ظریف: بهترین خاطره ام برجام است و بدترین، شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیمای مسافربری است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه با بیان اینکه طرفی که در برجام به اهداف خود رسید طرف مقابل بود، گفت برجام دستاورد مقاومت مردم در مقابل تحریمهای اوباما و ترامپ بود. باید این دستاورد را قدر بدانیم و به راحتی آن را از دست ندهیم.

کد مطلب: ۱۲۰۴۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: بهترین خاطره ام برجام است و بدترین، شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیمای مسافربری است

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف با بیان اینکه برای دشوار کردن اعمال تحریم باید کارهای مهمی مانند جذب سرمایه‌ بیشتر به کشور انجام می‌شد، گفت: ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده بود که به دلایل مختلف از جمله سخت‌گیری‌های داخلی و وسواس برای وابسته نکردن کشور که موجه هم بود و دلایل خارجی، انجام نشد. اگر این سرمایه گذاری‌ها انجام می‌شد، تحریم‌ ایران دشوارتر بود.

وزیر امور خارجه یکی از راه‌های کاستن وابستگی کشور به خارج و افزودن وابستگی خارج به ایران را جذب سرمایه‌ خارجی عنوان و تصریح کرد: اگر پول‌شان در ایران گیر باشد حتما تحریم دشوارتر خواهد شد و فکر می‌کنم این یکی از کاستی‌ها بود.

وی ادامه داد: کاستی دیگر این بود که مردم احساس کردند سر کشور کلاه رفته است درحالی که چنین نبود. شاید می‌بایست در زمان مذاکرات برجام بیشتر با مردم صحبت می‌کردم و جزییات را بیشتر می‌گفتم.

وزیر امور خارجه گفت: کتابی که در سه جلد درباره مذاکرات برجام در روزهای آینده توسط موسسه اطلاعات خلاف ادعاهای برخی، پس از طی کردن همه مراحل قانونی منتشر می‌شود و این کتاب تنها گوشه‌ای از مذاکرات برجام را نشان می‌دهد.

وی افزود: یک نکته را می‌خواهم به مردم بگویم که اگر برجام بد بود، این ما بودیم که باید می‌گفتیم باید برجام را تغییر دهید نه اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها بگویند موضوع منطقه و موشک به برجام اضافه شود. این نشان می‌دهد طرفی طرکه در برجام موفق شد، ما بودیم و کسی که به اهداف خود نرسید طرف مقابل بود.

ظریف تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم تمام شد و بنده هم به دانشگاه می‌روم اما این دستاورد مقاومت مردم در دوره تحریم‌های دولت اوباما و مقاومت در برابر تحریم‌های دولت ترامپ است. این مقاومت را باید قدر بدانیم و به راحتی از دست ندهیم.

وزیر امور خارجه همچنین درباره بهترین و بدترین خاطره خود در هشت سال وزارت امور خارجه گفت: به نتیجه رسیدن برجام همچنان بهترین خاطره‌ام در دوره مسوولیتم در وزارت امور خارجه است و بدترین خاطره‌ام هم با شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و با سقوط هواپیما خاتمه پیدا کرد. شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیمایی که به اشتباه آن را زدند واقعا مرا متاثر کرد و به بدترین خاطره‌ام تبدیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار