دوز سوم واکسن، دلتا را ریشه‌کن می کند؟

تهران (پانا) - نوع دلتا ، ویروسی که باعث بروز بیماری کووید19 می شود بیشتر از انواع موجود قابل انتقال است و به سرعت در چندین کشور، از جمله هند و انگلستان، به نوع غالب تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۲۱۲۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
دوز سوم واکسن، دلتا را ریشه‌کن می کند؟

به گزارش جام جم آنلاین، برخی گزارش ها نشان می دهد که واکسن های موجود کرونا در پیشگیری از عفونت با دلتا موثر نباشد. آیا می توان امیدوار به دوز سوم جهت مقابله با دلتا بود؟ آیا ادعای ریشه کن کردن دلتا با دوز سوم واقعیت دارد؟ طی چند ماه گذشته نوع دلتا به طور گسترده ای در کشورهای جهان گسترش یافته و در بسیاری از نقاط به نوع غالب تبدیل شده است.

گسترش سریع آن اخیراً کشورهایی مانند استرالیا را وادار کرده تا قرنطینه های شدیدتری را اعمال کنند زیرا داده های منابع معتبر نشان می دهد که این نوع از ویروس جهش یافته کرونا نسبت به انواع قبلی مانند نوع بتا مسری تر است و ممکن است بتواند واکسن های موجود را کاملا خنثی و بی اثر کند.

پروفسور اندرو پولارد، سرپرست گروه واکسن آکسفورد که به ساخت واکسن آسترازنکا-آکسفورد کمک کرده حتی اظهار داشته است که به نظر او، نوع بسیار قابل انتقال دلتا دستیابی به ایمنی گله ای (ایمنی دسته جمعی در میان افراد جامعه) را غیرممکن کرده است.

او گفت: «نوع دلتا هنوز افرادی را که واکسینه شده اند آلوده می کند. و این بدان معناست که هرکسی که هنوز واکسینه نشده است ویروس مواجه خواهد شد و ما چیزی نداریم که انتقال را به طور کامل متوقف کند.»

علاوه بر این داده‌های اخیر همچنین حاکی از آن است که ایمنی ارائه شده توسط واکسن های کووید19 با گذشت زمان به طور قابل توجهی از بین می رود و این بدان معناست که افراد واکسینه نشده بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند.

با این حال برخی از دانشمندان و شرکت های دارویی استدلال می کنند که ارائه یک تقویت کننده اضافی (دوز سوم) از برخی از مجازترین واکسن های کووید19 می تواند راهی موثر برای جلوگیری از نوع دلتا باشد.

اما شواهد تا کنون چه می گویند و چگونه کشورهای جهان در واکنش به تصور استفاده از واکسن های تقویت کننده اضافی در کمپین های واکسیناسیون کووید19 خود واکنش نشان می دهند؟

دوز سوم موثر است

در حالی که اطلاعات منتشر شده در مورد دوز سوم در برابر نوع دلتا هنوز در دسترس نیست برخی از شرکت های دارویی اعلام کرده اند که آزمایشات بالینی اخیر از این دیدگاه حمایت می کند.

البته بررسی در رابطه با آن ادامه دارد اما نتایج اولیه نشان می دهد واکسن در سراسر جهان آنچنان باید تامین شود که همه مردم بتوانند دوز سوم را با واکسن های معتبر بزنند.

همچنین شرکت مدرنا که یکی از واکسن های مورد تایید جهان را ساخته در بیانیه ای گفته است که دوز سوم می تواند نوع دلتا را کاملا از افراد دور نگه دارد.

چه واکسن‌هایی مجاز به ارائه دوز سوم هستند؟

به دنبال تاکید بر یافته های مربوط به موثر بودن دوز سوم واکسن های معتبر، هر دو شرکت فایزر و مدرنا در تلاش برای مجوز دوز سوم هستند. البته سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه توزیع سومین دوز را به این دو واکسن داده است.

در حالی که دوز سوم واکسن کرونا ممکن است تا حدی به حفاظت بهتر در برابر انواع نوظهور ویروس کرونا کمک کند، سازمان بهداشت جهانی (WHO) ابراز نگرانی کرده که توزیع سریع دوز سوم واکسن در کشورهای پردرآمد بیشتر به ناسیونالیسم واکسن کمک کند و شکاف واکسیناسیون را در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​افزایش می دهد. از همین رو سازمان جهانی بهداشت از کشورهای پردرآمد در خط مقدم توسعه و توزیع واکسن خواسته که حداقل تا سپتامبر 2021 هیچ دوز تقویت کننده دیگری ارائه ندهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار