برگزاری سومین دوره رویداد پیچ «رویازی» با شعار «رویاهایت را زندگی کن!»

از گرامیداشت یاد ابوالحسنی تا طرح موانع رشد انیمیشن در ایران

تهران (پانا) - سومین دوره رویداد پیچ «رویازی» با شعار «رویاهایت را زندگی کن!» به همت حوزه هنری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۱۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
از گرامیداشت یاد ابوالحسنی تا طرح موانع رشد انیمیشن در ایران

اولین رویداد رویازی از سال97 آغاز شد. امکان ثبت نام برای طرح های انیمیشنی در این رویداد همچنان وجود دارد.

مفید: با این رویداد هیچ انیمیشن سازی در ایران بدون حامی نیست

امیررضا مفید، ریاست انیمیشن مرکز هنری گفت: رویداد رویازی در دوره گذشته به همت اقای کاوه برگزار شد و یکسال به دلیل کرونا متوقف شد و مجدد ادامه دادیم.

وی درباره چرایی برگزاری این رویداد گفت: رویداد پیچ محصول مطالعات اقای کاوه و تیم شان در دوره های جهانی بود که این ادبیات را ترجمه کردند و به ایران آوردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند رویداد پیچ در جهت شفافیت و عدالت برگزار شود.

وی گفت: پیش از این چنین رویدادی نداشتیم و دو دوره برگزاری، تجربه خوبی بود. هدف اصلی ما این است که عدالت را در سراسر کشور توزیع کنیم. اگر در سریال سازی تهران کانون است در انیمیشن سازی این اتفاق در همه ایران رخ می دهد. ما متوجه شدیم در همه ایران قطب های انیمیشن سازی وجود دارد و برای ما مهم است تا رویای انیمیشن سازی های کل کشور را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: این نشست به یاد مرحوم ابوالحسنی است کسی که اقتصاد انیمیشن را می فهمید و می دانست در این حوزه چه باید کرد. ما در فضای اکادمیک باید به اقدامات اثرگذار مرحوم ابوالحسنی بپردازیم.

شیخ الاسلام: مرحوم ابوالحسنی با رویاهایش زندگی می کرد

حسین شیخ الاسلام نیز در این نشست درباره مرحوم ابوالحسنی گفت: هنوز غیبت مرحوم ابوالحسنی برایم باورپذیر نیست. اقای کاوه در زمان شکل گیری رویازی با ایشان مشورت داشتند.

وی با اشاره به دو مشخصه ابوالحسنی گفت: ایشان با رویای شان زندگی کردند و خلاقیت های بسیاری داشت. منطق و همخوانی انیمیشن با آزادی را بخوبی درک کرده بود و مرزی در اندیشیدن نداشت.

این رویداد محلی برای ارایه چشم انداز است. چنین رویدادی نیازمند اصالت و آزادی است.

وی افزود: نکته دوم مخاطب نهایی در نگاه مرحوم ابوالحسنی مورد توجه بود. اصل این بود که کار برای مخاطب جذاب باشد و بعد وارد مسایل مالی کار می شد.

وی گفت: بازار انیمیشن از دست رفته بود و امیدوارم چنین نشست هایی به احیای این مهم کمک کند.

ضامنی، معاون فرهنگی هنری امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری

با اشاره به فعالیت های اثرگذاری مرحوم ابوالحسنی گفت: معتقدم اقای ابوالحسنی مرده و روح او همواره در حال سیروسلوک است و ارتباط دوستان با او برقرار است. در حوزه هنری سه سال پیش فعالیتی با اقای ابوالحسنی اغاز شد که ایشان تهیه کننده بود و در رویداد اصلی خودش کارهایی که با کمک آن مرحوم و تیم شان انجام شد مطرح خواهیم کرد. و از آخرین پروژه اقای ابوالحسنی با حوزه هنری رونمایی می شود.

وی افزود: ابوالحسنی به معنای واقعی کلمه کارافرین بود و اهل ریسک بود و البته ریسک را مدیریت می کرد. در صنعت انیمیشن کمتر کسی را داریم که به جمع شدن و شکل گیری فعالیت انیمیشن سازها کمک کند. وی هنرکوچینگ را می دانست و این ویژگی منحصر به فرد او بود.

اسماعیلی: ابوالحسنی ژنرال حوزه انیمیشن بود

هادی اسماعیل، رییس بنیاد توزیع معاونت سینمایی نیز در این نشست گفت: من از خانواده انیمیشن هستم و خودم در این فضا بوده ام. دراکوسیستم انیمیشن ما ژنرال کم داریم و وی از ژنرال های این حوزه بود و گام های تحول آفرینی برداشت.

وی افزود: خطوطی که اقای ابوالحسنی در این دنیا ثبت کرد با مرحوم شدنش از بین نمی رود. ایشان آرزوهای انیمیشن سازها را به میدان عمل آورد.

در انتها از پرتره مرحوم ابوالحسنی رونمایی شد که توسط مهدی فرخی طراحی شده بود و به خانواده آن مرحوم تقدیم شد.

کاوه: باید اراده اهنینی باشد تا چرخ انیمیشن بچرخد

کاوه، رییس شورای راهبردی رویازی با گرامی داشت یاد و خاطره ابوالحسنی گفت: فضای دانشگاهی کشور به انیمیشن به عنوان محصول خلاق هنری نگاه می کند و این درست است اما تا اراده اهنینی نباشد هیچگاه چرخ انیمیشن نمی چرخد. بازار انیمیشن مغشوش است و با نگاه چپی که وجود دارد و روی پا ایستادن در این فضا را نکوهش می کند، امثال ابوالحسنی ها مسیر پرفراز و نشیبی داشتند.

وی افزود: خلق اثر مدت دار و درست منوط به داشتن تهیه کننده کاربلد است و مرحوم ابوالحسنی چنین بود. امیدوارم دانشگاه ها مبحث تهیه کنندگی در این حوزه را در فضای اکادمیک باز کنند.

کاوه درباره هدف برگزاری پیچینگ در حوزه کارافرینی خلاق گفت: در این حوزه ایجاد عدالت مهم است. حوزه صنایع خلاق درواقع هرچیزی که یک بار تولید شود و بعد خود را ثابت کند پس سرمایه گذار می گوید من روی چه چیزی سرمایه گذاری کنم و اینحاست که طرح پیچینگ اهمیت پیدا کرده و صاحب ایده باید بتواند خوب ارایه دهد و سرمایه گذار هم بخوبی درک کند.

کاوه اظهار کرد: در کشور ما عموما سرمایه گذارها از حوزه هایی هستند که از منابع مالی عمومی استفاده می کنند اما دوستان من در حوزه هنری به این امید آمدند تا فرایند اعلام طرح تا جمع آوری طرح ها یک فرایند منطقی و شفافی باشد.

وی افزود: ما برای ادبیات سازی در این حوزه کلاس های آموزشی گذاشتیم. تمام تلاش ما این است که هرکسی در هرکجای ایران که هست خود را متصل به این طرح درک کند. در این دو دوره و البته در دوره سوم تا این لحظه این مهم براورده شده چون عمده ثبت نام کنندگان از شهرستان ها هستند.

لازم به ذکر است، «رویازی» رویداد پیچ انیمیشن و امکانی است برای تولیدکنندگان صنایع خلاق که همواره با ایده‌هایشان زندگی می‌کنند و برای رویاهایشان به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردند. از طرفی فرصتی است برای سرمایه‌گذاران و سفارش‌دهندگان تا در محیطی شفاف، حرفه‌ای و امن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه را بیابند.

در رویداد «رویازی»، افراد حرفه‌ای در سراسر کشور، طی یک فراخوان، طرح‌های خود را ارسال می‌کنند و پس از پایش برای حضور در دوره‌های آنلاین دعوت خواهند شد تا آموزش‌های لازم را در حوزه حقوق انیمیشن، مالکیت معنوی و کپی‌رایت، تجاری سازی انیمیشن، ارائه طرح، فنون مذاکره و… ببینند.

همچنین «رویازی» با برگزاری کارگاه‌های تخصصی، نقش بسزایی در بارورتر شدن طرح‌ها ایفا خواهد کرد و با کمک منتورهای توانمند، شرکت‌کنندگان را برای پیچ طرح‌هایشان آماده می‌کنند تا در مقابل سرمایه‌گذاران، بهترین ارائه را برای جذب حمایت داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار