کتاب‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد

تهران (پانا) - کتاب‌های جدید منتشر شده با موضوع برنامه‌ها و فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران، دوشنبه8 شهریورماه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در محل کتابخانه موزه رونمایی شدند.

کد مطلب: ۱۲۱۱۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
کتاب‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد

هفت جلد کتاب جدید منتشر شده با موضوع برنامه‌ها و فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.


سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد با اشاره به نمایشگاه کتاب های منتشره در معاونت هنری وبرگزاری نمایشگاه آنها در تالار وحدت، گفت: معاونت هنری از سال 1396 تا 1400 تلاش کرد که آثار مکتوبی را از برنامه‌های هنری که طی این سال‌ها برگزار شده بود، پدید آورد و نمایشگاهی نیز از کتاب‌ها و آثار مکتوب در این زمینه در 330 عنوان و در 5 گروه هنری در تالار وحدت برگزار شد. این کتاب‌ها در گروه‌هایی است که ذکر می‌کنم؛ پژوهش‌های راهبردی با 29 عنوان، که اینها می‌توانند تجربه‌های موفقی برای کاربری بهتر باشند. 79 عنوان مطالعات کاربردی بودند که به نوعی آسیب شناسی فعالیت‌های خودمان بود. 120 عنوان نیز شامل تولیدات هنری بودند اعم از آثاری که به صورت رسمی منتشر شده‌اند مثل نمایشنامه‌های نوشته شده و آثاری از این دست. 60 عنوان گزارش رویدادها و مستندات برنامه‌های اجرا شده در معاونت هنری بودند که در دسترس بودن چنین آثاری می‌تواند دید درستی را به آیندگان دهد. 39 مجلد نیز به گزارش‌ها اختصاص داشت تا در حافظه تاریخ به تفصیل موجود است. این 323 عنوان کتاب ماحصل تلاش تیمی است که در معاونت هنری فعالیت کردند و سپاسگزار آنها هستم و فکر می‌کنم می‌تواند دستمایه کار مدیران ادوار دیگر قرار بگیرد و نواقص باقی مانده را برطرف کنند.


وی درباره کتاب های موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: از مهمترین آثار مجموعه مکتوبات معاونت هنری، کتاب‌های موزه هنرهای معاصر تهران است که ابتدا گمان می‌کردیم 6 مجلد از آثار موزه هنرهای معاصر تهران به طبع برسد که در نهایت به 7 مجلد رسید. به عنوان کسی که نیمی از عمر کاری خودش را در موزه گذرانده، باید بگویم که معرفی آثار موزه‌ها، نوعی تکلیف بسیار جدی به حساب می‌آید. یک نگاه سنتی در برخی از موزه‌ها در سال‌های پیش حاکم بود و آن هم ضرورت نگهبانی بدون نشر آنها بود چراکه ارزشمندی این آثار به ماندگار شدن آنهاست. در واقع موزه‌ها باید بتوانند با معرفی آثارشان، ماندگاری خودشان را تثبیت کنند.

معاون هنری تاکید کرد: موزه به شرطی معتبر است که نشان بدهد آثار جدی را در درون خودش نگهداری می کند و برای هر اثر داده‌های متعددی بیافریند بنابراین می‌بینیم در موزه‌های موفق دنیا، آثار را نه در یک قالب بلکه در قالب‌های متعددی نشر می‌دهند و به معرض نمایش قرار می‌دهند. در واقع این پژواک نمایش آثار است که به شهرت یک موزه تعالی می‌بخشد.


وی در پایان سخنانش گفت: در سال‌های گذشته موزه هنرهای معاصر تهران درگیر مرمت بنا بود و موزه امکان بازدید نداشت اما این بسته بودن فضا به معنای تعطیل بودن یا کم کار شدن دوستان ما در اداره کل هنرهای تجسمی نبود، چراکه با اهتمام بیشتری کارشان را انجام دادند که مهمترین آنها، برخط کردن بانک اطلاعات موزه، اصلاح شناسنامه‌های آثار، مستندنگاری آثار و نهایتاً چاپ آثار بود.


هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیزبا بیان اینکه کتاب‌هایی که قرار است رونمایی شوند، شامل 4 کتاب نفیس و 3 کتاب عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران است، گفت: کتاب‌های «گزیده آثار بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی 232 اثر و 265 قطعه در 390 صفحه، کتاب «گزیده آثار چاپ بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی 239 اثر و 424 قطعه در 455 صفحه، کتاب «گزیده آثار عکس بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی 127 اثر و 209 قطعه در 280 صفحه، کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» حاوی تمامی نگاره‌های شاهنامه، 263 اثر در 336 صفحه، کتاب «پرسونا» حاوی جستارهایی درباره آثار اندی وارهول، 7 اثر و 28 قطعه در 231 صفحه است، کتاب «ارمغان» حاوی آثار مجموعه اهدایی منیژه میرعمادی و کتاب گزراشی از مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در 92 صفحه رونمایی خواهند شد. در مجموعه 1564 اثر و 1885 قطعه محتویات 2044 صفحه کتابی است که در 5900 عدد تیراژ منتشر شده و امروز رونمایی می‌شوند.
وی بیان کرد: تمامی این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران باقی نخواهد ماند و طی روزهای آینده به موزه صنعتی کرمان و تعدادی دیگر به سایر موزه‌های استان‌ها اهدا خواهد شد اما هم کتاب موزه هنرهای معاصر تهران و هم موزه هنرهای معاصر کرمان رونمایی می‌شود.


مظفری همچنین تصریح کرد: بر اساس گفته‌های دکتر حسینی، رویکرد معاونت هنری، رویکرد پژوهش محور بود و طبیعتاً این رویکرد نیز در اداره کل هنرهای تجسمی نیز دنبال شد و در جشنواره‌ها و رویدادهایی که برگزار کردیم، «کتاب» به عنوان یکی از ضروریات فرهنگی و هنری در این دوره مورد توجه قرار گرفت و به تبع آن هم، موزه هنرهای معاصر تهران نیز آنچه از داشته‌های خود مربوط به گنجینه و نمایشگاه‌ها بود، تبدیل به کتاب کرد تا برای همیشه باقی بماند.


احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی گفت: کتاب‌ها توسط پژوهشگران هنری نوشته شده‌اند و هر کتاب از 6 تا 15 نفر نویسنده دارد و آثار را مورد تحلیل قرار داده‌اند. در این کتاب‌ها سعی شده از آثاری که به نمایش درنیامده‌اند نیز پرداخته شود که اتفاقاً بیشترین حجم آثار این کتاب‌ها را دربردارد.


وی درباره کتاب شاهنامه بیان کرد: کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگاره‌های شاهنامه است، کامل‌ترین شاهنامه‌ای است که در ایران چاپ شده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گردآوری و در این کتاب منتشر شده است. این دقیق‌ترین شاهنامه‌ای است که تا به حال چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.


رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره دیگر کتاب‌های موزه نیز توضیح داد: کتاب «پرسونا» یک ویژگی جدید دارد؛ کتاب‌های موزه همیشه کاتالوگ‌وار بود اما این کتاب اینگونه نیست و جستارنویسی به جای استیتمنت‌نویسی دارد و این اولین کتابی است که به صورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد. در مورد کتاب «ارمغان» نیز قبلا توضیحاتی ارائه کرده بودم و کتاب «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران» نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه دارد که در اختیاز خبرنگاران، علاقمندان و عموم قرار می‌گیرد. تفاوتی که کتاب‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبلی دارد این است که کتاب‌های موزه همیشه بدون مجوز منتشر می‌شد و موزه این اختیار را داشت که آنها را منتشر کند که البته معضلی را بعدها ایجاد می‌کرد چراکه در جستجوها به دلیل نداشتن فیپا و شابک، کتاب‌ها یافت نمی‌شد اما کتاب‌های کنونی با ثبت قانونی چاپ شده‌اند که اطلاعات آنها در کتابخانه ملی و کتابخانه‌های دیگر قابل جستجو است.
در پایان مراسم، از 7 جلد کتاب منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار