شمشیر دولبه کرونا بر معیشت و سلامت مردم

رشت (پانا) - بعد از گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا همچنان تیغه تیز شمشیر کرونا معیشت و سلامت مردم را تهدید می‌کند؛ در حالی که به اذعان کارشناسان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان در قطع زنجیره انتقال کرونا، موثر عمل کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
شمشیر دولبه کرونا بر معیشت و سلامت مردم

به گزارش ایسنا، براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه، ۲۵ مرداد لغایت شنبه، ۳۰ مرداد تعطیل عمومی اعلام شده است.

در حالی که این تعطیلی باری بر دوش اصناف است و تعطیلی ها دغدغه دخل و خرج روزانه آنان را ایجاد کرده، ولی متاسفانه عده زیادی از هموطنانمان عزم سفر کرده و استان‌های شمالی از جمله گیلان را برای تعطیلات گذرانی خود انتخاب کرده‌اند؛ البته سوغات این سفر که برای خوشی انجام می‌شود چیزی جز ناخوشی‌های کرونایی نیست.

محمدرضا روحانی‌منش، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بندرانزلی ضمن اشاره به اینکه هم‌اکنون در راستای اجرای مصوبات ستاد کرونا در شهرستان بازدید میدانی از سطح واحدهای صنفی و غیرصنفی انجام می‌شود، اظهار کرد: این نظارت با هدف کنترل و نظارت بر اماکن، مشاغل و اصناف گروه دو، سه و چهار که باید تعطیل باشند، صورت می‌گیرد و واحدهای متخلف پلمب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه گیم‌نت‌ها، کافی‌شاپ‌ها، قهوه‌خانه‌ها، استخرها و سالن‌های ورزشی از جمله اصنافی هستند که باید تعطیل باشند، افزود: شاغلین برخی اصناف در قبال تعطیلی مقاومت می‌کنند و دلایل آنها این است که باید اجاره مکان بپردازند، در بازار چک دارند، ارزاق خوراکی برای ارایه به مشتریان تهیه کرده بودند که تاریخ مصرف دارد و اگر واحد را تعطیل کنند متضرر می‌شوند.

رئیس صمت بندرانزلی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۸ هزار واحد صنفی در قالب ۳۴ اتحادیه در این شهرستان فعالیت دارند، گفت: همه این دلایل در حالی مطرح می‌شود که یارانه و کمک معیشت و یا معافیت های مالیاتی برای شاغلین اصناف در ایام کرونا در نظر گرفته نشده و این روزها برای اصناف بسیار سخت است.

روحانی‌منش با بیان اینکه در اجرای مصوبات ستاد کرونا باید همه اعضای ستاد حضور جدی داشته باشند، گفت: مردم نیز باید در این زمینه رعایت لازم را انجام دهند و بدانند با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نه تنها سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند، بلکه زنجیره انتقال همچنان ادامه خواهد داشت.

دعوت به ماسک زدن امر به معروف است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین، امام جمعه بندرانزلی نیز، با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: جان مردم با این رعایت نکردن‌ها به خطر افتاده و عزیزانمان از بین می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دیدیم کسی ماسک نزده باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم، افزود: دعوت به ماسک زدن یک مسئله عقلانی و قانونی است و همه افراد جامعه باید این مسئله مهم را رعایت کنند.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به تعطیلی‌های چند روز اخیر، تصریح کرد: وقتی تصویب می‌شود که به مسافرت نروید لطفا از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنید.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری که هر سال برای زیارت امام هشتم به مشهد مقدس می‌رفتند فرمودند که امسال به مسافرت نمی‌روند، خاطرنشان کرد: آحاد جامعه به ویژه مردم مومن باید علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.

شاهد کاهش استفاده از ماسک و افزایش ابتلا به کرونا هستیم

بابک صیاد، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی، ضمن اشاره به اینکه این روزها درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شده، اظهار کرد: با توجه به مصوبه تشدید مراقبت‌ها، بازدید از واحدهای صنفی با همکاری صمت و دستگاه‌های اجرایی مربوطه بیشتر شده و طی چند روز اخیر چند واحد صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند، پلمب شدند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه چاره است، افزود: متاسفانه درصد رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک در بین مردم کاهش پیدا کرده و این روزها ابتلا به کرونا روند صعودی دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی، با بیان اینکه تاکنون ۳۸.۵ درصد از کل جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان که در حدود ۱۸۰ هزار نفر هستند واکسینه شدند، گفت: نزدیک به ۹ درصد نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

صیاد، با اشاره به محدودیت چند روزه در ورود و خروج مسافران، تصریح کرد: قاعدتا نباید افراد به مسافرت بروند ولی اینکه یک عده کم لطفی کرده و بار سفر می‌بندند، نه تنها به خودشان آسیب می‌زنند بلکه باعث می‌شوند تا نتوانیم به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی خوبی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همه جای ایران سرای من است و هر بیماری از هر گوشه کشور مراجعه کند باید پذیرش شود، افزود: وضعیت شهرستان انزلی فوق‌ قرمز است و به دلیل کمبود فضا بخشی از بیماران به صورت شناور تحت درمان قرار دارند لذا باید بیشتر مراقب باشیم تا مبتلا نشده و به آمار بیماران اضافه نکنیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی با تشکر ویژه از رئیس و پرسنل بیمارستان انزلی و کادر درمان در این بیمارستان و شبکه بهداشت، تاکید کرد: همه این عزیزان تلاش دارند تا با هر امکاناتی که در اختیار دارند خدمات لازم را ارائه دهند ولی بدانیم همه کادر درمان خسته شدند و بسیاری از این عزیزان کرونا گرفتند و این باعث می‌شود تا خسته باشند و نیروها کاهش پیدا کند و این بسیار خطرناک است و باعث آسیب پذیری بیشتر می‌شود.

چقدر خوب است که با قدری صبوری بیشتر در استفاده از ماسک و جدی گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دغدغه اصناف در تامین معاش روزانه که با تعطیلی واحدهای صنفی رخ می‌دهد را کمتر کنیم و تعطیلی را که با هدف کاهش زنجیره انتقال انجام می‌شود را فرصت مسافرت ندانیم تا هر چه زودتر شاهد بدرقه این ویروس منحوس از سطح جامعه باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار