولید یکسری حشرات مفید جهت مبارزه با برخی آفات زراعی و باغی است.

حسینعلی صفائیان افزود: انسکتاریوم نیشابور کارش را با تولید حشرات کنترل کننده کرم سیب درختی شروع کرد و هم اکنون تولیدات آن در باغات انار و مزارع گوجه فرنگی استفاده می شود.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جدید بسته های 200گرمی باکتری بی تی که بصورت پودر و قابل حل در آب است، برای مبارزه بیولوژیک توسط این مدیریت خریداری و بین کشاورزان گوجه کار توزیع شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: باکتری بی تی ،زنبور تریکوگراما وزنبور براکون از جمله عوامل کنترل کننده بیولوژیک در این مزارع بشمار می آیند.

صفائیان افزود: این روش سالم و بی خطر است و رهاسازی باکتری بی تی معمولا در زمان تشکیل میوه گوجه فرنگی آغاز می شود که نقش مهمی در افزایش بهره وری و تولید محصول سالم دارد.

این کارشناس حفظ نباتات بیان کرد: کشاورزان پس از رهاسازی باکتری، از سم پاشی خودداری می‌کنند تا آنها بتوانند نقش خود را در مبارزه با آفات در مزرعه ایفا کنند.

وی ادامه داد: این اقدام موجب می شود تا کشاورزان کمتر از سموم شیمیایی و آفت کش ها استفاده کنند و باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی هم کاهش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار