ادیب وفا فلاح پور موفق به کسب مدال نقرۀ جهانی المپیاد زیست شناسی شد

احساس مسئولیت به وطنم باعث شد مدال نقرۀ جهانی بگیرم

اصفهان(پانا) - ادیب وفا فلاح پور، دانش‌آموز دبیرستان شهید اژه ای یک اصفهان پس از بدست آوردن مدال نقرۀ جهانی در مسابقات IBO 2021 پرتقال در تیرماه سال 1400، از مسیر پرپیچ خم و انگیزۀ کسب مدال نقرۀ جهانی می‌گوید.

کد مطلب: ۱۲۰۶۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
ادیب وفا فلاح پور موفق به کسب مدال نقرۀ جهانی المپیاد زیست شناسی شد

ادیب وفا فلاح پور متولد سال 1383 است و 17 سال سن دارد. در دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان تحصیل می کند و امسال وارد پایۀ دوازدهم می شود.

او در گفت وگو با پانا گفت: «در سال دهم موفق به کسب مدال طلای یک کشوری المیپاد زیست شناسی شدم و بعد از آن توانستم رتبۀ نخست در مسابقات انتخابی تیم ملی ایران بدست بیاورم و در نهایت هم در مسابقات جهانی المپیاد زیست شناسی پرتقال 2021 موفق به کسب مدال نقره شدم.»

روند انتخاب تیم ملی المیپاد زیست شناسی

فلاح پور ادامه داد: «در ابتدا یک سری کلاس های آموزشی برگزار شد و در چند هفته مطالب در سطح جهانی را به بچه ها آموزش داده شد و آماده‌سازی های لازم صورت گرفت. پس از آن مطالب یکسری از امتحانات برگزار شد که طی چند روز فشرده با توجه به نتایج امتحانات، چهار نفر انتخاب شدند تا در مسابقات جهانی شرکت کنند. برای چهار نفری که برای تیم ملی انتخاب می‌شوند، دو دورۀ سنجش و مراقبت برگزار می‌شود که این دوره‌ها تا قبل از مسابقات جهانی ادامه دارد. بعد از اینکه برای مسابقات جهانی آماده شدند، به تیم اجازه می‌دهند که برای مدتی رها باشند و جمع بندی های لازم برای شرکت در المپیاد جهانی را انجام دهند.»

کیفیت برگزاری المپیاد جهانی زیست شناسی

او بیان کرد: «آزمون جهانی در 12 تیر ماه به صورت مجازی برگزار شد. در این آزمون جهانی 300 نفر از 77 کشور دنیا شرکت کردند. با توجه به اینکه آزمون به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد امکان مشاهده تمامی افراد شرکت کننده موجود بود. این آزمون مجازی در دو نوبت سه ساعته برگزار شد. در این آزمون‌ها از شرکت کنندگان سؤالاتی پرسیده شد که از بسیار سخت و تخصصی طرح شده بودند و زمان پاسخگوئی به آن‌ها با وجود دشواری، بسیار اندک بود. به این صورت سنجشی در بین شرکت کنندگان این مسابقه صورت گرفت و در نهایت هم مدال‌ها، با توجه به نمرات کسب شده، به شرکت‌کنندگان اهدا شد.»

از تیم ملی ایران، زهرا حسینی مدال طلا، ادیب وفا فلاح پور مدال نقره و دانیال آزادی و علی درستی مدال برنز را کسب کردند

فلاح پور تصریح کرد : «چند روز قبل از شروع مسابقات به دانش پژوهان اعلام کردند که برای شرکت در مسابقات جهان به شهر تهران بیایند. در باشگاه دانش‌پژوهان جوان آماده‌سازی های لازم برای شرکت در مسابقات از لحاظ مهیا بودن لوازم الکترونیکی و ... صورت گرفت؛ به این صورت که هر کسب با رایانۀ لوحی شخصی خود حضور پیدا کرد و نرم‌افزار‌های مورد نیاز برای شرکت در آزمون نصب شد. ساعت هشت صبح همه در باشگاه دانش پژوهان جوان حاضر بودیم.»

این دانش آموز ادامه داد: «ساعت 9، آزمون برای ما شروع شد. به این صورت که برای هر کشور با توجه به منطقۀ زمانی مخصوص به خود ساعت نه آزمون شروع می‌شد و بعد از سه ساعت، زمان شرکت در آزمون به پایان می‌رسید. در هنگام برگزاری آزمون شرایط در باشگاه دانش پژوهان، از لحاظ سکوت محیط، دمای هوا و ... مساعد بود. بعد از سه ساعت از شروع آزمون، مهلت آزمون به اتمام رسید. روز بعد هم به همین شکل نوبت دوم آزمون اجرا شد.»

او تاکید کرد: «چند روز قبل از شروع برگزاری آزمون‌ها، ما برای درک شرایط و ... وارد باشگاه دانش‌پژوهان جوان شدیم. جو باشگاه به صورتی بود که افراد حاضر از شرکت دانش‌پژوهان ایرانی در مسابقات جهانی هیجان‌زده بودند. در آن مکان تیم المپیاد زیست تنها نبود، بلکه دانش پژوهانی از تیم فیزیک و ریاضی هم حضور داشتند و در همان بازۀ زمانی در طبقات دیگر مشغول شرکت در آزمون بودند که باعث شده بود باشگاه دانش‌پژوهان جوان جو زیبایی داشته باشد. جو حاکم، به شرکت‌کننده احساس انگیزه می‌داد. این احساس مسئولیت که به عنوان بخشی از تیم ملی ایران در این مسابقات حاضر می‌شویم و فشار و بار کاری را احساس می‌کردیم؛ همین موضوع باعث می‌شد که برای کسب بهترین نتیجه تلاش کنیم.»

خبرنگار: مهدی صادقی و علی طاهرپناه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار