یکی از پایه ها و ارکان نظام تعلیم و تربیت، حضور مداوم و فعال مشاوران در مدارس است

تهران (پانا) - مبینا سبزه علی؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور، حضور مشاور و برگزاری وبینار مشاوره در مدارس را یکی از پایه‌های آموزش نسل آینده دانست.

کد مطلب: ۱۱۹۷۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
یکی از پایه ها و ارکان نظام تعلیم و تربیت، حضور مداوم و فعال مشاوران در مدارس است

مبینا سبزه علی؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی در گفت و گو با پانا گفت: «یکی از پایه ها و ارکان نظام تعلیم و تربیت، حضور مداوم و فعال مشاوران در مدارس است.»

وی افزود: «سالهاست که نظر خانواده ها و گاهی تحمیل آنها باعث انتخاب راه نادرست و به هدر دادن نوجوانی دانش آموز شده است. خانواده هایی که صلاح فرزند خود را می خواهند اما بعضی از آنها راه درست را نمی دانند.»

وی ادامه داد: «در این میان مشاوره نقش بسزایی دارد و با برگزاری کلاس های هدفمند می تواند این آینده را تغییر دهد. خانواده ها باید بدانند که دانش آموز قطعا یک ربات پیشرفته نیست و باید در انتخاب رشته وی، علاقه، استعداد و توانایی فرزند خود را در نظر گرفته و به او حق انتخاب دهند.»
سبزه علی گفت: «آگاهی به عوامل رشد، بلوغ، یادگیری و اصول آن، انگیزش، رشد شخصیت، روش‌های تدریس و ارزشیابی و بسیاری مسائل دیگر از وظایف و مسئولیت‌های روان‌شناس مدرسه است. این مسائل در حضور یک مشاور و روانشناس بیان می‌شود و گاه با یک یا دو جلسه حل می شوند‌. مسائلی که اگر در این سن مطرح نشوند، ممکن است در آینده مشکل ساز شوند.»
مبینا سبزه علی با اشاره به صحبت‌های یکی از اساتید گفت: «استادی تعریف می کرد که یک نوجوان ۱۴ ساله را از یکی از شهرستان‌ها به تهران اعزام کردند تا اساتید دانشگاه تهران در مورد ادامه تحصیل او نظر بدهند. تمام فرمول‌های پیشرفته ریاضی و هندسه را بلد بود و قدرت محاسباتی عجیبی داشت. این نوجوان یک ساعت و نیم تست شد و قرار شد که جهت ادامه تحصیل با حمایت تعدادی از اساتید، به یکی از کشورهای خارجی اعزام شود. بعد از جلسه، استادی گفت: ایشان، نمی‌تواند ادامه تحصیل بدهد! همه تعجب کردند و دلیل را پرسیدند. استاد گفت: در طول چند ساعتی که اینجا بود، حتی یکبار هم نخندید. فقط فرمول حل کرد! این بچه زندگی نکرده و فقط فرمول یاد گرفته است. این نوجوان برای ادامه تحصیل اعزام شد و ٣ سال بعد نامه‌ای دریافت کرد که به زندگی خودش پایان داده است. با شنیدن صحبت این استاد یاد این جمله ساده افتادم که به اندازه یک کتاب مفهوم دارد: «موفقیت در زندگی، با حذف انگیزه‌های شادی، بدترین نوع شکست است.»

سبزه علی در خصوص فعالیت مشاور در مدرسه گفت: «مشاور در مدرسه باید مهارت لازم را در ارتباط با تشخیص عوامل زمینه ساز، تداوم بخش و آشکارساز در مسائل و مشکلات نوجوانان دارا باشد. گرچه معمولا آموزش و پرورش در جذب مشاور به این توانمندی ها توجه نمی کند. اگر مشاوران توانمند هم در مدرسه حضور یابند به علت نداشتن زمان مشخص برای کار مشاوره در مدرسه باز هم فعالیت زیادی نمی توانند انجام دهند. آموزش و پرورش ساعاتی را به حضور مشاور در مدرسه اختصاص داده است اما ساعت مشخصی را جهت مراجعه دانش آموز به مشاور در برنامه روزانه در نظر نگرفته است.»

وی در پایان گفت: «در این میان مطالبه من به عنوان نماینده مجلس دانش آموزی کشور از آموزش و پرورش این است که در سال تحصیلی آینده ساعات مشخص را برای حضور مشاور و مراجعه دانش آموزان نزد مشاور در زنگ مدارس جای دهد و ساعتی از دروس را به این مهم اختصاص دهد.»

*فاطمه آبروش؛ خبرنگار دانش آموز پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار