مریم حق‌پناه در گفت‌وگو با پانا؛

کار هیات انتخاب دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران سخت بود اما داوری نکردیم

تهران (پانا) - عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، کار انتخاب آثار مستند کوتاه و بلند این دوره جشن را سخت دانست و توضیحاتی درباره انتخاب آثار این دوره ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۳۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
کار هیات انتخاب دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران سخت بود اما داوری نکردیم

دوازدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۱۳۹۹ برگزار نشد و به همین دلیل در سال 1400 با حجم زیادی از فیلم‌های مستندی که طی دو سال ساخته شده‌اند، به دبیری شهرام درخشان برگزار خواهد شد. با پایان کار هیات انتخاب، ۴۳ فیلم، شامل ۱۰ مستند کوتاه، ۱۴ مستند نیمه بلند و ۱۹ مستند بلند، به بخش مسابقه دوازدهمین جشن مستند ایران راه یافتند که در میان این آثار، تعداد بسیاری آثار مستند کوتاه و بلند خوب حضور دارند که ممکن است داوران برای داوری آنها، دچار مشکل شوند. به همین بهانه با مریم حق‌پناه یکی از اعضای هیات انتخاب این دوره جشن گفتگویی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

مریم حق‌پناه مستندساز، عضو هیات انتخاب و رییسه دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران درباره انتخاب تعداد زیادی از فیلم‌های مستند کوتاه، بلند و نیمه بلند خوب در کنار هم به خبرنگار پانا گفت: «در پایان روزی که فیلم‌ها را انتخاب کردیم، دوست داشتم تعداد بیشتری از فیلم‌ها انتخاب می‌شدند اما این امکان وجود نداشت. به اعتقاد من، فیلم‌های بلند در این دوره کامل و خوب بودند و جایگاه خودشان را پیدا کردند و به تبع آنها، فیلم‌های کوتاه هم فیلم‌های خوبی بودند. فیلم‌های بلند با موضوع محیط زیستی حضور داشتند که بسیار قابل توجه بودند.»


وی با بیان اینکه گاهی برای انتخاب به سختی افتاده، اظهار کرد: «برای انتخاب فیلم‌ها به ویژه فیلم‌های کوتاه، گاهی مجبور بودم که چندین فیلم را ببینم و سپس برای نمره دادن به نتیجه می‌رسیدم، چراکه فیلم‌های کوتاه در این دوره، بسیار هم سطح بودند و این موضوع، به نظر من خیلی خوب است.»

حق‌پناه درباره معیارهای انتخاب و اینکه آیا با دیگر اعضای هیات انتخاب به نتیجه مشترک رسیدند یا خیر، گفت: «من در هیات رییسه یا تصمیم‌گیری جشن مستقل سینمای مستند ایران نیز حضور دارم؛ آقای درخشان زمانی که فراخوان منتشر شده بود، اعلام کرد که «تعدادی از فیلمسازها گفتند در سال 97 نتوانستند فیلم‌هایشان را به جشن بفرستند و اگر مورد تایید همه باشد، فیلم‌های آنها را بپذیریم». این روند کار را برای جشن سخت‌تر کرد و حساسیت‌ها بیشتر شد اما همین امر سبب شد که ما تعداد بیشتری فیلم دیدیم و انتخاب‌مان نیز به همان نسبت سخت‌تر شد. در هر حال با اعضای هیات انتخاب قبل از تماشای آثار صحبت کردیم که به تعدادی از فیلم برسیم که به آن تعداد هم رسیدیم، حتی با توجه به اینکه کار ما با توجه به شرایط خیلی سخت بود اما کارمان تمام شد و فیلم‌ها را انتخاب کردیم.»

وی در پاسخ به اینکه آیا کار هیات داوران برای انتخاب برگزیده‌ها سخت خواهد شد، توضیح داد: «قراری با دیگر اعضای هیات انتخاب گذاشتیم این بود که گفتیم ما هیات داوری نیستیم و باید فیلم‌ها را بدون نگاهی داوری و جزئی ببینیم؛ چراکه ما قرار است فقط فیلم‌ها را انتخاب کنیم و یکسری از مسائل جزئی‌تر را باید برعهده داوران بگذاریم. معیارهای انتخاب هر کسی از اعضای هیات متفاوت از دیگری بود و حتی برای من جای تعجب داشت که گمانم درباره یک فیلم چیزی بود و شاید عکس ان اتفاق می‌افتاد. این معیارها با توجه به فیلمبرداری، پژوهش، شرایط تصویر و صدا، قصه و روایت برای هر کدام از داورها، متفاوت بود.»

حق‌پناه در مورد اینکه آیا با توجه به افزایش تعداد فیلم‌ها، جوایز نیز اضافه شده‌اند یا خیر، نیز بیان کرد: «دو جایزه اضافه شده است و توضیحات در این مورد را آقای درخشان اعلام خواهند کرد.»

بر این اساس، رزت قادری، الهه نوبخت، مریم حق پناه، رایا نصیری، ناصر صفاریان، کوروش عطایی، معین کریم الدینی، رضا مجلسی و سعید محصصی اعضای هیات انتخاب دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار