پژوهشگر و مورخ نیشابوری به دیدار حق شتافت

نیشابور (پانا)- حسن نظریان پژوهشگر، مورخ و اندیشمند معاصر نیشابور پس از عمری مجاهدت در عرصه علم، ایمان، اخلاق و عمل به دیدار حق شتافت.

کد مطلب: ۱۱۹۸۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
پژوهشگر و مورخ نیشابوری به دیدار حق شتافت

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور علیرضا سیدآبادی اظهار کرد: استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ واندیشمند معاصر نیشابور متولد ۲۶ اسفند ۱۳۱۹ در نیشابور بود که در خانواده ای متدین واهل علم دیده به جهان گشود.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور افزود: ایشان پس از گذران دوره تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشسرای مقدماتی شد در سال ۱۳۴۰ وارد آموزش و پرورش نیشابور شد وبعد از ۳۳ سال تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و مسئولیت آموزش متوسطه به درجه بازنشستگی نائل شد.

وی خاطر نشان کرد: این چهره فرهیخته علمی نیشابور تدریس در دبیرستانها، مراکز تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی، تدریس تاریخ اسلام وادیان در حوزه علمیه شهید شاه آبادی، تدریس قرآن پژوهی در مراکز قرآنی ،استاد انجمن سینمای جوان، گردآوری موقوفات، عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور، معاون علمی مرکز دایره المعارف نیشابور و عضو کمیته علمی همایش فضل بن شاذان و ... را در کارنامه کاری خویش دارد.

سیدآبادی یادآورشد: استاد حسن نظریان از طراحان اصلی روزهای ملی عطار،خیام ، سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور و فضل بن شاذان بود که در تقویم ملی دو روز آن به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: ایشان عضو کمیته علمی کنگره جهانی خیام از طرف سازمان جهانی یونسکو بود و طی سالیان متمادی برگزاری روزهای ملی عطار وخیام به عنوان مسئولیت هیات علمی و دعوت از چهره‌های علمی فعالیت کرد.

سیدآبادی ادامه داد: استاد نظریان از فعالین عرصه رسانه و هیات موسس نشریه صبح نیشابور اولین نشریه محلی استان خراسان رضوی بود و طی سال‌های بعد مجله بینالود را نیز بعنوان نخستین مجله فرهنگی و ادبی در نیشابور با اتفاق اهالی فرهنگ و ادب راه اندازی کرد و مقالات فراوان علمی در خصوص نیشابور در مطبوعات به چاپ رساند و در خصوص تاریخ وفرهنگ نیشابور مصاحبه های مفصل و زیادی در برنامه های مختلف صدا وسیما داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابور اذعان کرد: استاد نظریان توانست وقف نامه ها و نسخ و کتب خطی را باز خوانی و سامان داده که هم اکنون در ۳۴ مجلد کتاب در اوقاف نگهداری می شود.

وی افزود: تالیف کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور و برگزاری سلسله برنامه های فرهنگی و هنری هفت شهر عشق و هفت شب شعر نیز از دیگر ثمرات فرهنگی اوست.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابورتصریح کرد:استاد حسن نظریان عشق خاصی به نیشابور داشت او مردی با اخلاق، متواضع و دوست داشتنی بود که همه مردم نیشابور ارادت خاصی به ایشان داشتند ما ضایعه جانکاه در گذشت استاد حسن نظریان پژوهشگر ، مورخ واندیشمند معاصر نیشابور را به مردم فرهنگ دوست نیشابور و به تمام اهالی فرهنگ ، ادب وهنرایران اسلامی وخراسان رضوی تسلیت می گوییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار