در نشست توسعه اقتصادی روستا مطرح شد

محلی‌ها از روستاهای گردشگری نفع برده‌اند

تهران (پانا) - به‌گفته معاون گردشگری درآمدهای اقتصادی حاصل از گردشگری در میان جوامع روستایی توزیع شده و میزان اشتغال‌زایی در این مناطق افزایش چشمگیری داشته است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
محلی‌ها از روستاهای گردشگری نفع برده‌اند

به گزارش روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در نشست توسعه اقتصادی روستا با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت که با هدف تشریح اقدامات و بررسی نیازهای توسعه گردشگری در مناطق روستایی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به جایگاه مهم روستاها به عنوان یکی از مقصدهای مورد توجه گردشگران در سال‌های گذشته، ۵۰۰ روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شد که برخی از آن‌ها با توجه به تغییرات سیاسی و جغرافیای طبیعی این مناطق دچار تغییرات شده بودند و نیاز به ارزیابی و پایش وجود داشت. به همین دلیل، با رویکرد حفظ حداکثری روستاهای گردشگرپذیر و ایجاد زمینه‌های رقابتی میان روستاها، طرحی با همکاری صاحب‌نظران حوزه گردشگری و روستا، شامل شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی تهیه شد. این طرح با هدف رتبه‌بندی روستاهای گردشگرپذیر و تعیین استانداردها و شاخص‌های مورد نیاز روستاهای کشور مورد بررسی قرار گرفت. فاز مطالعاتی آن انجام شد و هم‌اکنون در مراحل نهایی برای اجرا قرار دارد.

او افزود: با توجه به نامگذاری سال ۲۰۲۱ با عنوان گردشگری و توسعه روستایی توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به منظور تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی و تعیین نقشه راه توسعه گردشگری روستایی ایران، طرح مطالعات سند بخشی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد محصول‌محور در برنامه‌های پژوهشی معاونت گردشگری گنجانده شد که ضمن تهیه شرح خدمات مطالعاتی و تعیین مشاور ذی‌صلاح، مطالعات اولیه طرح در حال انجام است.

تیموری به سایر اقدامات مؤثر در حوزه گردشگریِ مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: صدور پروانه بهره‌برداری برای حدود ۲۳۰۰ واحد اقامتگاه بومگردی در مناطق روستایی که زمینه اشتغال را برای حدود ۸۰۰۰ نفر ایجاد کرد، از دستاوردهای این حوزه است. این اقدام در حالی انجام شد که اقامتگاه‌های بومگردی، به عنوان اماکن اقامتی رسمی و شناخته شده در کشور معرفی شده و مورد استقبال بخش گسترده‌ای از گردشگران و تورگردانان قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی جوامع محلی در حوزه‌های روستایی و عشایری با هدف آشناسازی آن‌ها با مفاهیم، مزایا و خدمات گردشگری نیز از دیگر گام‌های برداشته شده در این این زمینه به شمار می‌آید، افزود: تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری در حوزه‌های روستایی و عشایری و تأمین اعتبار برای برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری در این مناطق، تدوین دستورالعمل صدور مجوز گردشگری کشاورزی به منظور افزایش درآمد خانوارهای روستایی و بهره‌مندی آن‌ها از منافع حاصل از گردشگری به عنوان درآمد تکمیلی، تشکیل و برگزاری جلسات کمیته ملی گردشگری روستایی و عشایری با حضور سایر دستگاه‌های اجرایی با هدف هماهنگی و هدایت برنامه‌های توسعه گردشگری در این مناطق و نیز تشکیل انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کشور در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی و افزایش مشارکت در حوزه‌های تصمیم‌گیری، اقدام‌های مکمل در راستای توسعه این بخش بوده است.

معاون گردشگری ادامه داد: تدوین ضوابط فنی اقامتگاه‌های بومگردی، بستن چندین تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل به منظور توسعه گردشگری در مناطق روستایی و حمایت از طرح‌های بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در روستاهای هدف گردشگری با تخصیص اعتباری در حدود ۲۵۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به منظور ایجاد و توسعه راه‌های دسترسی، محوطه‌سازی، روشنایی مسیر، آب‌رسانی، گازرسانی، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و نماز خانه و غیره، اجرای طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری به منظور درجه‌بندی روستاهای هدف گردشگری و تعیین استانداردها و شاخص‌های مورد نیاز روستاهای گردشگرپذیر کشور و در نهایت تصویب و تایید طرح مطالعات سند بخشی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد محصول محور و نیز تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان و نقشه راه توسعه گردشگری روستایی ایران از جمله اقدامات زیرساختی این حوزه به شمار می‌آید.

حمیدرضا ملکی ـ مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ـ نیز درباره اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی کشور با محوریت توسعه روستایی، توضیحاتی داد و با ذکر برخی از اقدامات انجام شده در استان‌های کرمان و خراسان‌رضوی، نتایج حاصل از فعالیت‌ها در این استان‌ها را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: در نظر دارند این اقدامات را در گستره وسیع‌تری از کشور اجرا کنند.

وی با بیان این‌که در این طرح، محوریت اساسی با بخش خصوصی و جامعه محلی است، گفت: هدف ما این است که در این طرح با توسعه همه‌جانبه روستا و به منظور کاهش مهاجرت از روستا، آن را به سایر استان‌های کشور تسری ببخشیم.

در این نشست، مقرر شد به منظور توسعه همکاری فی مابین، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کمیته‌ها و کارگروه‌های اجرایی طرح توسعه اقتصادی روستا عضو شده و نماینده تام الاختیار معاونت گردشگری برای حضور در کارگروه‌ها معرفی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار