پیکر ارشا اقدسی کنار پیمان ابدی آرام گرفت

منوچهر شاهسواری: ما صدای ملت ایران هستیم/ فریاد بی صدای ارشا برای پذیرش حرفه بدلکاری در ساختار سینمای ایران شنیده نشد

تهران (پانا) - مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر ارشا اقدسی بدلکار سینمای ایران و جهان جمعه 22 مردادماه در بوستان ولایت و سپس در قطعه هنرمندان ایران و در جوار مزار پیمان ابدی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۰۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
پیکر ارشا اقدسی کنار پیمان ابدی آرام گرفت

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر ارشا اقدسی بدلکار سینمای ایران و جهان جمعه 22 مردادماه در بوستان ولایت و سپس در قطعه هنرمندان ایران و در جوار مزار پیمان ابدی برگزار شد.

سیدجواد هاشمی اجرای این مراسم را برعهده داشت و در ابتدای مراسم و پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، با تاکید بر محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی، از افرادی که فقط برای تماشای حاضران به قطعه هنرمندان آمده بودند درخواست کرد که فاصله را رعایت کنند. سپس از منوچهر شاهسواری دعوت به صحبت کرد.

منوچهر شاهسواری تهیه کننده و مدیر خانه سینما در سخنانی گفت: در چنین لحظاتی برای من همیشه دشوارترین سخن حضور مادر همکار است چون می دانیم غصه ای که او دارد، فراموش نمی شود. به مادر ارشای عزیز تسلیت می گویم و از صاحب حق و صبر برای او صبوری آرزو می کنم چون این غم تا انتهای جهان با او خواهد بود.

وی با اشاره به سخنان اعتراضی خانمی که در سخنانی خواستار به رسمیت شناخته شدن صنف بدلکاران در خانه سینما را داشت، بیان کرد: جایی که اهل فرهنگ و هنر و هر جایی که هنرمندان حضور دارند، جایی است که مردم حق دارند خواسته هایشان را بگویند چون ما تصویر و صدای این ملت هستیم.

شاهسواری با اشاره به مراسم تشییع و خاکسپاری علی سلیمانی تا ساعتی دیگر، گفت: سیدجواد هاشمی زحمات بسیاری کشید و در سخنانش این موضوع نیز بود که برخی از همکاران مان در بین مردم محبوبیت دارند که خدا را شاکریم و برخی از هنرمندان هم بین مردم مجبوبیت دارند هم بین دوستان و همکاران دیگر؛ ارشا اقدسی و علی سلیمانی از آن دسته هنرمندانی بودند که بین هر دو قشر محبوبیت داشتند و این به وجود نمی آمد مگر به خاطر دل صاف شان.

وی بیان کرد: ما گرفتار کرونا هستیم و ایام سختی داریم واقعا طاقت داغ عزیزی دیگر را نداریم. حرفه ما به گونه ای است که باید کار کنیم اما همچنان بین مدیران این شغل دارای اولویت نیست و برای واکسیناسیون هنرمندان به ویژه بازیگران که نمی توانند پروتکل ها را رعایت کنند، در اولویت نیستیم. هرچند همه مکاتبات طب شده اما هنور تاثیری ندیدیم.

در ادامه، پیکر ارشا اقدسی به قطعه هنرمندان ایران وارد شد و مراسم به روال اما به سختی (به علت حضور افراد و مردم) انجام شد.

سیدجواد هاشمی دوباره از مردم و افرادی که ازدحام را به وجود آوردند، درخواست کرد که رعایت فاصله و پروتکل ها را انجام دهند.

در حین خاکسپاری پیکر ارشا، مادر آن مرحوم نیز در سخنانی گفت: «به تو می اندیشم؛ من به هر حال که باشم به تو می اندیشم تنها تو بدان. تقدیر پسر شجاعم را بر سر راه پیمان ابدی قرار داد و مسیر زندگی اش را تغییر داد. پسرم که ملت ایران او را پسری شجاع می خوانند، در راه آرمان بلندش جان خود را پیشکش کرد. شگفتا که جهانی او را ستایش کرد. ابراز تاسف و تاثر جهانی همراه توصیف صفاتش، مادر را غرق غرور و افتخار کرد. فریاد بی صدای او برای پذیرش این حرفه در ساختار سینمای ایران شنیده نشد و من اینک خواسته به حق او را دوباره تکرار می کنم.

ارشا معقتد بود «وقتی از من در بزرگترین پروژه های جهانی دعوت به حضور می شوم، من و حرفه ام قابلیت جهانی شدن دارد.» ارشا با وجود امکان مهاجرت هرگز به ترک وطن فکر نمی کرد. در آخرین پروژه ای که در کشور لبنان همکاری کرد نیز یک رکورد تاریخی و بی سابقه به جا گذاشت و با تقدیر جان عزیزش را از دست داد که این موضوع هم بر این رکورد گواهی می دهد.

ارشا با لذت و هیجان زندگی کرد و با لذت و هیجان هم رفت. غنودن در کنار استاد هم برایش محقق شد. ارشایم اکنون تا بی نهایت مجال و فرصت دارد که در مقابل استاد زانو بزند و سر پرشورش آسوده بخوابد. من همیشه به وجودت افتخار خواهم کرد؛ دیدار دور نیست.»

در ادامه، سیدجواد هاشمی زمانی که قرار شد پیکر ارشا از تابوت بیرون آید، عاجزانه از همه درخواست کرد که فیلمبرداری نکنند و ضمن اینکه خودش نیز وقتی پیکر ارشا در خاک آرام گرفت، تلقین او را خواند.

در پایان هاشمی در تایید ضمنی عملی شدن وصیت ارشا اقدسی در مورد اهدای اعضای بدنش، گفت: هر کسی اعضای بدن ارشا را دریافت کند، او نیز همچون ارشا، شجاع خواهد بود.

وی همچنین به ذکر خاطره ای از ارشا پرداخت و افزود: زمانی بود که عازم مشهد مقدس و کربلا بودم، ارشا از من خواست برایش مرگ با عزت طلب کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار