رمز ساده خوشحال تر بودن!

خبرگزای پانا: نتایج مطالعه ۱۰ ساله یک گروه تحقیقاتی نشان می دهد، این تفکر که با ساعات کاری کمتر خوشحال‌تر می‌شوید، یک اشتباه بزرگ است، این تحقیق نشان می دهد که کاهش ساعات کاری هفتگی در واقع موجب ناخوشنودی افراد و تاثیر در روابط آنها می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، شاید کسانی‌که طرفدار کاهش ساعات کاری به ۶ ساعت در روز هستند با شنیدن این خبر بیشتر از همه ناراحت شوند اما بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد، کاهش ساعات کاری موجب نمی‌شود هیچ کسی احساس شادی بیشتری بکند، حداقل این چیزی است که نتیجه تحقیق تازه منتشر شده در مجله Journal of Happiness Studies بیان می‌کند.

این مطالعه ۱۰ ساله، تاثیر اصلاحات انجام شده سال ۲۰۰۴ / ۱۳۸۳ کره‌جنوبی را در خصوص ساعات کاری بر روی شادی و خوشحالی جامعه کاری کره مورد بررسی قرار داد، اگرچه رضایتمندی افراد بابت ساعات کاری‌شان افزایش یافته بود، اما هیچ نشانه‌ای از تاثیر قابل توجهی بر رضایتمندی کلی یا شغلی وجود نداشت.

طی سال‌هایی که این مطالعه آنها را در بر می‌گرفت، یعنی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ / ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۷، میانگین ساعات کاری این کشور ۱۰ درصد کاهش یافت، سیاست پنج روز کاری کره‌جنوبی، ساعات کاری کل کشور را از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۰ ساعت کاهش داده و یکشنبه‌ها را روز غیرکاری اعلام کرده است.

هدف اصلی سیاست‌گذاری مذکور این بود که با نرخ بهره‌وری پایین و نرخ بالای صدمات حین کار ناشی از ساعت‌های کاری طولانی کره‌جنوبی مقابله کند و همچنین از صنعت تفریحات این کشور پشتیبانی کند.

بخشی از عدم تاثیر کاهش ساعات کاری بر شادی و خوشحالی کلی ناشی از این است که اگرچه شرکت‌ها ساعات کاری کارمندان خود را کاهش دادند، اما در میزان کاری که آنها می‌باید انجام دهند تغییری ایجاد نکردند.

رابرت رودولف، نویسنده این گزارش می‌نویسد: «بسیاری از شرکت‌ها با افزایش سختی کار و کاهش مرخصی‌های کارکنان خود به منظور پر کردن این شکاف مواجه شدند.»

میزان افزایش رضایت زنان از ساعات کاری جدید بیشتر بود؛ موضوعی که رودولف آن را حاصل تعارضی می‌داند که زنان کره‌ای با آن مواجهند: برقراری تعادل میان شغل خود و انجام وظایف خانگی سنتی مانند بچه‌داری و انجام کارهای خانه (این مطالعه تنها شامل زوج‌های متاهل دارای فرزند می‌شد).

یکی از مطالعاتی که رودولف به آن استناد کرده است نشان می‌دهد در حالیکه مردان زمان اضافی به دست آمده را به تفریح و سرگرمی اختصاص می‌دهند، زنان بخش اعظم این وقت را صرف جبران عقب‌ماندگی کارهای خانه می‌کنند.

رودولف نتیجه‌گیری می‌کند که نه تنها بر خلاف تصور معمول، ساعات کاری کوتاه ارتباط تنگاتنگی با احساس شادی فردی ندارد بلکه تمام نکات مثبتی که کاهش ساعات کاری می‌تواند با خود به ارمغان بیاورد، به خاطر افزایش شدت و سختی کار ناشی از تلاش شرکت‌ها برای پر کردن میزان کار قبلی در ساعات کمتر کاملا از بین می‌رود.

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کرد از آنجایی‌که این مطالعه تنها زوج‌های کره‌ای دارای فرزند را در بر می‌گرفت، این امکان وجود دارد که نتایج آن را نتوان به همه افراد دنیا تعمیم داد.

منبع:افکارنیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار