ورزش ایران در انتظار تحول؛ سجادی راه برون رفت از بن‌بست را پیدا می‌کند؟

واعظ آشتیانی: درد ورزش ایران حضور افراد غیرمتخصص به این بدنه است نه سیاسیون

تهران (پانا) - وزیر ورزش ایران در حالی توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را از آن خود کند که با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

کد مطلب: ۱۲۱۱۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
ورزش ایران در انتظار تحول؛ سجادی راه برون رفت از بن‌بست را پیدا می‌کند؟

انتخاب وزیر ورزش و جوان از قهرمانان سابق و تحصیل‌کرده‌های ورزش یکی از اتفاقات ویژه دولت سیزدهم بود. سجادی البته در شرایطی موفق به اخذ رای اعتماد مجلس شد که فضای مجلس نسبت به او منفی بود و اعضای فراکسیون ورزش به برنامه‌های ارائه شده او واکنش منفی داشتند اما در نهایت سجادی برای دومین بار که به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده بود توانست پس از ۱۰ سال رای اعتماد بگیرد و روی صندلی ریاست این وزارتخانه بنشیند.

ورزش ایران در دوره مسعود سلطانی‌فر با فراز و فرودهای زیادی روبه رو شد؛ اتفاقات زیادی در دوره‌ قبل رقم خورد که همین موضوع باعث شد تا دوره سلطانی‌فر که البته به گفته رئیس جمهور سابق کامپیوتر ورزش ایران چندان مورد پسند اهالی ورزش قرار نگیرد و همواره از آن به عنوان بدترین دوره ورزش یاد کنند.

یکی از چالش‌های وزارت ورزش و جوانان در دوره گذشته حضور افراد غیرمتخصص و ناآشنا به ورزش ایران بود که به هر دلیلی به این بدنه راه پیدا کرده بودند و برای اتفاقات مهم و سرنوشت‌ساز ورزشی تصمیم‌گیرنده بودند. بدون شک این موضوع با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد؛ اهالی ورزش و متخصصانی که بیرون از گود بودند بارها در این مورد صحبت کردند اما ترتیب اثری داده نشد. بدون شک در دوره جدید وزارت ورزش و‌جوانان‌خواسته اهالی ورزش حضور افراد متخصص است که بتوانند براساس تجربه و شناخت و همچنین تحصیلات مرتبط در تصمیمات حیاتی ورزش ایران نقش به سزایی داشته باشند.

چالش مدیران ناکارآمد و عدم پاسخگویی

بدون شک یکی از بدعت‌های نادرست در ورزش ایران عدم پاسخگویی مدیران نسبت به نتایج کسب شده در مسابقات مهم و حساس است. در حال حاضر المپیک توکیو به پایان رسیده و ورزش ایران با کسب سه طلا، دو نقره و دو برنز و همچنین قرار گرفتن در جایگاه بیست و هفتم به کار خود پایان داده است. از نظر مسئولان وقت ورزش ایران، نتیجه المپیک توکیو بعد از المپیک لندن پرافتخارترین بوده است اما همگان به خوبی می‌دانند تنها تفاوت کاروان ایران در توکیو نسبت به ریو کسب‌ تنها یک مدال نقره بیشتر بوده است و این نتیجه بدون شک پرافتخارترین نیست. تا المپیک ۲۰۲۴ فرانسه تنها سه سال باقی مانده و قطعا این زمان برای آماده شدن کاروان ورزشی ایران تا المپیک اندک خواهد بود. بدون شک یکی از خواسته‌های به حق گزارش عملکرد و پاسخگویی مدیران نسبت به نتایج کسب شده در المپیک و برنامه‌ریزی برای آینده است که از سوی ‌زیر ورزش و جوانان باید اتفاق بیافتد‌. مدیران ورزش باید نسبت به بودجه ورزشی و عملکردی که دز مسابقات بزرگ و به ویژه المپیک جذب می‌کنند پاسخگو باشند .

پروژه ناکام خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به ثمر می‌رسد؟

روند خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس سال‌هاست که در ورزش ایران به یک موضوع رایج بدل شده است، در هر دوره‌ای مدیران ورزشی و رده‌ بالایی نسبت به خصوصی‌سازی این دو باشگاه پرطرفدار وعده وعیدهایی می‌دهند که تنها در حد حرف باقی مانده است‌. در دوره گذشته سلطانی‌فر و مجموعه عوامل او بارها از پروژه ناکام خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال صحبت کردند و البته که قول‌هایی هم دادند. وزیر سابق ورزش و جوانان در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده بود کلیه مراحل خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس و واگذاری این دو باشگاه به فرابورس انجام شده است. با این شرایط باید منتظر به ثمر رسیدن این پروژه شکست خورده باشیم که در هر دوره تنها محلی برای وعده و وعید است. بدون شک اهالی ورزش چشم امید به وزیر ورزشی که از بدنه این حوزه بودند، دارند تا بتواند این طرح را به سرانجام برساند. در سال‌های اخیر علاوه بر مشکلات همیشگی، حضور مدیران ناکارآمد در راس این دو باشگاه دولتی مشکلات زیادی برای فوتبال ایران به وجود آورد.

درد ورزش ایران سیاسیون نیست

امیر واعظ آشتیانی در گفت وگو با پانا، درباره وزیر ورزش و جوانان و راهکارهای ورزشی او می‌گوید: « سجادی با ارائه برنامه توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد، بنابراین باید ۶ ماه دیگر روند کاری او بررسی شود تا ببینیم چقدر به برنامه‌های پیشنهادی خود عمل کرده است. بدون شک ورزش با چالش‌های زیادی روبه رو است و حالا که فردی از بدنه ورزش سکاندار امور شده است، انتظارات از او بیشتر است. ای کاش مدیران و بالاخص وزیر ورزش نسبت به وعده وعیده‌های که می‌دهند ثبات عمل داشته باشند و به آن عمل کنند. ما باید ۶ ماه دیگر روند کاری آنها را بررسی کنیم. »

وی حضور افراد متخصص را در راس کار قرار داد و اظهار کرد: « متاسفانه ورزش ایران در دوره‌های پیشین از حضور متخصصان ورزشی خالی بود و بدون شک این دوره نیاز است که در این موضوع بازنگری جدی صورت بگیرد و افرادی که انتخاب می‌شوند به لحاظ دانش و تجربه در ورزش ایران سرآمد باشند. اگر قرار باشد همچون دوران‌های گذشته حضور افراد غیرمتخصص به بدنه ورزش نفوذ کنند، در شرایط تغییراتی ایجاد نمی‌شود. »

کارشناس ورزش ایران معتقد است سیاسیون در ورزش ایران نفوذ ندارند و اظهار کرد: « به اعتقاد من بیشترین درد ورزش ایران حضور افراد غیرمتخصص به این بدنه است نه سیاسیون. مسئولان ورزش در بدنه وزارتخانه و کمیته ملی المپیک حضور داشتند اما تاکید بر حضور سیاسیون تنها فرار رو به جلو بوده است و چند سالی است که در ورزش ایران این موضوع باب شده است‌. به هر حال امیدوارم ورزش در دوره جدید با تحول گسترده آغاز شود و پس از ۶ ماه هم قول‌های وزیر ورزش و برنامه‌های ارائه شده او بررسی شود تا ببینیم چقدر به آن عمل کرده است. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار