جزییات نامه گیل آبادی خطاب به مدیرکل هنرهای نمایشی

تهران (پانا) - شهرام گیل آبادی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر ایران خطاب به قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نامه ای منتشر کرده است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد

در متن این نامه آمده است،

بسم الله

جناب آقاى آشنا
مدیرکل هنرهای نمایشی

با سلام و احترام

از کودکى در این حرفه در اوج روزهاى بى چیزى شهرستان کار کرده ام و همیشه با سرى بالا و با شرف به زیست خود ادامه داده ام. شاید اگر معلمى در دنیاى انسان خدا نبود نفس کشیدنم سخت مى شد. همیشه زیستى شفاف و روشن بینانه داشته ام و هر شفافیتى را ودیعه اى براى پیشرفت دانسته ام .وقتى نشان شفافیت گرایى به میان مى آید یعنى صف آرایى در مقابل اغتشاش ویرانگر و عدم مدیریت؛ اما شفافیت باید آنقدر زلال باشد که مانند آب چشمه حتى اندکى شک و شبهه براى هیچ کس پدید نیاورد.خصوصا در زمانه ما که نیک می دانید وجود دارند اندکى قلم به مزد که هم از آخور مى خورند و هم از توبره، همان کسانی که هنوز هم گزارشهایشان روى پرونده هاى خاص آدمها وجود دارد و همان گزارشها هم روى خروجی بعضى سایتهاى معلوم الحال خودنمایی می کند، قلم به مزدانی که البته چهره اپوزسیون به خود گرفته اند.
شفافیت باید جامع و مانع باشد و چند نکته را در خود داشته باشد :ابتدا : اهداف ،استراتژیها و سیاستگزارى؛دوم :اولویتها و مدیریت منابع براى رسیدن به سیاستها ؛ سوم :ریز هزینه ها منطبق با اهداف و...؛ چهارم :نظارت؛
پنجم : ارزیابى و ششم :ارزشیابى ...
که اگر اینچنین باشد مى تواند به توسعه کمک کند .اما انتشار ارقامى کلى جز شک و شبهه چیزى به بار نمى آورد .به عنوان مثال در سر فصل پژوهش، از لیست منتشر شده به اصطلاح شفاف سازی عملکرد مالی اداره کل هنرهای نمایشی نام کتاب "ارتباطات تئاتر" تالیف حقیر نیز آماده و در مقابلش ذکر شده است به انتشارات "نوآزما"مبلغ ١٢میلیون تومان پرداخت شده است ؛ این کتاب که نتیجه بخشى از تحقیقات چند ساله بنده است در آن انتشارات چاپ شده و البته دستمزد بنده به عنوان مولف فقط تعداد "٥٠"عدد کتاب بوده است و این در صورتی است که‌ جشنواره فجر نیز بخشى از این کتاب را خریدارى و مبلغش را هم به خود انتشارات پرداخت کرده است.
اما مثال دوم ؛کتاب "شصت و یک"پنجاه نمایشنامه یک دقیقه اى رادیویى البته به همراه سى دى اجراء شده همان پنجاه اثر در انتهاى کتاب، که با حضور کارگردانان ،بازیگران و دیگر عوامل حرفه اى رادیو که ظاهرا "٢٠"میلیون تومان هزینه چاپ آن شده است و اما از این رقم فقط "٣"میلیون تومان به بنده به عنوان حق التالیف پرداخت شده است. آنهم برای بیش از یک سال کار برروی این اثر. البته خوب است مطلع باشید که این اثر به عنوان یک الگوى پیشرو در رادیو و در اتحادیه رادیو و تلویزیون هاى آسیا و اقیانوسیه مورد تقدیر قرار گرفته است و به عنوان قالبى نو معرفى شده است .
جناب آقاى آشنا اگر شفاف سازى درست و با اسلوب مناسب صورت گیرد شاید تحلیل محتواى آن براى مدیریت و مخاطبان حرفه ایی راهگشا باشد؛اما عکس آن هم صادق است .مطالبه بنده به عنوان یک پژوهشگر و معلم این حوزه شفافیتى زلال و دقیق با جزئیاتى واقعگراست تا بتوان با داده هاى آن همگان به تحلیلى جامع دست یابند.

با سپاس
شهرام گیل آبادى

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار