مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با پانا

برای حذف تیم ملی والیبال از المپیک نباید کسی را مقصر دانست؛ از آلکنو انتظار بیشتری داشتیم

المپیک درس بزرگی برای والیبال ایران بود

تهران (پانا) - عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال معتقد است باید دلایل ناکامی تیم ملی در مسابقات المپیک توکیو واکاوی شود.

کد مطلب: ۱۲۰۴۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
برای حذف تیم ملی والیبال از المپیک نباید کسی را مقصر دانست؛ از آلکنو انتظار بیشتری داشتیم

مصطفی کارخانه در گفت‌و گو با پانا درباره ناکامی تیم ملی والیبال ایران از صعود به مرحله حذفی المپیک و شکست برابر ژاپن گفت: « واقعا حیف شد این بازی حساس و مهم با شکست تیم ایران همراه شد. همه مردم به خاطر عدم صعود تیم ملی والیبال کشورمان افسوس خوردند و این نشان می‌دهد که والیبال یک ورزش محبوب بین همه است که آن را دوست دارند. ما به غیر از افسوس کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. به همه بازیکنان و اعضای کادر فنی خسته نباشید می‌گویم. تیم ملی شایسته‌ترین نفرات را در اختیار دارد آنها تمام تلاش خود را به کار گرفتند و در هیچ بازی کم کاری نکردند. »

وی ادامه داد: « فدراسیون هم تمام توان مدیریتی خود را به کار بست و تلاش کرد تا بهترین شرایط را برای تیم ملی فراهم کنند تا آنها بتوانند در این مسابقات مهم و حساس بهترین خود باشند. اما گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که در نهایت به نشدن و شکست منجر می شود. تیم ملی برابر ژاپن تلاش بسیار زیادی کرد. ما در اسپک و سرویس از ژاپنی‌ها بالاتر بودیم، اما با اختلاف ۲- ۳ امتیاز این بازی را از دست دادیم. اگر برخی از اشتباهات نبود الان نتیجه طور دیگری رقم خورده بود. بازی با ژاپن بسیار نزدیک بود. بازیکنان به خاطر اینکه در این بازی سرنوشت که تیم صعود کننده مشخص می‌شد، کمی مضطرب بودند. با این حال من فکر می‌کنم یکی از عمده‌ترین تفاوت ما با تیم ژاپن جنگنده‌تر بودن آنهاست. ژاپنی‌ها سیستم شکست‌ناپذیر دارند و حتی زمان‌هایی هم که در آستانه شکست خوردن هستند دست از تلاش بر نمی‌دارند و با جنگندگی تمام برای رسیدن به پیروزی بازی می‌کنند. «

سرمربی سابق تیم ملی والیبال کشورمان اظهار کرد: « در رقابت‌های بازی‌های المپیک اتفاقاتی افتاد که به ضرر تیم ملی ما منجر شد. دو بازی تیم ملی در این مرحله ۹ صبح برگزار شد. این در حالی است که بدن بازیکنان ما به هیچ عنوان نمی‌تواند ۹ صبح در شرایط ایده‌آل باشد. در بازی با کانادا تیم ملی می‌توانست به راحتی آنها را شکست دهد اگر همانطور که مقابل لهستان به میدان آمده بود، در برابر کانادا بازی می‌کرد. اما متاسفانه در آن بازی نمایش بسیار ضعیفی داشتند. »

کارخانه با بیان اینکه باید علت شکست تیم ملی آسیب شناسی شود، عنوان کرد: « ما باید خیلی از مسائل را بررسی کنیم و چرایی آن را متوجه شویم. بازی‌های المپیک خیلی متفاوت است هیچ تیمی برای آزمون و خطا به این رقابت‌ها نیامده است. ما در بازی‌های المپیک توانستیم بازیکنانی مثل میثم صالحی و و صابر کاظمی را بشناسیم. میثم صالحی در بازی برابر ژاپن عالی کار کرد و ۲۶ امتیاز که به اندازه یک ست است، برای تیم ملی امتیاز گرفت. این بازیکنان آینده والیبال ایران را می‌سازند و باید به آنها امیدوار شویم. البته متاسفانه تیم در لیگ ملت‌‌ها هم نوسان داشت و از آمادگی به دور بود. »

وی همچنین در مورد عملکرد ولادیمیر آلکنو به عنوان سرمربی تیم ملی اظهار کرد: « آلکنو مربی اسم و رسم‌داری است. او رزومه قوی دارد و در این رقابت‌ها، هم او و هم بازیکنان تلاش بسیار زیادی کردند. اما من به عنوان کسی که سالهاست در والیبال ایران حضور دارم انتظارم بیشتر از سرمربی تیم ملی داشتم. در ست پنجم بازی مقابل ژاپن، سرمربی حتی یک تایم نگرفت. یا حتی در بازی برابر کانادا انتظار این بود که تعویض‌هایی انجام می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد. ما به جایگاه بزرگ آلکنو در والیبال دنیا صحه می‌گذاریم اما من فکر می‌کنم در این مسابقات از او انتظار بیشتری می‌رفت. بازیکنان ما همگی شایسته هستند و تلاش بسیار زیادی کردند اما متاسفانه اتفاقی که همه ما منتظر آن بودیم رقم نخورد. »

وی تاکید کرد: « البته همانطور که گفتم ما در این رقابت‌ها با بدشانسی زیادی هم مواجه شدیم. اول اینکه بازی آخر ما با تیم ژاپن خورد. این تیم بسیار جنگنده است و انگار والیبال ماشینی دارد اگر قرعه طور دیگری رقم می‌خورد، شاید تیم ملی می‌توانست صعود کند. از طرف دیگر ما دو بازی خود را در نوبت صبح انجام دادیم که این برای بازیکنان ما خیلی سخت بود. »

عضو هیات‌رئیسه فدراسیون والیبال خاطرنشان کرد: « من فکر می‌کنم نباید کسی را مقصر بدانیم به هر حال رقابت‌ها در مسابقات مهمی مثل المپیک برگزار شد و قطعاً سطح بالایی داشت. ما در برابر لهستان فراتر از خودمان ظاهر شدیم. در برابر ژاپن هم همه چیز خوب پیش رفته بود، اما اگر چابکی سرمربی در تعویض‌ها و تایم هایی که باید گرفته می‌شد به آن اضافه می‌کردیم نتایج طور دیگری رقم می‌خورد. من اعتقاد دارم المپیک درس بزرگی به والیبال ایران داد. ما در بازی برابر ژاپن درس جنگندگی را یاد گرفتیم که برای هر امتیاز تمام تلاش خود را به کار می گرفتند و لحظه‌ای دست نمی‌کشند، حتی مواقعی که امتیاز آنها جلوتر از حریف هستند. درس بزرگی که از لهستان و کانادا گرفتیم این بود که هیچ زمانی امید را از دست ندهیم. »

کارشناس والیبال کشورمان افزود: « لهستان تیم قدرتمند جهان است اما مقابل ما مغلوب شد، ولی لهستان دست از تلاش بر‌نداشت و امیدوارانه در بازی‌های بعدی به میدان آمد. کانادایی‌ها هم چنین شرایطی داشتند آنها وقتی مقابل تیم ایران قرار گرفتند هیچ پیروزی نداشتند و اگر شکست می‌خوردند از صعود باز می‌ماندند، اما این موضوع باعث نشد که اعتماد به نفس آنها از بین برود و مقابل ایران بد بازی کنند، اتفاقاً آن‌ها در بازی مقابل ایران همه توان خود را به کار گرفتند تا بتوانند شرایط خود را تغییر دهند. به نظرم تمام این اتفاقاتی که در المپیک افتاد یک درس و تجربه برای والیبال ایران بوده که باید در سال‌های آینده از آن استفاده کرد. »

عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که بهتر نبود در این رقابت‌ها به مربی ایرانی میدان داده می‌شد، عنوان کرد: « الان که مسابقات برای ایران تمام شده و چنین نتیجه‌ای رقم خورده است، در مورد این موضوع راحت صحبت می‌کنیم و اعتقاد داریم می‌توانستیم نیمکت تیم ملی را به یک مربی ایرانی بدهیم، اما قبل از مسابقات المپیک هیچ کسی نمی‌دانست که چه نتیجه ای رقم می‌خورد و حتی پیش‌بینی آن را هم نمی‌کرد. ما بهترین و طراز اول ترین بازیکن‌ها را در اختیار داریم و با توجه به حساس بودن میدان المپیک و هدف فدراسیون والیبال این فرصت را به یک مربی نامدار روس دادیم تا بتواند در میدان المپیک بهترین نتیجه را برای ما کسب کند. »

کارخانه گفت: « اما همانطور که گفتم کسی از نتایج خبر نداشت. ضمن اینکه اگر همین نتیجه با یک مربی ایرانی رقم می‌خورد سیلی از انتقادها به سمت او و فدراسیون روانه می‌شد. ما مربی را برای والیبال ایران آورده‌ایم که دو قهرمانی و مدال المپیک را در کارنامه خود دارد اما باید این واقعیت را بپذیریم که او دیر به ایران آمد و شناخت کمی از بازیکنان داشت. با این حال باید عملکرد تیم ملی آسیب شناسی و پس از آن طرح و برنامه برای آینده داده شود. ما هیچ زمانی نباید امید را از دست بدهیم. تیم ملی می‌تواند با روح فکر و نگرش و همچنین همدلی جدید همچنان در مسابقات بدرخشد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار