فرهنگ‌سازی‌ در راستای تولید و مصرف محصول سالم در نیشابور

نیشابور(پانا) - کارگاه آموزشی- ترویجی تولید محصول سالم در مزرعه گوجه فرنگی گلستان با همت اداره آموزش و ترویج کشاورزی و اداره تولیدات گیاهی، برای بهره‌برداران خانم این شهرستان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۰۵۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ‌سازی‌ در راستای تولید و مصرف محصول سالم در نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، رئیس اداره آموزش و ترویج کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی نیشابور در کارگاه آموزشی محصول سالم در جمع بانوان روستایی گفت: محصول سالم به محصولی گفته می شود که عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده های موجود و یا با رعایت حداکثری باقیمانده مجاز تولید شده باشد گفته می شود.

فاطمه صفایی افزود: استراتژی مدیریت آفات(IPM) بر جلوگیری یا مهار دراز مدت آفات با حداقل اثرات بر سلامتی انسان، محیط زیست و موجودات غیر هدف تکیه می کند.

وی تصریح کرد: روشهای ترجیحی کنترل آفات شامل کنترل بیولوژیک با استفاده از عوامل موجود در طبیعت ،استفاده تناوبی از گونه ها یا ارقام مقاوم به آفات، انتخاب آفت کشهایی با حداقل سمیت برای انسان یا موجودات غیر هدف، کوددهی یا آبیاری که منجر به کاهش جمعیت آفات شود، است.

وی در ادامه هدف از اجرای طرح‌های الگویی را فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب وکار برای خانواده های روستایی و عشایری با تولید محصول سالم عنوان و اظهار کرد: فرهنگ سازی در راستای تولید و مصرف محصول سالم، مدیریت منابع آب و خاک و کمک به پایداری منابع، ترویج روشها و فنون جدید کشاورزی، جلوگیری و یا کاهش خطرات بهداشتی ناشی از کاربرد مواد شیمیایی نامطلوب در تولید و فرآوری محصول از سایر مزایا و اهداف این گونه تولیدات است.

وی با اشاره به این که سایت الگویی در مزرعه گوجه فرنگی گلستان ویژه زنان روستایی درسطح 50هکتار در شهرستان اجرا شده است، افزود: در این راستا سه کارگاه با عناوین تولید نشاء وانتقال به مزرعه، تغذیه و آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها بصورت روز مزرعه یا همان مدرسه در مزرعه نیز تاکنون برگزار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار