شربتدار خبر داد

بهره‌گیری دانش‌آموزان از خدمات مشاوره‌ای

تهران (پانا) - کارگاه آموزشی توجیهی برنامه‌ها و فعالیت‌های اداره کل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در آستانه سال جدید تحصیلی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌گیری دانش‌آموزان از خدمات مشاوره‌ای

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی کارگاه آموزشی توجیهی برنامه و فعالیت های اداره کل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی با حضور حسن شربتدار، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی و مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به صورت مجازی و با ارتباط ویدیویی در سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسن شربتدار ضمن عرض خیر مقدم گفت: خداوند را شاکریم که به ما لطف کرده است تا در این عرصه خدمت کنیم و بهترین محل خدمت رسانی به خلق حوزه تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: در آستانه بزرگترین و مهمترین اتفاق تربیتی کشور هستیم شروع سال تحصیلی از اول مهر خواهد بود و با توجه به خدماتی که آموزش و پرورش ارائه می دهد حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می دهد و مورد قضاوت همه جامعه قرار می‌گیرد.

شربتدار افزود: تمام افراد جامعه نسبت به فعالیت‌های مدارس و آموزش و پرورش تأثیر می پذیرند و با توجه به شرایط خاص امسال که هنوز کرونا به صورت کامل مهار نشده است ان شا الله بتوانیم با واکسیناسیون بازگشایی آرام و موثری را داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت اداره کل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: یکی از حوزه های راهبردی معاونت پرورشی و فرهنگی و آموزش و پرورش این اداره کل است هر نوع فعالیتی که در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام می‌شود از آن تأثیر می پذیرد و یا بر روی آن تأثیر می‌گذارد.

شربتدار اضافه کرد: این یک حوزه تخصصی و محوری است زیرا بحث مدیریت و توانمندسازی نیروی انسانی در این حوزه انجام می‌شود و سایر بخش ها برای تامین نیروی انسانی به این حوزه وابسته هستند.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: تنها معاونتی هستیم که مدیریت نیروی انسانی را خودمان انجام می‌دهیم که این یک امتیاز عادی نیست و با این امتیاز نیروهای متخصص را می‌توانیم در معاونت پرورشی و فرهنگی ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به تفکیک رشته های مشاوره و امورتربیتی گفت: برای نخستین بار این اتفاق افتاد و آموزش و تربیت نیروی متخصص می تواند مجموعه را پویا کند.

شربتدار با اشاره به شاخص ها و فعالیت هایی که در اداره کل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی انجام شده است، گفت: این اقدامات ماندگار بنیادین و اساسی هستند مانند توسعه و مدیریت مراکز هسته مشاوره که یک موقعیت برجسته‌ای دارند و از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری دارای ویژگی های خاصی هستند ، هدایت تحصیلی بیش از یک میلیون دانش آموز از اقدامات برجسته دیگر این اداره کل است ، همچنین در حوزه فعالیت مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی طرح‌هایی مانند نماد و یاریگران زندگی که همکاری با سایر دستگاه‌های کشور در انها نمود داشته است.

وی با اشاره به راه اندازی خط ملی نماد گفت: این شماره که همان ۱۵۷۰ است در این شرایط کار بسیار بزرگی است دانش‌آموزان می‌توانند با تماس با این خط از خدمات و مشاوران بهره بگیرد همچنین دفتر مرکزی نمادی که از ظرفیت هایی است که برای آموزش و پرورش ایجاد شده است.

وی در خاتمه گفت: اگر بخواهیم بهره‌وری را بالا ببریم باید ابتدا کار درست را انجام بدهیم و سپس کار را درست انجام بدهیم.

در ادامه این جلسه مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین این جلسه گفت: در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ برنامه ها و فعالیت های این اداره کل تدوین می‌شود.

وی ادامه داد :در آغاز سال تحصیلی در این زیست بوم جدید معاونان اداره کل باید فعالیت ها و برنامه های خود را تبیین کنند.

شکوهی گفت : تلاش هایی صورت گرفته و اقدامات بسیار خوبی نیز داشتیم و قدم های خوبی برداشته شده است و تجربه‌های خوبی که کسب شده است آموزش و پرورش نشان داد در حدود ۲۰ ماه که از شیوع کرونا آغاز شده است تهدیدها را به فرصت تبدیل می کند.

وی ادامه داد: این مشکل که در کشور و در جهان به وجود آمد مسلما بدون آمادگی قبلی بود ولی به همت دوستان و همکاران ما توانستیم از این موانع به خوبی عبور کنیم.

مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: با افتخار اعلام می کنم پس از دو سال بعد از شیوع کرونا هیچ کدام از برنامه های این اداره کل تعطیل نشده است و بسیاری از برنامه ها تقویت شدند و برنامه هایی نیز افزوده شده است مانند صدای مشاور، طرح همدل و خط ملی نماد.

شکوهی خاطرنشان کرد: دو سال اخیر بر همکاران ما سختی های بسیاری گذشت و با فداکاری اجازه ندادند که فعالیت ها روی زمین بماند و حتی با مخاطراتی که وجود داشت این کارها انجام شد.

وی افزود: هفته بهداشت روان سرآغاز بسیاری از برنامه های مانند طرح غربالگری و غیره است دستورالعمل آن آماده شده است و با قوت و قدرت برنامه های این هفته را انجام بدهید امسال با رفع نواقص و ایرادات سال قبل با کمترین مشکل برنامه ها را آغاز کنیم.

مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: درجه بندی هسته های مشاوره را امسال خواهیم داشت که برای ارتقا این مراکز لازم است یک سری اقدامات انجام شود ممکن است مرکز استان رتبه اش از منطقه کمتر باشد.

شکوهی گفت:در شرایط کنونی وظیفه داریم تا روزی که هستیم با قدرت کار را دنبال کنیم و با اهمال کاری این اماناتی که در اختیار ما هستند را تضییع نکنیم و توصیه می کنم برنامه ریزی کنید سال جدید را با کمال آرامش آغاز کنیم.

وی ادامه داد: خدمات 1570 به قدر کافی برای دانش آموزان و خانواده ها اطلاع رسانی شود زیرا برای این کار زحماتی بسیاری کشیده است تا خانواده ها و دانش آموزان بتوانند از خدمات این بخش بهره مند شوند.
وی در خاتمه گفت: باید کمک کنیم تا صدمات و لطماتی که به واسطه این تعطیلی ها به دانش آموزان وارد شده است تا حد امکان جبران کنیم.

در ادامه این جلسه نادر منصورکیایی، معاون مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، اکبر سرداری، معاون برنامه ریزی امور تربیتی و محمد مصطفوی، معاون برنامه ریزی امور مشاوره به بیان نقطه نظرات خود پیرامون برنامه های بازگشایی مدارس پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار