هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

افغانستان و پیامدهای سقوط پنجشیر

پشت پرده تسلط سهل و آسان طالبان بر افغانستان و سناریوی خطرناک آمریکایی، اسرائیلی، پاکستانی، سعودی، اماراتی و بحرینی چیست؟/ سقوط دره پنجشیر و فروپاشی جریان‌های ضد طالبان چقدر می‌تواند خطرناک باشد؟

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه معتقد است مشکل کشورهای منطقه و جامعه جهانی شکل‌گیری امارت طالبان نیست. بلکه احتمال بازگشت القاعده و داعش به افغانستان، برخی کشورهای منطقه از جمله ایران را نگران می‌کند. با گذشت زمان کاملا روشن می‌شود تسلط سهل و آسان طالبان بر افغانستان نتیجه وجود یک سناریوی آمریکایی، پاکستانی، سعودی، اماراتی و بحرینی بوده است و سقوط دره پنجشیر و فروپاشی جریان‌های ضد طالبان در آینده امنیت مرزهای شرقی ایران را تهدید خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۲۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
افغانستان و پیامدهای سقوط پنجشیر

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «سقوط دره استراتژیک پنجشیر در شمال شرق افغانستان و فروپاشی مجموعه مقاومت ضد طالبان به رهبری احمد مسعود نشان می‌دهد که یک سناریوی از پیش طراحی شده برای تقویت حاکمیت طالبان بر افغانستان توسط امریکا و برخی هم‌پیمانان منطقه‌ای این کشور طراحی شده است.»

وی ادامه داد: «دره پنجشیر که بیش از 3600 کیلومتر مربع مساحت دارد و 8 ولایت افغانستان را به هم مرتبط می‌کند به عنوان قرارگاه نیروهای وابسته به احمد مسعود تلقی می‌شد که این نیروها با حاکمیت طالبان مخالفند.»

هانی‌زاده اضافه کرد: «با تسلط طالبان بر دره پنجشیر راه برای شکل‌گیری امارت اسلامی طالبان هموار شده و طالبان بدون کوچکترین مانعی بزودی دولت خود را تشکیل خواهد داد. اما مشکل کشورهای منطقه و جامعه جهانی شکل‌گیری امارت طالبان نیست. بلکه احتمال بازگشت القاعده و داعش به افغانستان، برخی کشورهای منطقه از جمله ایران را نگران می‌کند.»

عربستان و امارات تلاش خواهند کرد تا داعش و القاعده را در کنار مرزهای شرقی ایران متمرکز کنند

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: «سناریوی پیش‌رو این است که با تشکیل امارت طالبان در افغانستان به تدریج پاکستان، عربستان، امارات و بحرین به‌صورتی نفوذ خود را در افغانستان گسترش خواهند داد. عربستان و امارات که در سازماندهی و کمک مالی به گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده تجربه‌ای طولانی دارند تلاش خواهند کرد تا داعش و القاعده را در کنار مرزهای شرقی ایران متمرکز کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «در حقیقت عربستان تلاش خواهد کرد تا تجربه انصارالله یمن را در افغانستان پیاده‌سازی کند و از رهگذر انتقال داعش و القاعده در کنار مرزهای شرقی ایران ناامنی‌ها را تشدید کند. پاکستان نیز به دلیل نفوذ گسترده‌ای که در افغانستان دارد با کمک مالی عربستان و امارات انواع سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیکی در اختیار گروهک‌های تروریستی القاعده و داعش قرار خواهد داد تا علیه ایران به کار گرفته شود.»

هانی‌زاده تاکید کرد: «با گذشت زمان کاملا روشن می‌شود که خروج شتاب‌زده و سقوط دولت اشرف غنی و تسلط سهل و آسان طالبان بر افغانستان نتیجه وجود یک سناریوی آمریکایی، پاکستانی، سعودی، اماراتی و بحرینی بوده است.»

سناریوی خطرناک فروپاشی جریان‌های ضد طالبان

وی در این باره ادامه داد: «رژیم صهیونیستی نیز از طریق امارات، پاکستان، عربستان و بحرین و در پوشش‌های مختلف سعی خواهد کرد تا جای پائی در افغانستان برای آسیب رساندن به ایران ایجاد کند. تجربه تعامل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق تجربه کاملا موفقی بوده که اگر پای رژیم صهیونیستی در آینده به افغانستان باز شود منطقه شاهد یک دوره طولانی ناامنی و بی‌ثباتی خواهد شد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: «بنابراین سقوط دره پنجشیر و فروپاشی جریان‌های ضد طالبان پیش‌درآمد عملیاتی شدن یک سناریوی خطرناکی است که در آینده امنیت مرزهای شرقی ایران را تهدید خواهد کرد. لذا مقامات ایران باید تحرکات مشترک برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که اکنون در قالب کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان، صورت می‌گیرد را به دقت رصد کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار