معرفی هنر اصیل قالی‌بافی از زبان بانوی قالیباف شهرری

شهرری(پانا)- قالی‌بافی یکی از هنرهای اصیل ایرانیان است که افراد زیادی در شهرهای مختلف کشور مشغول به این حرفه هستند.

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
معرفی هنر اصیل قالی‌بافی از زبان بانوی قالیباف شهرری

ثریا محمدی یکی از قالی‌بافان شهرری در گفت و گو با پانا اظهار کرد:‌« قالی‌بافی از جمله هنرهای اصیل و ارزشمندی است که سابقه‌ای طولانی در ایران دارد. این هنر با فرهنگ کهنسال این مرز و بوم پیوندی ناگسستنی داشته و در گذر قرن‌ها یکی از دستاوردهای مهم ایرانیان محسوب شده‌است؛ در حال حاضر جزئی از زندگی و فرهنگ جامعه ایران اسلامی به‌شمار می‌آید.»

او عنوان کرد:«قالی‌بافی یکی از کهن‌ترین هنر‌های تاریخی ایران است که از نیاکان ما بر جای مانده است. هنرهایی مانند گلیم‌بافی، قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، خیاطی، گل‌دوزی همه از کهن‌ترین هنر‌های ایران است که امروزه افراد زیادی را جذب‌ خود کرده‌ است.»

این بانوی قالیباف شهرری با بیان مشکلات هنر قالی‌بافی گفت:«حرفه قالی‌بافی سختی‌های زیادی دارد. مانند مشکلات اقتصادی، عدم وجود بازار فروش محصولات دستباف، گرانی مواد اولیه باعث می‌شود که فرهنگ تاریخی ایران که قرن‌ها همراه یکایک ایرانیان بوده از بین برود و کسی دیگر سراغ این حرفه نرود. این حرفه با تمام مشکلاتی که دارد افراد زیادی را جذب خود کرده است، بانوان توانمند و دوستدار این حرفه می‌توانند به فرهنگ تاریخی که قرن‌ها ثابت مانده است کمک کنند و آن را ارتقاء ببخشند؛ هنرهایی که از زمان نیاکان ما نسل به نسل پیشرفته تر می‌شود و با ورود انسان‌های خبره فرهنگ و هنر همچنان ادامه دارد، امیدوارم این فرهنگ کهن تا سالیان سال ادامه پیدا کند و از مشکلات کمی کاسته شود تا افراد زیادی علاقه‌مند به هنر‌های کهن شوند و درآمد کسب کنند.»

او تصریح کرد:«لذت بردن از فرشی که با دستان توانمند خودمان خلق شده‌است حس توانمندی و اشتیاق به ادامه دادن این حرفه تا قدری بالا می‌رود که بانوان خلاق می‌توانند از این راه درآمد کسب کنند.»

محمدی در خصوص برگزاری کلاس‌ها خاطرنشان کرد:« با ورود ویروس کرونا کلاس‌های حضوری برگزار نمی‌کنیم اولویت ما سلامت هنرجویان است. به امید خدا دوران کرونا‌ هم تمام شود و هنر‌جویان در کلاس‌ها حضور پیدا کنند.»


خبرنگار دانش‌آموز: زهرا هاشم‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار