نمایندگان به لغو بررسی طرح «صیانت» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، رای ندادند

موافقان و مخالفان طرح ساماندهی‌ فضای مجازی چه گفتند؟

توانگر: مجلس این طرح را به تاریک‌خانه نفرستند، چرا به دنبال نگرانی و دردسر برای مردم هستیم؟/ تقی‌پور: تصمیمی انقلابی گرفتیم و نباید لغو کنیم/ درخشان: چرا باید فضای مجازی قطع شود، نباید این تنفس را از مردم گرفت/ عباسپور: فرصت را از دست ندهیم، در این طرح فیلترینگی وجود ندارد/ فرهنگی: اگر طرح به کمیسیون مشترک برود امکان شفافیت از بین می‌رود

تهران (پانا) - بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی انجام شد ولی با رای مخالف نمایندگان مواجه شد و این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان طرح ساماندهی‌ فضای مجازی چه گفتند؟

در ابتدای نشست امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح صیانت در پشت درهای بسته و به صورت غیرعلنی انجام شد و با شروع علنی نشست مجلس، بررسی این تقاضا از سوی نمایندگان در دستور کار قرار گرفت. در زیر سخنان نمایندگانی که مخالف یا موافق لغو این تقاضا بودند را می‌خوانید:

رضا تقی‌پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل 85 قانون اساسی براساس اجرای تبصره 2 ماده 167 آیین نامه داخلی مجلس با تاکید بر اینکه نباید به افزایش نگرانی در مورد این طرح دامن زد، گفت: این نگرانی با عملیات شناختی توسط دشمنان ایجاد و متاسفانه توسط برخی دوستان داخلی و همکاران تشدید شد. نمونه آن اظهارات طراحان لغو رسیدگی به این طرح براساس اصل 85 بود که کار دشمنان را به نام دوستان نوشتند.

وی ادامه داد: این نمایندگان در مورد ضرورت اصل 85 صحبت نکردند، بلکه همراه با عملیات شناختی دشمنان با اصل طرح مخالفت کردند و جزئیات آن را توضیح دادند. مشخص است که می‌خواهند مجلس را از حق قانونگذاری در حوزه فضای مجازی محروم کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نه تنها با قانونگذاری توسط مجلس مخالف نیستند، بلکه در ارتباط تصویری با نمایندگان فرمودند که مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم است که مسئله‌ای بلندمدت بوده و مسئله‌ای کوتاه و میان مدت نیست، بلکه جزو مسائل نزدیک ما است و نباید آن را به سال آخر موکول کنیم و باید توجه کرد که دچار مسائل حاشیه‌ای، بی‌اهمیت، فرعی و بی‌اولویت نشویم.

مخالف/ تقی‌پور: فضای مجازی کشور اشغال شده است و باید قانونمند شود/ نباید تصمیم درست خود را لغو کنیم/ نمایندگان باید مراقب باشند که عملیات روانی دشمن تصمیم درستشان را عوض نکند/ دغدغه این طرح کسب و کار است/ ما در شب عید غدیر تصمیمی انقلابی گرفتیم، مراقب باشیم تحت تاثیر عملیات روانی دشمن عوض نشود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تعطیلی این طرح یعنی حمایت از کسانی که 8 سال در فضای مجازی خیانت کردند و کشور را بدون قید و شرط در اختیار دشمنان ملت ایران قرار دادند؛ امروز فضای مجازی کشور اشغال شده است و باید قانونمند شود، چرا مخالف قانون هستید؟ چرا قانون‌گریزی می‌کنید و از قانون می‌ترسید؟ براساس قانون می‌خواهید منافع ملت را تامین و از کسب و کارها حمایت کنید. چرا از این طرح می‌ترسید؟

وی گفت: نمایندگان باید مراقب باشند که عملیات روانی دشمن تصمیم درستشان را عوض نکند. ما در شب عید غدیر تصمیمی انقلابی گرفتیم، برای اینکه در فضای مجازی تخصصی حرکت کنیم و ایرادات گرفته شده تهمت است. برخی می‌گویند می‌خواهید پنهان کاری کنید. از هیات رئیسه می‌خواهیم که جلسات کمیسیون به صورت پخش زنده برگزار شود.

تقی‌پور یادآور شد: برخی می‌گویند می‌خواهید در مورد این طرح شتابزده عمل کنید، در حالی که در صحن محدودیت زمانی داریم و باید شتاب زده و سریع آن را بررسی کنیم، اما در کمیسیون با حضور متخصصان بررسی و پخته‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که از 9 کمیسیون تخصصی در کمیسیون مشترک حضور داشته باشند و همچنین نماینده معاون قوانین و شورای نگهبان نیز حضور پیدا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم افزود: نمایندگان نباید اجازه دهند جوسازی، فضاسازی و هوچی‌گری بر منطق غلبه کنند. دغدغه این طرح کسب و کارهاست و از روز گذشته نشست‌هایی را با صاحبان کسب و کارها برگزار کردیم و طبق روال مجلس طبیعی است که تمامی صنوف، انجمن‌ها و کارشناسان در کمیسیون تخصصی حضور یابند.

وی ادامه داد: کمیته فناوری اطلاعات مجلس و رئیس آن که در کمیسیون صنایع حضور دارند، با اصل 85 شدن طرح مخالف بودند، اما با توضیحات ارائه شده، امروز بیان کرد که بررسی این طرح در کمیسیون تخصصی عاقلانه‌تر است تا در جلسه‌ای شتاب زده و دارای محدودیتی زمانی در صحن.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تهمت‌های مطرح شده توسط نمایندگان در نشست امروز درست نبود و مرکز ملی با این طرح موافق است و رئیس این مرکز روز شنبه در کمیسیون حضور پیدا کرد و نظرات خود را ارائه کرد. باید مراقب باشیم که تصمیم انقلابی که در شب عید غدیر گرفتیم، تحت تاثیر عملیات روانی دشمن عوض نشود. نباید منطق را فراموش کنیم، متاسفانه برخی دوستان داخلی به جوسازی‌ها کمک کردند، اما موضوع از جایی دیگر هدایت می‌شود و امروز مجلس در معرض امتحانی بزرگ است. درست نیست که این پیام و نشانه از مجلس انقلابی به بیرون مخابره شود و مجلس از تصمیم 12 روز گذشته خود منصرف شود. به طور قطع با اجرای این طرح کسب و کارها تقویت خواهند شد و نه تنها در کمیسیون پنهان کاری نخواهد بود، بلکه شفافیت در برگزاری نشست‌ها و مذاکرات وجود خواهد داشت. از نمایندگان تقاضا داریم که اجازه ندهند مغلطه بر منطق و هوچی‌گری بر عقل غلبه یابد و نباید تصمیم درست خود را لغو کنیم.

موافق/ درخشان: بدسلیقگی‌هایی در زمان و موقعیت ارائه این طرح انجام گرفته است/ این تنفس را نباید از مردم گرفت زیرا امروز مردم آموزش، کسب و کار و زندگی خود را از طریق فضای مجازی مهیا می‌کنند پس چرا باید این فضا قطع شود

عبدالناصر درخشان در مخالفت با 85 شدن این طرح گفت: امروز دو ساعت از زمان گران‌بهای خود را به بررسی لغو این طرح اختصاص داده‌ایم بنابراین باید با دوری از نگاه احساسی، منطق و عقل به این موضوع نگاه کرده و به آن رأی دهیم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب درباره این مجلس فرمودند که مجلس انقلابی، خردمند و تحول‌گرا است بنابراین ما باید به درستی درباره فضای مجازی تصمیم‌گیری کنیم زیرا امروز کشور در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد.

وی با اشاره به فوت 588 نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا در روز گذشته اظهار کرد: اکنون چنین موضوعاتی در کشور دارای اهمیت است و باید به آن پرداخت، هیچ شخصی منکر اهمیت فضای مجازی نیست اما باید شرایط و موقعیت را در نظر گرفت.

درخشان تصریح کرد: اینکه اعلام می‌شود بررسی این طرح یک کار تخصصی بوده و باید با حضور متخصصان، نخبگان مردمی و گلچین‌های مجلس در کمیسیونی مشترک بررسی شود، خلاف بحث شفافیت آراء است. مگر چند ماه از تصمیم‌گیری و سخنان مجلس درباره شفافیت آراء گذشته است؟ مگر نه اینکه ما می‌خواستیم مردم در جریان تمامی مسائل ما قرار بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: ما طی سال‌های گذشته تجربه اینچنین داشته‌ایم، برای جایگزینی جستجوگرهای خارجی ما جستجوگر یوز را درست کردیم اما امروز اطلاعات این جستجوگر برای سال 2007 است. بسیاری از موضوعات اقتصادی امروز در پلتفرم‌های خارجی اجرا می‌شود و کودکان و نوجوانان ما برای آموزش به این پلتفرم‌ها وابسته شده‌اند البته موافق وجود فضای مجازی بدون ضابطه نیستیم و باید کنترل شود اما این اقدام باید به صورت کارشناسی و شفاف انجام شود.

وی درخصوص اظهارات مخالفان حذف بررسی این طرح به استناد به اصل 85 مبنی بر مقایسه فضای مجازی در ایران با سایر کشورها نیز اظهار کرد: برای انجام این مقایسه باید در نظر داشت که این کشورها بیش از دو دهه است که اقدامات کارشناسی را بر روی فضای مجازی انجام می‌دهند نه آن که بخواهند در یک حرکت احساسی فضای مجازی خود را قانونمند کنند.

درخشان تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی مردمی‌ترین، مرتبط‌ترین، همجنس‌ترین، با ارزش‌ترین و ... نهاد در کشور است و باید در بررسی اولویت‌های خود دقت لازم را داشته باشد، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی را برای کشور لازم می‌دانم اما بدسلیقگی‌هایی در خصوص زمان و موقعیت ارائه آن در مجلس صورت گرفته است. این موضوع در اوج وجود تنش‌ها و بحران‌های کشور و در زمانی که تمام مردم نگاهشان در این مسائل به مجلس دوخته شده بود، مطرح شد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما فردای روز نباید وامدار مردم باشیم زیرا ما مدیون مردم هستیم و در صورت اتخاذ تصمیم غلط باید در تاریخ به مردم پاسخگو باشیم. این تنفس را نباید از مردم گرفت زیرا امروز مردم آموزش، کسب و کار و زندگی خود را از طریق فضای مجازی مهیا می‌کنند پس چرا باید این فضا قطع شود.

وی اظهار کرد: امروز تمام مبادلات با کشورها از طریق فضای مجازی انجام شده و از روی میزان استفاده شهروندان از این فضا، بی‌سوادی و باسوادی آنها سنجیده می‌شود. مجلس نقطه امید مردم و متعلق به آنها است و قرار نیست تصمیمات خود را در فضایی به دور از چشم ملت بگیرند.

درخشان تأکید کرد: نمایندگان جهت جلوگیری از تمام سوء استفاده‌ها و نگرانی‌ها به حذف اصل 85 این طرح رأی مثبت دهید تا در صحن علنی مجلس و مقابل چشم مردم بررسی شود، می‌توان این طرح را در زمانی بهتر و فضایی آرام‌تر در کشور مورد بررسی قرار داد، امروز باید شرایط حساس کشور را در نظر گرفت در حالی که جان هزاران نفر از مردم به دلیل کرونا به خطر افتاده، اولویت مجلس نباید فضای مجازی باشد.

عباسپور/ مخالف: برای کاربران صندوقی تشکیل می‌شود/ کاربران امکان استفاده از خدمات این صندوق برای برگزاری کلاس و ارائه خدمات سالم به کودکان و نوجوانان را دارند/ ترکیه رسما اعلام کرده است اگر پلت فرم‌های خارجی برخلاف قوانین این کشور اقدام کنند آن‌ها را مسدود و فیلتر می‌کنند

روح‌اله عباس‌پور در مخالفت با لغو اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی شدن این طرح، گفت: قرار بر این شد که بر مبنای اصل 85 قانون اساسی طرح مذکور به کمیسیون مشترک واگذار شود، این اقدام چند دلیل قانع کننده دارد.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این طرح در صحن علنی بررسی شود تنها فرصت در اختیار دو نفر موافق و دو نفر مخالف قرار می گیرد و بسیاری از فرصت‌های بررسی از دست مجلس خارج می‌شود، با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک فضای مناسبی فراهم می‌شود و تمامی کمیسیون‌ها می‌توانند متخصصین خود در این حوزه را به کمیسیون مشترک معرفی و موضوع را به صورت عالمانه بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اگر در صحن علنی بررسی شود افراد متخصص خارج از مجلس مانند شخصیت‌های علمی، دانش آموختگان و اساتید فضای مجازی نمی‌توانند اظهارنظر کنند، ادامه داد: مجلس نباید فرصت را از دست بدهد، با بررسی طرح مذکور در کمیسیون مشترک همه منتقدین، موافقین و دانش‌آموختگان حوزه فضای مجازی می‌توانند نظرات خود را به صورت مبسوط اعلام کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در صحن علنی مجلس نمایندگان موافق و مخالف تنها فرصت 3 تا 5 دقیقه‌ای برای اظهارنظر دارند، عنوان کرد: در طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی فیلترینگ و مسدودیتی وجود ندارد، در کشوری مانند آمریکا به عنوان تولیدکننده این گونه محتواها 270 قانون وجود دارد، قوانین کشورهای دیگر را مطالعه کنید آلمان بر مبنای قوانین خود برای متخلفین در پلت فرم فیسبوک که مقررات را رعایت نمی‌کند جریمه 450 دلاری در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز گذرگاه امن مرزی نداریم و پلت فرم‌های خارجی سطح بندی برای ارائه خدمات رسانی را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: در ماده 13 طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، کاربران فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گرفته‌اند و برای آن‌ها صندوقی تشکیل می‌شود. کاربران امکان استفاده از خدمات این صندوق برای برگزاری کلاس و ارائه خدمات سالم به کودکان و نوجوانان را دارند.

عباس پور با تاکید بر اینکه اگر طرح مذکور براساس اصل 85 بررسی شود، قانون به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از 3 تا 5 سال اگر اشکالاتی مشاهده کنیم مجددا طرح در صحن علنی بررسی می‌‌شود، عنوان کرد: همه محتوای این طرح امروز در قالب تصمیم گیری و تصمیم سازی شورای عالی فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افرادی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند گاهی مورد سرقت و حمله قرار می‌گیرند اما دستگاه قضایی نیز قوانین و مقررات مبنایی که بتواند براساس آن تصمیم‌گیری کند در اختیار ندارد، ادامه داد: پلت فرم‌های خارجی پاسخگو نیستند و سطح بندی ارائه خدمات را در ایران رعایت نمی‌کنند اما برای کشورهای خود که حتی سکولار نیز هستند سطح بندی‌ها را برای گروه سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان رعایت می کنند، کشوری مانند ترکیه رسما اعلام کرده است اگر پلت فرم‌های خارجی برخلاف قوانین این کشور اقدام کنند آن‌ها را مسدود و فیلتر می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد اعلام می‌کنند که با اجرای طرح صیانت از حریم کاربران فضای مجازی کسب و کارهای فعال در فضای مجازی تهدید می‌شود، گفت: نه تنها کسب وکارها در فضای مجازی با اجرای طرح مذکور تهدید نمی‌شوند بلکه برای 400 تا 500 هزار نفر دانش آموخته فضای کسب وکار ایجاد می‌شود. همانگونه که در فضای واقعی و برای سرمایه گذاری به امنیت نیاز داریم در فضای مجازی نیز باید شرایط فراهم شود. در این طرح امنیت اقتصادی ایجاد شده است.

عباس پور در پایان خاطرنشان کرد: اجازه دهید طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی برمبنای اصل 85 قانون اساسی و در کمیسیون مشترک با حضور کارشناسان و صاحب نظران بررسی شود.

فرهنگی/ موافق: قوانین لازم برای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای وجود دارد/ محل اعتباری برای توسعه پلتفرم پیام‌رسان‌های داخلی جای سوال دارد/ برای اینکه کسی بخواهد حقوق تضییع شده خود را در فضای مجازی احیا کند، قانون وجود دارد لذا نباید این موضوع به صورت شتابزده در یک کمیسیون با استفاده از اصل 85 قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد/ آیا تصمیم بررسی این طرح در قالب اصل 85 مغایر با اصل تفکیک قوا نخواهد بود؟/ در حوزه خانوادگی، صنفی و قشری استفاده‌های فراوانی از پیام‌رسان‌های فعال فعلی می‌بریم/ مطرح شدن این مسائل در صحن قابل ثبت و ضبط است اما آیا چنین امکانی در کمیسیون مشترک اصل 85 امکانپذیر است

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی طبق اصل 85 قانون اساسی با بیان اینکه با اصل این طرح موافق هستم، عنوان کرد: اما موضوعی که در حال حاضر مورد بحث است، این است که بررسی با استفاده از اصل 85 قانون اساسی برای این طرح چقدر موضوعیت دارد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساماندهی فضای مجازی از حقوق مردم است، عنوان کرد: در استدلال اینکه لازم است این طرح با سرعت بیشتری رسیدگی شود، اشاره می‌شود به اینکه در حوزه جرائم رایانه‌ای قوانین کافی نداریم در حالی که این استدلال به هیچ وجه درست نیست.

وی با اشاره به وجود قانون تجارت الکترونیک که بخشی از مواد آن مربوط به جرائم در این حوزه است، گفت: این قانون در سال 1382 به تصویب رسیده و دارای 81 ماده است.

فرهنگی ادامه داد: همچنین قانون مستقل دیگری با عنوان قانون جرائم رایانه‌ای داریم که در سال 1387 به تصویب رسیده و موضوعاتی از قبیل کلاهبرداری و سوء استفاده از فضای مجازی در این قانون گنجانده شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: همچنین قوانین دیگری مانند نحوه مجازات تخلفات فعالیت‌های غیرمجاز سمعی و بصری، وجود دارد بنابراین برای اینکه کسی بخواهد حقوق تضییع شده خود را در فضای مجازی احیا کند، قانون وجود دارد لذا نباید این موضوع به صورت شتابزده در یک کمیسیون با استفاده از اصل 85 قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لازمه شکل‌گیری چنین قانونی وجود پیام‌رسان‌های داخلی باکیفیت است، اضافه کرد: وجود چنین پیام‌رسان‌هایی در کشور زمانبر است؛ ما در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم که شاید قصد داشته باشد تصمیماتی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بگیرد بنابراین باید اجازه دهیم نظرات کارشناسی توسط دولت جدید و وزارت ارتباطات جدید نیز واصل شود.

فرهنگی با بیان اینکه این طرح در چندین قالب، در ابتدا با 20 ماده، در ادامه با 34 ماده و اخیراً نیز در قالب 37 ماده مطرح شده است، گفت: آیا درست است که پولی که از محل وصول عوارض مخابرات گرفته شود و قرار است برای توسعه مخابرات مناطق محروم استفاده شود، صرف ایجاد یک پلتفرم پیام‌رسان داخلی شود؟ آیا این محل مصرف، محل هزینه‌کرد درستی است؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اگر راه‌حل‌های جدیدی برای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی در بودجه در نظر گرفته شود، تصمیم درستی خواهد بود تا با این تصمیم علاوه بر حفظ اشتغال 1.5 میلیون شغل در فضای مجازی موجبات رشد پیام‌رسان‌های داخلی را نیز فراهم کند.

وی با بیان اینکه در حوزه خانوادگی، صنفی و قشری استفاده‌های فراوانی از پیام‌رسان‌های فعال فعلی می‌بریم، عنوان کرد: آیا تصمیم بررسی این طرح در قالب اصل 85 مغایر با اصل تفکیک قوا نخواهد بود؟ آیا بسترهای اجرایی مورد نیاز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

فرهنگی با یادآوری اینکه در ابتدای شروع به کار این مجلس تأکید ویژه‌ای بر موضوع شفافیت داشتیم، گفت: مطرح شدن این مسائل در صحن قابل ثبت و ضبط است اما آیا چنین امکانی در کمیسیون مشترک اصل 85 امکانپذیر است حتی ممکن است تصمیماتی که در کمیسیون مشترک اتخاذ می‌شود با تصمیمات شورای عالی فضای مجازی که به دستور رهبری شکل گرفته مغایرت داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در صدر اصل 85 قانون اساسی آمده است که اختیار قانونگذاری با نماینده بوده و قابل واگذاری به هیچ‌کس نیست و اصل 85 یک استثنا است.

موافق/ توانگر: طرح صیانت از حقوق کاربران مطلقاً نباید مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شود/ مجلس انقلابی با شعار شفافیت آمده است، نباید بررسی چنین طرح مهمی را به تاریک خانه بفرستد، کجاست شفافیت؟/ طرح فضای مجازی ناپخته و ناقص است/ زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ چگونه ما وعده بهبود معیشت و کرامت در این شرایط ناگوار به مردم داده‌ایم، به جای بهبود و مرهم نهادن به دنبال تشدید نگرانی و دردسرهای تازه برای مردم هستیم/ تقنین در حوزه فضای مجازی بدون مجوز دفتر رهبری توسط شورای نگهبان رد می‌شود، تا امروز دفتر مقام معظم رهبری، نظری را اعلام نکرده است. در همان جلسه می‌گویند شورای عالی فضای مجازی موافق است ما پرسیدیم و آن را تائید نکردند، گفتند با شورای نگهبان هماهنگ شده اما سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت هیچ هماهنگی با شورا صورت نگرفته است

مجتبی توانگر نیز که به عنوان نماینده درخواست‌کنندگان لغو بررسی این طرح براساس اصل 85 قانون اساسی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: بی‌شک طراحان این طرح از دلسوزان کشور هستند، اما ما با همفکری‌هایی که با دوستان خود در مجلس داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که این طرح از حالت اصل 85 خارج شود. آنچه در اصل 85 پیش بینی شده، مربوط به موارد ضروری است که اغلب دارای اهمیت لازم برای همفکری، بحث و اظهارنظر نمایندگان در صحن مجلس نمی‌شود.

وی افزود: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از یکسو طرحی ناپخته و ناقص است و از سویی دیگر زندگی، آموزش، اطلاع رسانی و کسب و کار بخش قابل توجهی از ملت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خدمات مبتنی بر اینترنت را نمی‌توان با قراردادهای جزئی با یک شرکت خارجی قیاس کرد و عطف به قانون اساسی، طرح مذکور مطلقاً نباید مشمول اصل 85 قانون اساسی شود. مقام معظم رهبری منویات روشنی در موضوع فضای مجازی دارند و در بیانات خود می‌فرمایند «هدف دشمن این است که مردم را ناامید کند و مردم را بدبین کند، اعتماد به نفس مردم را بگیرند و آینده را تاریک نشان دهند و این کاری است که امروز دشمن می‌کند».

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: طرح موجود به ایجاد اعتماد بین مردم و نظام و تقویت اعتماد به نفس جامعه کمکی نمی‌کند و نه تنها در راستای منویات رهبری نبوده است، بلکه در بخش‌های متعددی دچار کج فهمی شده است و بیش از آنکه بر توسعه فناوری بومی تاکید داشته باشد، به محدودیت، نفی و مانع تراشی برای کاربران و کسب و کارها پرداخته است و در مواردی تشدیدکننده تحریم‌ها و محدودیت‌ها است و مردم نسبت به هر تصمیمی که ثبات دسترسی به فضای مجازی را که تهدید کند، حسی توأم با ترس، خشم و انزجار دارد.

وی با انتقاد از بخشی از طرح صیانت از فضای مجازی و مغایرت آن را وعده‌های معیشتی گفت: چگونه ما وعده بهبود معیشت و کرامت در این شرایط ناگوار به مردم داده‌ایم، به جای بهبود و مرهم نهادن به دنبال تشدید نگرانی و دردسرهای تازه برای مردم هستیم و در آستانه روی کار آمدن دولت مردمی آقای رئیسی، هر پیامی که در آن مودت و دوستی با مردم نباشد، نه تنها خلاف مصالح نظام است، بلکه سنگین تر کردن بار مشکلاتی است که بر دوش مردم حس می شود و این دولت انقلابی در ابتدای کار با آنها مواجه است و برخی از مواد این طرح چنان خام است که به تنهایی برای ایجاد اختلال در سازوکارهای فضای مجازی کشور کافی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای حتی میان مدت این طرح نیز آثار زیانباری دارد و نقض غرض است، مجلس انقلابی که با شعار شفافیت آمده است، نباید بررسی چنین طرح مهمی را به تاریک خانه بفرستد، کجاست شفافیت؟ و کجاست پاسخگویی و همدلی با مردم. با عنایت به اهمیت ساماندهی فضای مجازی و اتخاذ تصمیمات سازنده در این زمینه و با توجه به ایرادات مختلف و نیاز به بازنگری جدی در این موضوع و اصلاحات مورد نیاز در این باره رأی و مشارکت همه بخش‌ها، نمایندگان و کارشناسان را می‌طلبد.

وی افزود: در جلسه غیرعلنی دوستانی گفتند منتقدین این طرح تحت تاثیر صهیونیست هستند و حملات جاهلانه به طرح انجام می‌دهند اما من اطمینان می‌دهم و از عمق جان می‌گویم تمام نمایندگان منتقد حاضریم جان ناقابل خود را فدای مبارزه با رژیم صهیونیستی کنیم و معتقدیم کسانی که در شکاف ملت ایران و امامت می‌دمند در پازل دشمن بازی می‌کنند. در همان جلسه می‌گویند شورای عالی فضای مجازی موافق است ما پرسیدیم و آن را تائید نکردند، گفتند با شورای نگهبان هماهنگ شده اما سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت هیچ هماهنگی با شورا صورت نگرفته است.

توانگر تصریح کرد: قانونگذاری برای حوزه فضای مجازی به دلیل حکم رهبر انقلاب برعهده شورایعالی فضای مجازی است و تقنین در این حوزه بدون مجوز دفتر رهبری توسط شورای نگهبان رد می‌شود، تا امروز دفتر مقام معظم رهبری، نظری را اعلام نکرده است لذا از دوستان تقاضا می‌کنم چیزی که در حوزه اختیارات شورای فضای مجازی است بگذارند در آن حوزه باقی بماند و در عین حال از نمایندگان می‌خواهم با توجه به فرمایشات رهبری و ابلاغ ایشان و دغدغه‌های جامعه اصل 85 را از این طرح بردارند.

نمایندگان به لغو بررسی طرح «صیانت» رای ندادند

اما در نهایت نمایندگان با لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی با 130 رأی موافق، 121 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

بر این اساس طرح مذکور کماکان بر اساس اصل 85 در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار