یک فروشنده کتاب در شهرستان اسلامشهر:

ضرورت تبیین جایگاه کتاب در سبد خانواده

اسلامشهر (پانا) -کتاب چه در وضعیت سنتی و چه در عرصه کتاب دیجیتالی، رسانه‌ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی بوده و عیار خوبی برای تأمل بر فرهنگ یک جامعه است.

کد مطلب: ۱۲۱۱۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تبیین جایگاه کتاب در سبد خانواده

کتابخوانی معیاری برای شناخت فرهنگ عامه است. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، نرخ سواد در آن کشور را می‌شود ارزیابی کرد. هر اندازه ملت کتابخوان باشد، می‌توان به رواج فرهنگ علم‌ورزی و اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه آگاه شد.

کتاب، کالای فرهنگی و اثرگذاری است که همچنان در هزاره سوم، ارمغانی شگفت‌انگیز از هزاره دوم به شمار می‌رود. کتاب چه در وضعیت سنتی و چه در عرصه کتاب دیجیتالی، رسانه‌ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی بوده و عیار خوبی برای تأمل بر فرهنگ یک جامعه است.

معصومه نوایی فروشنده کتاب در شهرستان اسلامشهر در گفت و گو با پانا اظهار کرد:«با توجه به اینکه رشته تحصیلی من مترجمی زبان انگلیسی است با علاقه به این حوزه وارد شدم و درآمدزایی هیچگاه هدف من نبود و در راستای نشر فرهنگ کتابخوانی در جامعه این شغل را انتخاب کردم.»

او افزود: «در مجموع کتاب و حوزه نشر همیشه در جامعه ما با بحران‌ها و دغدغه‌هایی همراه بوده، کمبود و هزینه سنگین کاغذ، قیمت گران کتاب و سایر موارد مشکلات اساسی این حوزه است و در دوران کرونا هم این مشکلات چند برابر شد.»

نوایی تصریح کرد: «البته منظور من از کتاب و کتابخوانی صرفا" کتاب‌های درسی نیست، ولی با تمام موارد مذکور استقبال مردم اسلامشهر از کتاب نسبتا"خوب است که در میان مخاطبان ما از جمله نوجوانان و بزرگسالان این مورد کمی بیشتر به چشم می‌خورد. اما متأسفانه سرانه مطالعه در کشور ما طبق آمار، روزانه کمتر از یک ساعت است و کتاب در سبد خانواده ما جایگاه مناسبی ندارد.»

این فروشنده کتاب در رابطه با عوامل گسترش فرهنگ مطالعه تأکید کرد: «پیش از هر چیز گسترش کتاب‌خوانی در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی است و در این راستا به کتابخانه‌های مدارس نگاهی بیندازیم می‌بینیم که اولاً بیش از نیمی از مدارس فاقد کتابخانه‌ هستند و وضعیت بد معیشتی و قیمت بالای کتاب نیز، آن را به یک کالای لاکچری که مورد استفاده‌ قشر خاصی از جامعه است، تبدیل کرده است.»

او ادامه داد: «از همه مهم‌تر این‌که امروزه با دسترسی راحت به اطلاعات در فضای وب، خیلی‌ها برای کسب اطلاعات خودشان را به زحمت پیدا کردن کتاب و خرید نمی‌اندازند.»

خبرنگار دانش‌آموز: ابوالفضل آهن جان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار