حسینی: عاشورا مدرسه ای تمام ساحتی و جاویدان است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جمع عزاداران حسینی به تشریح علل ماندگاری قیام امام حسین علیه السلام پرداخت و گفت عاشورا مدرسه ای تمام ساحتی و جاویدان است.

کد مطلب: ۱۲۰۸۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: عاشورا مدرسه ای تمام ساحتی و جاویدان است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی با بیان اینکه در شب عاشورا باید این سوال اساسی را پاسخ دهیم که چه چیز و چه چیزهایی سبب ماندگاری قیام امام و تاسوعا و عاشورای او در پهنه تاریخ بشر شده است، اظهار کرد: ما در طول تاریخ آوردگاه های مختلفی داشته ایم و جنگ های متعددی را تجربه کرده ایم. در جنگ جهانی اول و دوم میلیون ها انسان به کام مرگ فرو غلطیدند و پس از جنگ جهانی دوم حدقل ۱۸ میلیون آدم در درگیری ها نسل کشی به کام مرگ فرو افتادند.

وی افزود: ولی هیچ یک از این جنگ ها و کشته شدن ها در ذهن تاریخی بشر یا ماندگار نیست و یا کم اثرمانده است، اما قیام عاشورا سوز و گدازی در انسان ها ایجاد کرده است که هیچگاه نه تنها به فراموشی سپرده نشده است که روز به روز زنده تر و تازه تر می شود.

حسینی با طرح این سوال که رمز و راز این ماندگاری و سازندگی در چیست؟ اظهار کرد: ما معتقدیم والاترین ارزش های انسانی و دینی در این عرصه سراسر عشق و ایثار مصداق واقعی یافته است.

‏وی با بیان اینکه قرآن کریم سه ملاک فضیلت و برتری انسان ها از یکدیگر، تقوا و ایمان، آگاهی و دانش و جهاد برمی شمارد، گفت: این ویژگی ها در صحنه تاریخی کربلا به تمامی تجلی یافته است.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید« ‏یا أیّها النّاس إنّا خلقْناکمْ منْ ذکرٍ و أنْثی‏ و جعلْناکمْ شعوباً و قبائل لتعارفوا إنّ أکْرمکمْ عنْد اللّه أتْقاکمْ إنّ اللّه علیمٌ خبیرٌ» و در این آیه با کرامت ترین انسان ها را با تقوا ترین آن ها می داند.

حسینی تصریح کرد: تقوا و ایمان در صحرای کربلا موج می زد و در محل زندگی امام و یارانش تجلی یافته بود.

‏وی با طرح این پرسش که وقتی حر آب را به روی امام حسین می بندد چه عاملی باعث می شود توبه کند و به یاران امام حسین بپیوندد گفت: حر، حریت امام، سبک زندگی امام، ایمان و تقوی امام را دید و متحول شد.

‏وی افزود: ایمان و تقوا در اهل بیت امام آنچنان بود که در طول این سفر سراسر مخاطره هیج مخالفت و ممانعتی را از آنها دیده نشد و آنچه وجود داشت عشق و محبت و وفاداری بود.

معاون وزیر با بیان اینکه ‏دومین ملاک برتری انسان ها در قرآن علم و آگاهی است گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید « آیا آنانی که می دانند و آنانی که نمی دانند یکسان اند» و برای آنانی که دانایند درجات بیشتری است.

وی افزود: در احادیث داریم که علما باقی ماندگان در روزگارند و اصول کافی، علم را سر منشا خوبی ها می داند و همه صفات پسندیده را لشکریان علم می داند و جهل را سرمنشأ بدیها می داند و صفات ناپسند را لشکر جهل می‌پندارد.

وی با بیان اینکه امام حسین در مسیر کربلا ۱۰۰ خطبه آگاهی بخش ارائه داد اظهار کرد: وقتی در روز عاشورا مبارزه میخواست آغاز شود، امام قبل از جنگ خطبه خواند تا آگاهی و معرفت دهد و لشکریان مخالف و در حال جنگ با خود را آگاهی بخشد.

وی افزود: یاران امام که تا آخرین لحظه با او ماندند با آگاهی و بصیرت کامل این راه را انتخاب کردند، با شناخت شهادت را برگزیدند و با علم، مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند.

حسینی با بیان اینکه ‏سومین ملاک برتری در قرآن کریم جهاد است اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «فضّل اللّه الْمجاهدین على الْقاعدین أجْرًا عظیمًا» وامام و یاران با وفایش مصداق عینی و حقیقی جهاد در راه خدا بودند.

معاون وزیر با بیان اینکه اساسا در تاریخ نهضت هاى الهى هیچ نهضتى بدون یاران وفادار و فداکار جان نگرفته است اظهار کرد: انبیا و پیام آوران حق با این که موید از ناحیه خداوند بودند اما روى یاران مومن حساب مى کردند.

وی افزود: پیامبر بزرگوار اسلام در دوره بعثت علیرغم ناملایمات و سختی هاى فراوان و اصرار دوستان بر اعلان جنگ با دشمنان خدا، اجازه نبرد مسلحانه با دشمن را نداد چرا که جنگ نیاز به عده و عده دارد و این در مکه فراهم نبود.

وی گفت: با هجرت حضرت به مدینه این مهم برآورده شد. دوره سخت مکه در حقیقت دوره سازندگى بود، حضرت در این دوره سربازانى فداکار پرورید سربازانى که در جنگهاى پیامبر اکرم(ص) افتخارات فراوانى براى اسلام و مسلمین آفریدند. آن گاه که این زمینه ها فراهم شد در سال دوم هجرت اولین آیات قتال صادر شد.

حسینی با بیان اینکه امام على(ع) هم سکوت و هم پذیرش حکومت را مستند به یاران مى کند اظهار کرد: آن بزرگوار مى فرماید: «سکوت کردم چرا که یاران وفادار نداشتم، حکومت را پذیرفتم چون تعداد زیادى درخواست آن را داشتند».

وی افزود: امام علی(ع) در خطبه سوم نهج البلاغه مى فرماید: اگر نه این بود که جمعیت بسیارى گردا گردم را گرفته و به یاریم قیام کردند و از این جهت حجت تمام شد و اگر نبود عهد و مسوولیتى که خداوند از علما و دانشمندان هر جامعه گرفته که در برابر شکم خوارى ستمگران و گرسنگى ستمدیدگان سکوت نکنند من مهار شتر خلافت را رها مى ساختم و از آن صرف نظر مى کردم.

حسینی با بیان اینکه امام حسن مجتبى نیز مهم ترین فلسفه صلح خویش را نداشتن یارانى مومن و وفادار و فداکار ذکر مى کند اظهار کرد: امام می‌فرماید؛ اگر یارانى مى یافتم شب و روزم را در جهاد با معاویه مى گذراندم.

وی گفت: در دوره امام صادق(ع) نیز آن حضرت یاران شعارى فراوان بودند ولى یاران وفادار اندک و ساده اندیشان مى پنداشتند که این یاران شعارى کارسازند از این رو به امام صادق(ع) اعتراض مى کردند که با وجود این همه یاور چرا نشسته اید و قیام نمى کنید؟ امام (ع) در پاسخشان مى فرمود: یارانى که فدایى باشند اندکند.

وی تصریح کرد: حضرت امام مهدى(عج) نیز به همراه ۳۱۳ نفر که در حقیقت فرماندهان لشگر حضرتند قیام مى نماید و با این قیام الهى جهان را پر از عدل و داد مى کند.

حسینی با بیان اینکه در بین امامان تنها امامى که از یاران خویش رضایت کامل داشته سالار شهیدان ابى عبدالله الحسین(ع) است اظهار کرد: امام حسین(ع) می‌فرمایند: من یارانى باوفاتر و بهتر از یاران خویش سراغ ندارم.

وی افزود: یاران امام حسین(ع) با فداکارى خویش پیوند با آل الله خوردند و تا روز قیامت عاشقان و شیفتگان حق در کنار سلام و درود بر سالار شهیدان، سلام بر آنها را دارند.

حسینی در خصوص تعداد یاران امام حسین(ع) نیز گفت: در این باره بین مورخان چهار نظر مطرح است که به نظر مى رسد تعداد ۷۲ نفر به واقع نزدیکتر است، هرچند نمى توان نقل هاى دیگر را به کلى رد کرد زیرا مراحل سفر مختلف بوده چه بسا در مرحله اى تعداد یاران حضرت بیشتر و در مرحله دیگر کمتر بوده اند.

وی افزود: در آغاز تعدادى با این اندیشه که امام حسین به کوفه خواهد رفت و حکومت یزیدیان را نابود کرده خود حاکم مى شود و آنها هم در این راستا به نوا مى رسند به حضرت ملحق شدند ولى وقتى در بین راه اخبار نگران کننده از کوفه رسید برگشتند.

وی افزود: به این ترتیب چه بسا در آغاز ششصد نفر بوده اند به تدریج به ۱۴۵ نفر و صد نفر رسیدند و در پایان آنان که تا آخرین لحظه ماندند و مقاومت کردند ۷۳ تن بودند.

وی تصریح کرد: در تعداد یاران حضرت نباید تنها آنها که در کربلا به شهادت رسیدند مد نظر باشند بلکه شهید بزرگ کوفه، سفیر امام حسین(ع)، حضرت مسلم بن عقیل و هانى بن عروه نیز در همین مجموعه قرار دارند.

وی با بیان اینکه عاشورا مدرسه ای تمام ساحتی بود گفت: سالار شهیدان و یاوران با وفایش در این مدرسه تمام ابعاد تعلیم و تربیت را به خوبی نشان دادند. رشد ایمان درونی و تقوای الهی، شناخت و معرفت به راهی که انتخاب کرده اند، مبارزه و جهاد، وفاداری، محبت و عشق واقعی، عزت و سلامت نفس، صبوری و تحمل، روابط اجتماعی سالم و پرمعنا و معنویت و استقامت همه و همه ابعاد تربیتی بزرگی بود که در صحنه عمل به نمایش در آمد.

حسینی با بیان اینکه با امید خدا مدارس از اول مهر بازگشایی خواهند شد اظهار کرد: همه تلاش دست اندرکاران تعلیم و تربیت، معلمان، مربیان و خانواده باید بر این باشد که دانش اموزانی در تراز مکتب حسینی و تمام ساحتی را رشد دهیم و آینده جامعه و انقلاب را یه سمت تکامل و تعادل بر مبنای آموزه های حسینی به پیش بریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار