*فرهاد قاسم پور

پرونده سی و نهمین جشنواره فردا بسته شد

پرونده سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری فردا که به حق بزرگ ترین رویداد فرهنگی هنری کشور نامیده شده، هم‌زمان با عید سعید غدیر و اعلام نتایج برگزیدگان جشنواره که بالغ بر 2000 دانش آموز هنرمند کشوراست، در حالی بسته می‌شود که این پایان سرآغازی برای ورود به دوره ای جدید از این جشنواره است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد

جشنواره امسال، در حالی به ایستگاه پایانی خود رسیده است که علی‌رغم مشکلات فراوان شیوع اپیدمی کرونا و تعطیلی مدارس، همچنان از مرحله مدرسه تا شهرستان و استان و در نهایت مرحله کشوری را به صورت مجازی و در بستر سامانه های آنلاین وزارت آموزش و پرورش طی کرده است.

این جشنواره که در سی و نهمین دوره خود شاهد حضور 4582362 نفر رشته در 6 حوزه مختلف (آفرینش های ادبی،‌ هنرهای دستی و تجسمی، هنرهای آوایی، ‌هنرهای نمایشی، فیلم کوتاه، ‌رسانه و فضای مجازی و نقد) برگزار شده است در بیش از 80 رشته و گرایش مختلف برگزار شده است.

حضور 426/334 نفر- رشته در بخش فیلم و هنرهای نمایشی، 147/147 نفر- رشته در رشته ها و گرایش های مختلف هنرهای آوایی، 052/552/1 نفر- رشته در بخش آفرینش های ادبی، ‌006/261 نفر- رشته در بخش رسانه و فضای مجازی، 337/243/2 نفر- رشته در گرایش های متنوع و گوناگون بخش هنرهای دستی و تجسمی و 394/44 نفر- رشته در 6 گرایش مختلف بخش نقد در مرحله مدرسه حاکی از علاقه وافر خانواده ها و دانش آموزان به توسعه فعالیت های فرهنگی هنری در سطح مدارس کشور است.

تنوع رشته ها و گرایش های مختلف جشنواره که روزگاری به مسابقات 8گانه مدارس معروف بود و امروز بیش از 80 رشته و گرایش گوناگون را در خود جای داده است به گونه ای است که ضمن توجه به حفظ هویت فرهنگی و هنرهای بومی و محلی و سنت های پیشینیانی که سینه به سینه به نسل حاضر منتقل شده است نگاهی به عصر جدید و تحولات تکنولوژیک این روزها و رشته ها و گرایش های هنر مدرن را نیز در خود جای داده است.

وجود رشته هایی همچون لالایی خوانی (ویژه دختران) و رشته هایی چون پته دوزی، نمد مالی،‌ خاتم کاری، قلم زنی، قالی بافی،‌گل و مرغ و تذهیب،‌ ملیله کاری و منبت و مشبک و نقالی و ... در کنار سایر رشته ها و گرایش هایی همچون طراحی وب سایت، تولید بازی های رایانه ای،‌ ویدئو کست و پادکست، ‌طراحی نرم افزار و فتومونتاژ،‌ داستان مصور (کمیک استریپ) موشن گرافی و اینفو گرافی گواه روشنی بر این ادعاست که این جشنواره به همه سلیقه ها و علایق دانش آموزان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری توجه کافی داشته و سعی بر این دارد که دانش آموزان هنرمند و اصحاب فرهنگ و هنر آینده کشور را در حوزه های گوناگون زیر چتر خود بگیرد.

جشنواره امسال که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد به صورت کامل با استفاده از شبکه های مجازی و به صورت برخط برگزار شد.

برگزاری جشنواره فرهنگی هنری در رشته ها و گرایش های مختلف هنری همچون تکنوازی و هنرهای دستی و تجسمی و... به صورت برخط، تجربه ای ارزشمند و گرانبار بود که اگر چه لذت حضور دانش آموزان در فضای اردوگاه را به همراه نداشت اما با اولویت حفظ سلامت دانش آموزان و حفظ جشنواره و برگزاری آن در این شرایط، بسیار مغتنم و شیرین بود و دستاوردهای ارزشمند خود را عرضه کرد.

هر چند آرزوی همه این است که کشور از این شرایط سخت کرونایی نجات یابد و در سال های آتی شاهد برگزاری جشنواره ها با همان شور و نشاط حضور دانش آموزان باشیم اما مستند سازی، ‌ثبت و حفظ این تجربه ارزشمند و انتقال آن به آیندگان شاید یکی از مهم ترین کارهایی است که باید صورت پذیرد.

وزارت آموزش و پرورش در روز های پیش رو و تا ابتدای سال تحصیلی جدید و 20 مهرماه که مراسم افتتاحیه چهلمین دوره این جشنواره هم‌زمان با روز بزرگداشت حافظ برگزار خواهد شد برآن است تا ضمن مستند سازی ثبت و چگونگی برگزاری جشنواره 39، چهلمین دوره این جشنواره را به صورتی متفاوت و جذاب‌تر برای دانش آموزان برگزار کند.

جلسات کارشناسی و آسیب شناسی جشنواره درحوزه های مختلف در شهریور ماه با حضور کارشناسان و صاحبنظران در زمینه های مختلف هنری، اجرایی جشنواره در بسترهای الکترونیک و... برگزار خواهد شد و تلاش می شود جشنواره چهلم جشنواره ای با کمترین نقص و کاستی و مورد پسند دانش آموزان باشد.

انتظار عمومی اهالی فرهنگ و هنر در آموزش و پرورش نیز این است که جشنواره ای که چهل سال از قدمت و عمر آن می‌گذرد پخته تر و زیباتر و جذاب تر و کامل تر از گذشته برگزار شود و در برگزاری آن نقص و کمبود های سابق دیده نشود.

امیدواریم «چهلمین جشنواره فرهنگی هنری فردا» با کمک اهالی فرهنگ و هنر و صاحب نظران و کارشناسان امر، و نگاه به اسناد بالادستی و برابر خواسته ها و سلایق دانش آموزان، جشنواره ای در خور و شایسته برنامه ریزی و برگزار شود.

*معاون برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی هنری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار