چرا مردان بالای 40 سال باید به طور متداول به اورولوژیست مراجعه کنند؟

مراجعه به متخصص اورولوژی احتمالا آخرین مورد از میلیون‌ها فکری است که به ذهن یک مرد 40 ساله یا مسن‌تر می‌رسد. با این حال، این افراد باید جهت اطمینان از سلامت جنسی، ادراری و پروستات خود این اقدام مفید را انجام دهند.

کد مطلب: ۱۲۱۲۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
چرا مردان بالای 40 سال باید به طور متداول به اورولوژیست مراجعه کنند؟

با این که اغلب افراد مخصوصا کسانی که نسبت به انجام بررسی های سالانه خود نیز بی میل هستند، در ابتدا در برابر این گفته مقاومت می کنند اما باید دانست که مراجعه به متخصص کلیه و مجاری ادراری می تواند زندگی روزمره فرد را ارتقا بخشد.

به گفته دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری با رسیدن به دهه 40 سالگی، مشکلات مرتبط با کیفیت زندگی اهمیت بیشتری یافته و سلامت جنسی و پروستات نقش مهمی در کیفیت زندگی فرد پیدا خواهند کرد. اورولوژیست، پزشک متخصصی است که این مشکلات را مدیریت کرده، ایجاد تغییرات مفید در سبک زندگی را به بیماران پیشنهاد داده و زمان مناسب برای انتظار یا درمان بیماری را برای بیمار تعیین می کند.

بزرگی پروستات

از آن جایی که پروستات همگام با افزایش سن بزرگ تر می شود، مردان با رسیدن به سن 40 سالگی ممکن است مشکلاتی را در دفع ادرار تجربه کنند. با این حال، دفعات بالای رفتن به توالت در طول شب و روز می تواند کیفیت زندگی را کاهش دهد.

متخصص اورولوژی در ابتدا ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی را به این افراد توصیه می کند. اجتناب از مصرف قهوه و الکل از جمله این تغییرات به شمار می روند. همچنین، مصرف برخی دارو ها نیز به رفع علائم بزرگی پروستات یا کوچک شدن نسبی این اندام کمک می کنند. همچنین، امکان دارد پزشک انجام جراحی برداشت بخشی از پروستات را به بیمار پیشنهاد دهد.

اختلال نعوظ

اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی در مردان 40 تا 60 ساله چندان دور از ذهن نبوده و نزدیک به 10 درصد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. با این که عامل اختلال نعوظ همواره جسمانی نیست اما اورولوژیست می تواند در رفع عوامل جسمانی کمک کند.

پزشک اورولوژیست با تجویز یک آزمایش خون ساده میزان هورمون های فرد را بررسی کرده و در صورت افت تستوسترون، درمان جایگزینی این هورمون را تجویز می کند. اورولوژیست در صورت نیاز می تواند گزینه های دیگری همچون مصرف دارو، سکس درمانی، دستگاه های وکیوم، دارو های تزریقی یا ایمپلنت آلت را پیشنهاد دهد.

وازکتومی

مردانی که دارای خانواده بوده و تمایلی به افزایش جمعیت آن ندارند، ممکن است انجام فرایند وازکتومی را در نظر گیرند. این جراحی می تواند سبب آرامش خاطر فرد و همسر او در زندگی جنسی شود. وازکتومی فرایندی ایمن، سریع و بدون نیاز به بستری است که با خطرات بلند مدت همراه نیست.

پزشک متخصص اورولوژی، هر گونه سوال یا نگرانی فرد را درباره فرایند برطرف کرده، دیگر روش های پیشگیری از بارداری را توضیح داده و زمان مناسب برای داشتن رابطه جنسی محافظت نشده را مشخص می کند.

غربالگری سرطان پروستات

انجام متداول آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در دهه 40 سالگی می تواند خطر ابتلای فرد به سرطان پروستات را مشخص کند. این آزمایش علاوه بر بررسی خطر سرطان پروستات، اقدامات لازم جهت غربالگری فرد در آینده را نیز مشخص می کند. انجمن سرطان آمریکا بیان دارد که مقدار این آنتی ژن در خون به صورت نانو گرم در هر میلی لیتر محاسبه شده و بازه مشخصی جهت تعیین ابتلا یا عدم ابتلای فرد به سرطان پروستات ندارد.

هر چه مقدار این آنتی ژن در خون بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر خواهد بود. با این حال، عواملی همچون سن، عفونت های پروستات و برخی فرایند های پزشکی نیز می توانند در افزایش سطح آنتی ژن PSA نقش داشته باشند. در صورتی که این مقدار معادل 0.7 یا کمتر باشد، فرد هر 5 سال به غربالگری نیاز داشته و خطر ابتلای او به سرطان 10 درصد یا کمتر است. در صورتی که مقدار یاد شده معادل 1 یا بیشتر باشد، غربالگری هایی با فواصل زمانی کمتر توصیه می شوند. افراد 60 ساله ای که مقدار آنتی ژن PSA در آن ها کمتر از 1 یا 2 است، می توانند فاصله بین هر بار غربالگری را بیشتر کنند.

غربالگری سرطان پروستات می تواند جان افراد را نجات دهد. مراجعه منظم به پزشک اورولوژیست کیفیت زندگی فرد را حفظ کرده و به مدیریت مشکلات مرتبط با افزایش سن در مردان کمک می کند.

برای مشاوره با دکتر حسین کرمی می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drkarami.com/پرسش-و-پاسخ-از-دکتر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار